Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 May 2013, 22:26   #11
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het zal mijn ziekelijke nieuwsgierigheid zijn waarom ik over dat "weten" nadenk. En ook omdat ik probeer het te ontwikkelen.

Ik weet niet of ik je laatste vraag goed begrijp. Maar waarom zou je met je denken niet alles wat je tegenkomt onderzoeken? Het fascineert me ook enorm.
Omdat je op enig moment tot de ontdekking komt dat (het) denken in kringetjes ronddraait. Denken heeft zijn doel en zijn functie (neem ik maar even aan, anders was het er niet), en kenmerk is dat het zich voortdurend tussen uitersten beweegt. Dat is zijn aard. Of haar aard. Over aard gesproken. Waar is Aart trouwens? Er is helemaal niks mis met d.m.v. je denken van alles en nog wat te onderzoeken, te beredeneren, te analyseren, in hokjes te stoppen en te etiketteren. Dat is nu eenmaal wat denken (graag) doet. Maar weten valt niet te beredeneren. En dat hoeft ook niet. Want jij weet (het). En je hoeft helemaal niemand te overtuigen. Jij weet hoe het zit en dat is voldoende. Meer dan genoeg. Dan zijn de spelletjes van het denken leuk ter lering en vermaak, maar voor diepgaand zelfonderzoek uiteindelijk volkomen ongeschikt. En ook van ondergeschikt belang.
Nadje is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hoe stop je het denken? Nathan Jiddu Krishnamurti 1 5 September 2011 12:23
Problemen en denken ... Nathan Eckhart Tolle 0 3 June 2010 11:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.