Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje
In deze kwestie laat ik de ratio (meestal) de boventoon voeren. De mens is best in staat om de natuur (wederom) zijn gang te laten gaan. Ik zie het als een collectief ego van ons (de mens) die wil heersen over de natuur. Natuurlijk kan het 'de natuur' niks schelen wat wij wel of niet doen. Daarom gaat het ook om ons handelen als collectief. (de gehele mensheid)
We vissen de zeeen leeg, we hebben vele dieren verdreven in enclave's. Enerzijds is dat onvermijdelijk. Anderzijds is het de hebzucht en heerszucht van 'de mens'.
Ik maak deel uit van dat collectief en ik kan ook beslissingen nemen op individueel niveau. Als collectief zouden we dat zeehondje aan zijn lot over moeten laten, zo gaat dat al miljoenen jaren. Maar het individu wil het zielige zeehondje redden. In feite verschilt het individu daar niet mee van het individu dat de laatste wolf dood schoot, de laatste vis ving enz enz enz. Het individu is altijd maar bezig met zichzelf. Zijn of haar mening/gevoel prevaleert.
|
Daar zeg je wat. Wat betreft het verdwijnen van dieren zouden de dino's ook verdwenen zijn door toedoen van de mens? Het collectief steunt overigens ook de acties van dieren redden enz toch? Of ben ik nu gek en begrijp je antwoord gewoonweg niet?