Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 September 2013, 10:53   #11
Rennie
Missionaris

Rennie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Twijfel is het begin van ALLE wetenschap Renoir. Begin dus eens aan het ontkennen van je eigen ego te twijfelen en aan hoe waar advaita is ..... Er zijn meerdere religies en leren. Welke is nu de ware?

Zoals ook al tegen Rob gezegd: later weer nieuwe discussie. Nu eerst me richten op zaken die van invloed zijn op mijn toekomst (en daarmee ook op die van mijn kinderen). Lukt het me niet, dan is het maar zo en komt het ook wel weer goed. Maar dan heb ik er iig aan gedaan wat ik wil en wat ik kan...
Jammer dat je je zekerheid ontleent aan niet onderzochte omstandigheden, twijfel is namelijk het begin van loslaten en dat is op z'n beurt aanleiding tot weer méér twijfel en meer loslaten. Wetenschap is op z'n beurt een schromelijk overgewaardeerde onwaarheid, het wordt zo vaak achterhaald door nieuwe feiten dat er geen zekerheid aan is te ontlenen.

Het is sceptisch onderzoek dat de basis vormt omtrent meer zekerheid aangaande aannames en dus meer dan iets anders, zoals religies en leren, waarheid aan het licht brengt. Je hoeft daarbij alleen maar zelfonderzoek te doen en niks aan te hangen of te geloven zoals religies en geloven dat van je verwachten of verlangen. Bij advaita is er ont'dekken, hetgeen je per definitie al zelf doet in plaats van op gezag van een ander die om je persoonlijke bereidheid vraagt om te geloven of iets te leren.

Bij advaita hoeft je niet eerst overtuigd te worden dat het goed voor je is, je kunt er zomaar uit eigen beweging aan beginnen, al verzint ego, het ego eigen, wel weer nieuwe bedenkingen dat niet te doen. Wellicht een nieuwe studie, het belang van de toekomst, de materiële zekerheid voor kinderen. Als het belang van welstand, een auto, een vrijstaand huis de meest elementaire vraag in ieder mens, het 'weten wat je bent', verdrongen heeft houdt het onderzoek vanzelf op te bestaan en ga je zoals de rest consumerend door het leven.

Ik wilde met m'n vorige quote alleen maar wijzen dat de selectieve eisen van ego de toegang tot je verhinderd hetgeen bewustzijn je altijd als van nature zal toestaan omdat het geen bescherming behoeft. Je dus laten zien dat een ego belemmerend werkt voor iedere vrije ontplooiing en ontwikkeling.
Rennie is offline  

Colofon