Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Ik ben verlicht, er kan niets gedaan worden Ik kom er hier alleen maar graag even mee pronken.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 March 2015, 08:59   #1
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Blinde vlekken

Heb je een leraar nodig?
Sommigen beweren van wel.
Anderen van niet.
Sowieso lijkt het me verstandig om de uiterlijke en innerlijke autoriteit te negeren, iets of iemand die de baas wil spelen.
Een leraar hoeft niet op te roepen tot afhankelijkheid. En iemand die alleen zijn of haar pad gaat hoeft zich daarbij niet te verzetten tegen alles en iedereen.
Mensen ontmoeten elkaar nu eenmaal, er is dan kans op verandering tijdens zo'n ontmoeting. Het gaan zien van blinde vlekken.
Zeggen dat je een leraar nodig hebt of beweren juist van niet, kan verdacht zijn...
Het vraagt intelligentie om vrij te zijn en in staat te zijn te leren, wanneer we alleen zijn of met elkaar.
Liefde voor de waarheid houdt ons vrij maar zijn we dan ook verlicht?
Nee, verlicht ben je pas als je je vrij en gelukkig acht. Niet in theorie maar werkelijk, innerlijk.
Het kan niet zo zijn, dat verlichting enkel een knop is die is om gegaan en een andere plaat heeft opgezet: alles is okee.
Nee, niet alles is okee. Er gebeuren verschrikkelijke dingen. Er is veel leed onder de mens, door ziekte, eenzaamheid, oorlog, hongersnood, criminaliteit, verslaving, huishoudelijk geweld, incest,...
Verlichting gaat dan ook niet over wat ons overkomt maar hoe we reageren op wat ons overkomt. Verkramp jij of blijf je innerlijk een licht voor jezelf?
Natan is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.