Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Osho
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Osho Introduceerde de Oosterse wijsheid voor de happy few die het zich konden veroorloven naar India te komen.

 
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 April 2015, 08:32   #1
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Osho's licht...

Wie kent niet de Bhagwan (dat werd later: ?Osho?) met een grote wolk van oranje volgelingen? Hij noemde ze zelf het liefst zijn vrienden. En zo was het ook, als je als buitenstaander toch interesse toonde in hem en zijn boodschap van lachen, liefde en leven! Kon je ook gewoon deelnemen! Ik heb veel sannyasins mogen ontmoeten.
Bhagwan werd geprezen zo'n beetje door de ganse alternatieve en spirituele wereld. Maar toen kwam Amerika als zijn tweede verblijfplaats van hem en zijn commune. En tegen de honderd Rolls-Royce werd een bezit van de beweging. Puur voor de show en als investering voor de stichting. In Amerika ging het goed mis, toen Sheela een discipel de boel behoorlijk begon te manipuleren, want Osho (Bhagwan) zweeg al een tijdje, sprak niet meer in het openbaar!
Toen Osho het zwijgen verbrak en Sheela - die ik trouwens in Amsterdam wel eens gezien heb - eruit werd geknikkerd, begon Osho aan een waarlijk geestelijke crusade: Jezus was een schizofreen en Moeder Teresa alles behalve heilig!... Een grote uitgever in Nederland die de boeken van Osho uitgaf verbrak om die reden het contact en alle boeken kwamen bij de Slegte terecht!

Goed? je zult vast wel ook je eigen verhaal hebben over hem, niet waar?
Osho was een begenadigd spreker. Hoogleraar en winnaar van het nationaal India?s debat. Voor dat ie koos om als meester te gaan zitten, reisde hij India af 21 jaar lang maar sprak niet over zijn eigen verlichting in het openbaar!
Toen hij Nederland wilde bezoeken ? na Amerika ? weigerde de regering hem de toegang: bang dat ie hier de orde ook zou verstoren, meende Van der Stoel. Terwijl Osho beslist niet opriep tot geweld! Zoals wel tegenwoordig diverse imams doen?
Uiteindelijk keerde hij terug naar India, Poona.

Leraren/meesters worden bejubeld en het volgende moment verguisd, andere voorbeelden: Sathya Sai Baba, Andrew Cohen,? Ook Jezus overkwam hetzelfde, want eerst was ie behoorlijk populair bij de bevolking, die later tegen hem werd opgezet!

?Mijn boodschap is: schep een nieuwe mens ongespleten, geëntegreerd, één geheel, Boeddha is niet één geheel; Zorba de Griek ook niet, beiden zijn maar de helft. Ik hou van Boeddha, ik hou van Zorba. Maar Zorba mist iets, hij heeft geen ziel. Als ik diep in Boeddha kijk, mis ik ook iets, hij heeft geen lichaam. Ik verkondig een grote ontmoeting: de ontmoeting tussen Zorba en Boeddha. Ik verkondig ?Zorba de Boeddha?- een nieuwe synthese. Alleen door die ontmoeting zal een nieuwe mens op aarde verschijnen.? - Osho
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
 


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Osho - watching the breath Aart Osho 0 5 September 2011 22:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.