Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 February 2013, 09:46   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Helder begaafd?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Je kan begaafd zijn, helderziend of helderwetend, en tegelijkertijd ook vast zitten in ego-issues, en vernauwingen hebben.
Nee, dat kan niet. Er zijn allerlei vormen van helder zien en weten en geen enkel mens is daar van uitgesloten. Maar dat wat de helderheid in de weg staat zijn juist de, wat je zou kunnen noemen, onuitgewerkte vernauwingen. Helderheid is geen begaafdheid, maar iets wat kan ontstaan als er (op dat moment) geen vernauwingen spelen.

p.s.: dit komt uit een ander draadje en ik heb er een nieuwe van gemaakt om de beheerder niet overspannen te laten worden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 10:08   #2
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Nee, dat kan niet. Er zijn allerlei vormen van helder zien en weten en geen enkel mens is daar van uitgesloten. Maar dat wat de helderheid in de weg staat zijn juist de, wat je zou kunnen noemen, onuitgewerkte vernauwingen. Helderheid is geen begaafdheid, maar iets wat kan ontstaan als er (op dat moment) geen vernauwingen spelen.

p.s.: dit komt uit een ander draadje en ik heb er een nieuwe van gemaakt om de beheerder niet overspannen te laten worden.
Leuk, ik wil ook graag mee werken met de ideeën van de beheerder, maar ik blijf moeilijk vinden om ieder tekst te beoordelen op gemeenschappelijkheid met de titel. Zoals nu bijvoorbeeld, ik zal dit weer ergens anders moeten plaatsen, maar gaandeweg mijn tekst ga ik mogelijk weer over begaafdheid hebben. Of zelfs ga ik later weer een nieuw tekst bij typen, maar zal ik dit nu al bij een ander plaats weer zetten? of zal ik een nieuw draadje maken? of zal ik een nieuw onderwerp bovenop zetten? pff. ik kom vast te zitten, ik vind veranderingen niet altijd makkelijk, vooral als ik niet duidelijk vind wat de ander wilt.

Maar om op terug te komen op wat jij boven zo stellig vast stelt. Heb je ooit iets mee gemaakt wat op paranormale verschijnselen, of spirituele ervaringen, die als ongewoon, aangeduid kunnen worden Rob?
Ik laat het aan jou over wat jij ervan vindt. Bij mij vanaf mijn leeftijd van 30 jaar zijn er zo veel gebeurtenissen, en ervaringen geweest die voor mij duidelijk in de categorie van mystiek en bovenzinnelijk gecategoriseerd kunnen worden. Ze zijn in ieder geval zeer zeker niet doorsnee de ervaringen en de waarnemingen die ik nu en dan heb.
Alsnog, lees ik nu toevallig een boek over het leven van Krishnamurti, die zijn mystieke ervaringen gedurende zijn leven heel goed heeft bewaakt, en zo min mogelijk daarover gesproken heeft, en ze bijna als onbestaand heeft doen lijken.
Zal het noemen van mijn ervaringen ten diensten van mijn ego dienen? Zeker is dat zo, maar wel kan ik zonder twijfel zeggen dat mogelijkheden die wij mensen hebben niet door een ieder gebruikt worden, en niet bij iedereen even duidelijk en sterk naar voren komen. Maakt vervolgens iemand die met groot regelmaat zulke ervaringen heeft begaafd?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 10:30   #3
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Leuk, ik wil ook graag mee werken met de ideeën van de beheerder, maar ik blijf moeilijk vinden om ieder tekst te beoordelen op gemeenschappelijkheid met de titel. Zoals nu bijvoorbeeld, ik zal dit weer ergens anders moeten plaatsen, maar gaandeweg mijn tekst ga ik mogelijk weer over begaafdheid hebben. Of zelfs ga ik later weer een nieuw tekst bij typen, maar zal ik dit nu al bij een ander plaats weer zetten? of zal ik een nieuw draadje maken? of zal ik een nieuw onderwerp bovenop zetten? pff. ik kom vast te zitten, ik vind veranderingen niet altijd makkelijk, vooral als ik niet duidelijk vind wat de ander wilt.
Het is hetzelfde als dat je graag terugvindt waar je iets neergelegd hebt. Enige ordening over waar iets gevonden kan worden is dan prettig.

Dit wat je nu doet, een nieuw onderwerp ergens over maken is prima, omdat het gebeuren hier op het forum niet bestaat uit één lange enkele draad maar het onderwerp georiënteerd is.

Hartelijk dank voor de door je genomen moeite.
__________________
Ordnung muss sein
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 10:46   #4
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Maar om op terug te komen op wat jij boven zo stellig vast stelt. Heb je ooit iets mee gemaakt wat op paranormale verschijnselen, of spirituele ervaringen, die als ongewoon, aangeduid kunnen worden Rob?
Ik laat het aan jou over wat jij ervan vindt. Bij mij vanaf mijn leeftijd van 30 jaar zijn er zo veel gebeurtenissen, en ervaringen geweest die voor mij duidelijk in de categorie van mystiek en bovenzinnelijk gecategoriseerd kunnen worden. Ze zijn in ieder geval zeer zeker niet doorsnee de ervaringen en de waarnemingen die ik nu en dan heb.
Alsnog, lees ik nu toevallig een boek over het leven van Krishnamurti, die zijn mystieke ervaringen gedurende zijn leven heel goed heeft bewaakt, en zo min mogelijk daarover gesproken heeft, en ze bijna als onbestaand heeft doen lijken.
Zal het noemen van mijn ervaringen ten diensten van mijn ego dienen? Zeker is dat zo, maar wel kan ik zonder twijfel zeggen dat mogelijkheden die wij mensen hebben niet door een ieder gebruikt worden, en niet bij iedereen even duidelijk en sterk naar voren komen. Maakt vervolgens iemand die met groot regelmaat zulke ervaringen heeft begaafd?
K. was een wijs man. Hij verdient (in dit geval) navolging.

De focus kan beter liggen op het gewone,
voordat we de focus leggen op het buitengewone.
Omgekeerd leidt alleen maar af.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 11:50   #5
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
K. was een wijs man. Hij verdient (in dit geval) navolging.

De focus kan beter liggen op het gewone,
voordat we de focus leggen op het buitengewone.
Omgekeerd leidt alleen maar af.
Ik ben het er niet helemaal mee eens met wat je zegt. Niet dat K. geen wijze man was, want hij is buitengewoon wijs en bezield en hoogontwikkeld geweest, maar wat jij zegt i.v.m. met de focus en het afleiden.
Ik geloof dat ieder situatie uniek is, en ieder mens zijn ingang heeft. Wat voor jou werkt, en wat voor jou gewenst is, hoef voor een ander niet net zo treffend te zijn.
Zeker kan het afleiden, maar in sommigen situaties kan juist de ingang zijn, de poort, of het kader. Het hoef niet af te leiden, het kan ook leidend zijn. In mijn geval is dat zo geweest en nog steeds, uiteraard is het bij mij gewenst om ten allen tijden alert te blijven, en goed te onderscheiden of het ten diensten van mijn ego gaat, of als het echt een zuivere weg wijzer is.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 12:23   #6
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik ben het er niet helemaal mee eens met wat je zegt. Niet dat K. geen wijze man was, want hij is buitengewoon wijs en bezield en hoogontwikkeld geweest, maar wat jij zegt i.v.m. met de focus en het afleiden.
Ik geloof dat ieder situatie uniek is, en ieder mens zijn ingang heeft. Wat voor jou werkt, en wat voor jou gewenst is, hoef voor een ander niet net zo treffend te zijn.
Zeker kan het afleiden, maar in sommigen situaties kan juist de ingang zijn, de poort, of het kader. Het hoef niet af te leiden, het kan ook leidend zijn. In mijn geval is dat zo geweest en nog steeds, uiteraard is het bij mij gewenst om ten allen tijden alert te blijven, en goed te onderscheiden of het ten diensten van mijn ego gaat, of als het echt een zuivere weg wijzer is.
Ik ben het ook weer niet helemaal met jou eens.
K. was volgens mij wijs omdat hij aan zelfonderzoek had gedaan.
Verder lijkt het me een hele vervelende, nare, saaie, langdradige vent.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 12:35   #7
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Jouw favorite leraar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ben het ook weer niet helemaal met jou eens.
K. was volgens mij wijs omdat hij aan zelfonderzoek had gedaan.
Als ik K. zie (op You Tube), of als ik iets van hem lees, word ik volledig rustig, de oneindige compassie dat hij uitstraalt, ietwat streng maar zeker rechtvaardig, geeft mij een gevoel van geborgenheid. Ook al voel ik me gedwongen om naar mezelf te kijken als ik naar hem luister en naar hem kijk, zijn manier spreekt me volledig aan. Voor mij straalt hij volledige oprechtheid uit.
Hoe hij uitlegt, zet mij in beweging om het te volgen, de draad van zijn beleving dan, en verbazend kom ik tot mezelf zien. Ik zie vooral mijn ego als ik naar hem luister, maar de ego is nu mijn voertuig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Verder lijkt het me een hele vervelende, nare, saaie, langdradige vent.
Dat komt omdat jij hem niet vat!

Zeker wil je volgens mij een Osho type, lekker onbevangen spelen met de overvloed van de energie dat tot onze beschikking is gesteld door het bestaan.
Moet ook altijd om lachen om die boef hoor.. Die kant spreekt me ook aan, maar bij Krishamurti ervaar ik ook volledige veiligheid, wat bij Osho soms mis door de roekeloosheid omheen. Niet aan Osho te wijten, maar toch..

hoort dit nu bij het draadje: Leraars?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 12:49   #8
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Wat de ziendheid van M betreft...
Ook een glas dat niet volledig met bier gevuld is kun je een glas met bier noemen.
Ik heb al een slokje gehad.

Wat K betreft...
Iemand vergeleek zijn lezingen eens met het nuttigen van een boterham met zand.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 12:53   #9
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Wat de ziendheid van M betreft...
Ook een glas dat niet volledig met bier gevuld is kun je een glas met bier noemen.
Ik heb al een slokje gehad.

Wat K betreft...
Iemand vergeleek zijn lezingen eens met het nuttigen van een boterham met zand.
Hoe ervaar jij hem zelf Mars?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 February 2013, 12:57   #10
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dat komt omdat jij hem niet vat!

Zeker wil je volgens mij een Osho type, lekker onbevangen spelen met de overvloed van de energie dat tot onze beschikking is gesteld door het bestaan.
Moet ook altijd om lachen om die boef hoor.. Die kant spreekt me ook aan, maar bij Krishamurti ervaar ik ook volledige veiligheid, wat bij Osho soms mis door de roekeloosheid omheen. Niet aan Osho te wijten, maar toch..

hoort dit nu bij het draadje: Leraars?
Nee, dat komt door mijn vooringenomenheid. Nathan vind ik een eikel en Nathan houdt heel erg van K. dus dan moet K. ook wel een eikel zijn.



Ik heb K. geprobeerd te lezen, maar ik kom er gewoon niet door heen ook al zie ik dat hij het helemaal helder heeft. Zoals Mars schrijft, een boterham met zand. Doe mij maar een taartje met slagroom, dat schuift makkelijker naar binnen.

Had ik al gezegd dat ik lui ben?
Maar ik ben wel heel erg begaafd (anders moet ik weer een nieuw topic openen ...)
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Paranormal begaafd Mihaela Beginnend zelfonderzoek 8 21 January 2021 21:38
DVD leven in helder bewustzijn. Heerda Eckhart Tolle 294 7 October 2014 13:52


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:15.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.