Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 November 2014, 21:54   #91
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
@Ben: mijn wijze meester (één van) Ramesh heeft ooit is een beknopte definitie van verlichting gegeven.

"Verlichting betekent het einde van ideeënvorming - het zien van het fenomenale universum zonder oordeel - zijn wat je was voor je geboren was."

ps: dat van u had wel een cryptisch gehalte ja. 'k hoop dat bovenstaande dat niet heeft.
De woorden vinden een beetje resonantie, maar roepen bij mij een andere duiding op.
Licht maakt verschijnselen zichtbaar/ervaarbaar, verlichting betekend in mijn bevinding; Niet de verschijnselen te zijn die zich laten kennen maar licht', waardoor het mogelijk is dat verschijnselen verschijnselen kunnen ervaren.(Gedachten ideeen als zijnde verschijnsel fenomeen stopt dus niet.)
Er zijn wel oordelen bij het zien', maar dat is ook slechts een verschijnsel.

zijn wat je was voor je geboren was, zeg je.
Dan zeg ik, zijn Wat' je bent voor je geboren was.
Klinkt bijna het zelfde, maar in mijn bevinding is het een verschil gelijk dag en nacht.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 21:56   #92
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik amuseer me prima...
zodus ... verlicht forumpje runnen is een manier van jou om je te bevrijden, bijvoorbeeld van de ledigheid niets te doen te hebben.
Wat lol te trappen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
...en herken ondanks dat ego hier verder met al zijn gekonkel en gedraai maar blijft spartelen en mieren.
Valt mij al van de eerste dag dat ik hier een post plaatste dat jij overal maar ego's meent te zien.
Nu ja, zal mij worst wezen wat jij denkt allemaal te zien en denkt 'gedegen zelfonderzoek' te moeten of kunnen propageren. Jij speelt je rol in de poppenkast net zoals ik en elk ander mens dat doet. Driedimensionale objecten, lichaam-geest organismes die zich precies gedragen zoals ze geprogrammeerd zijn, door 'God'.
Hoe het ook zij, Als een mens zicht maar amuseert h
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 7 November 2014, 22:02   #93
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Noem het 'Weten'.
Zou kunnen, maar het woord ('Weten') resoneert niet bij mij.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2014, 09:54   #94
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik redeneer maar wat Looro ik ervaar geen ego, het bestaan van Ego maakt, zijnde Bewustzijn, niets uit. Helder ziende door die afwezigheid zie ik wel wat het aanricht in de wereld en is er de noodzaak daar op te wijzen.
In de natuur zie je dat wat er niet langer meer gebruikt wordt overbodig wordt en verdwijnt. Rudimentair schijnen wij bijvoorbeeld nog de aanleg van een staart te hebben. Waarom zou dat met het ego anders zijn. Wat niet gebruikt wordt is overbodig en sterft af.

Het ego is niet uit op Waarheid want ego zelf is een leugen en kan in het licht van de Waarheid niet langer meer bestaan. Verzet zich tegen het licht dat haar kan onthullen.
Ik begrijp dat dit een redenering is want in de natuur is er ook licht waaraan het ego zich te goed doet. Juist door het licht waarmee de natuur hem, het ego, omhult waant hij zich een levenslang heerser over de natuur. Er is maar een punt waar die invloed niet reiken kan. Dat punt wordt het punt in het hart genoemd en is boven de natuur. De waarheid is bovennatuurlijk is wel eens gezegd.
De natuur waarin wij leven bezit voldoende licht om zich naar dit punt te wenden. De kracht daartoe delen wij uit dat punt.

Waarheidsvinding is zich naar dat punt keren in de kracht die gegeven is. Het keren wordt gebed genoemd en het gegeven zijn is genade genoemd.

Of het bestaan van Ego het Bewustzijn iets uitmaakt is niet geweten omdat alleen ego zo een uitspraak doet. Alles wat er geweten is komt neer in het punt waar aansluiting is met het bovennatuurlijke en dat alles wat bestaat uit dat punt gegeven wordt: zowel Bewustzijn als Ego.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2014, 10:32   #95
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
zodus ... verlicht forumpje runnen is een manier van jou om je te bevrijden, bijvoorbeeld van de ledigheid niets te doen te hebben.
Wat lol te trappen.
Ik zie dat wat ik doe eerder als een aansturing van de voorzienigheid. Terugkijkende was kennelijk mijn aanwezigheid gewenst wanneer ik de tijd er voor had en was dat niet zo wanneer ik veel andere dingen te doen had. Dus het is iets wat elders gereguleerd wordt al kunnen er zich andere gedachten vormen en dan zijn er weer andere conclusies te trekken.

Nou lol trappen.. ik vind het maar bedroevend al dit gekonkel dat kennelijk noodzakelijk is om bewust te kunnen worden.

Citaat:
Valt mij al van de eerste dag dat ik hier een post plaatste dat jij overal maar ego's meent te zien.
Nu ja, zal mij worst wezen wat jij denkt allemaal te zien en denkt 'gedegen zelfonderzoek' te moeten of kunnen propageren. Jij speelt je rol in de poppenkast net zoals ik en elk ander mens dat doet. Driedimensionale objecten, lichaam-geest organismes die zich precies gedragen zoals ze geprogrammeerd zijn, door 'God'.
Hoe het ook zij, Als een mens zicht maar amuseert h?.
Ongetwijfeld speel ik de rol die mij is toebedacht maar gezien waar het heen gaat moet het toch een open einde zijn en niet iets wat al bij voorbaat vast heeft gelegen. Er valt dus wat te doen in deze vermeende wereld. En aan dat 'waar het heen gaat' trekken miljoenen ego's met hun egocentrische motieven. Er is toch niks te herkennen van de eenheid die we zijn, of vind je van wel? Is het dan niet zaak om daar eens naar te gaan zoeken?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2014, 10:57   #96
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Ik begrijp dat dit een redenering is want in de natuur is er ook licht waaraan het ego zich te goed doet. Juist door het licht waarmee de natuur hem, het ego, omhult waant hij zich een levenslang heerser over de natuur. Er is maar een punt waar die invloed niet reiken kan. Dat punt wordt het punt in het hart genoemd en is boven de natuur. De waarheid is bovennatuurlijk is wel eens gezegd.
De natuur waarin wij leven bezit voldoende licht om zich naar dit punt te wenden. De kracht daartoe delen wij uit dat punt.

Waarheidsvinding is zich naar dat punt keren in de kracht die gegeven is. Het keren wordt gebed genoemd en het gegeven zijn is genade genoemd.

Of het bestaan van Ego het Bewustzijn iets uitmaakt is niet geweten omdat alleen ego zo een uitspraak doet. Alles wat er geweten is komt neer in het punt waar aansluiting is met het bovennatuurlijke en dat alles wat bestaat uit dat punt gegeven wordt: zowel Bewustzijn als Ego.
Ik had het over het licht van de Waarheid. Dat licht is ongenadig en ont'hult dat wat onwaar is, het onechte opdat Waarheid kan zegevieren om in kerkelijke termen te blijven.

Het ego kan zich aan dat licht niet tegoed doen, het ego schrompelt ineen vanwege de onwaarheid dat het vertegenwoordigd. De waan van het ego de heerser over de natuur te zijn is met zijn verscheiden al niet meer.

Jij ziet kennelijk in het licht de voeder van ego waardoor het zich kan ontwikkelen in het, wat we maar het kwade zullen noemen, want menen de heerser van de natuur te zijn herbergt weinig goeds in zich. In het hart is deze voeding er vlgs jouw gedachtegang niet meer maar ik zie eigenlijk niet waarom. Wat is het hart trouwens meer dan bijvoorbeeld de lever?

Wat jij het hart noemt zie ik denk ik als een afgezonderde plaats in de hersenen waar van alles heen getransporteerd kan worden waarover wat milder gedacht mag worden omdat het aan de goede inzichten kant ligt.
Daar houdt het zich dan in gebed op met de hoop op iets beters.

Waarheidvinding is alles onderzoeken ook gedachten als deze, het beschouwd een nobele gedachte dan ook niet als beter of daar waar het verdere onderzoek stopt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2014, 11:07   #97
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik had het over het licht van de Waarheid. Dat licht is ongenadig en ont'hult dat wat onwaar is, het onechte opdat Waarheid kan zegevieren om in kerkelijke termen te blijven.
Toch juist ook een genade en bevrijdend en daarmee ook een veranderlijke gedachte vanuit menselijke (ego) ervaring gezien. Niet meer vastgeplakt te zijn en zo van het zelf gecre?erde lijden worden verlost.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2014, 11:37   #98
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Toch juist ook een genade en bevrijdend en daarmee ook een veranderlijke gedachte vanuit menselijke (ego) ervaring gezien. Niet meer vastgeplakt te zijn en zo van het zelf gecre?erde lijden worden verlost.
Jawel, maar over het algemeen praat ik liever over het proces dan de gevolgen om ego vooral maar niet aan te moedigen iets te doen slechts om iets te kunnen verkrijgen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2014, 12:25   #99
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
...Er is toch niks te herkennen van de eenheid die we zijn, of vind je van wel?
Ik zie alleen illusie van afgescheidenheid. En ook dat is een idee als een ander, voor de éne waar, voor de andere niet. Concept dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Is het dan niet zaak om daar eens naar te gaan zoeken?
Op zoek naar eenheid, geluk, liefde, verbondenheid wie is dat niet in meer of mindere mate?
Sommige onderzoekers, waaronder Karen Armstrong, zien de mens principieel als een religieus wezen, ik bezie de mens ook zo.
Onder ?religie?, van het Latijn ?religare?, dat ?opnieuw verbinden? betekent, wordt gewoonlijk één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan.
En voor wie de voorzienigheid in petto heeft dat hij / zij moet gaan zoeken gebeurt het wel. Met of zonder fora, met of zonder ego.
Dat gebeurt gewoonweg van binnenuit. De mens heeft dus in wezen voor zijn spirituele ontwikkeling niks nodig van buitenaf.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 8 November 2014, 17:23   #100
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Jawel, maar over het algemeen praat ik liever over het proces dan de gevolgen om ego vooral maar niet aan te moedigen iets te doen slechts om iets te kunnen verkrijgen.
Ik snap het.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.