Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 December 2015, 10:49   #91
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Het klopt dat alles verschijnt in Bewustzijn en daarin alles is wat het is en niets anders hoeft te zijn dan wat het is. Alles begint, zo te zeggen, met acceptatie.

Het is ook niet zo dat ego niet geaccepteerd zou worden. Maar we kunnen ego op verschillende manieren defini?ren. In dit geval is het misschien het meest duidelijk om de omschrijving van AS te gebruiken: 'ego is niet willen wat er is en willen wat er niet is.' In die zin staat het haaks op zelfrealisatie. Het 'niet willen wat er is en willen wat er niet is' vindt zijn oorsprong juist in de aanname dat er iemand is die iets zou kunnen veranderen aan wat is. Vandaar dat het gedachtes en emoties teweegbrengt die haaks staan op 'het leven zoals het is'.
Ik wilde juist niet naar de verschillende definities van ego. AS gebruikt overigens niet de term ego, maar heeft het over problemen. Er zijn slechts 2 problemen in het leven, niet willen wat er is en willen wat er niet is. Binnen de context waarin hij die uitspraak gebruikt refereert hij inderdaad aan het doenerschap als zijnde de boosdoener. In zijn algemeenheid kun je niet stellen dat die uitspraak per definitie zijn oorsprong vindt in de onjuiste aanname van het doenerschap. Seeking pleasure and avoiding pain zijn nu eenmaal inherent aan het functioneren van het menselijk organisme. Het gaat mij dan ook om (totale) acceptatie van precies dit gegeven. Ik kan willen dat iets anders is dan het is, maar het toch volledig accepteren. Omdat er geen persoonlijk auteurschap wordt opge?ist. Dat betekent dat er bv geen schuldgevoel (meer) ontstaat. Of andersom dat ik trots zou zijn omdat ik dergelijke gevoelens niet (meer) zou hebben. Zoals jij het stelt is simpelweg veel te kort door de bocht.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:01   #92
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Het gaat mij dan ook om (totale) acceptatie van precies dit gegeven. Ik kan willen dat iets anders is dan het is, maar het toch volledig accepteren. "
.
Het klinkt eerder als gedogen/ tolereren. Volledige acceptatie betekent het nemen zoals het is. Op het moment dat je anders wil, is er geen sprake meer van volledige acceptatie.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:02   #93
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Om maar even ongevraagd met een Renoirtje in huis te vallen:
Voor wie is ego nou een probleem ?
Maar, anyways, volgens mij had AS (Alexandert toch ?) het wel over ego:
Dat is de clown die het applaus voor de acrobaten in ontvangst neemt. Of zoiets.
Ja, en clowns, dat zijn toch de meest geliefden in het circus ?
Vooral door kinderen.
Voorwaar ik zeg u.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:03   #94
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
"Het gaat mij dan ook om (totale) acceptatie van precies dit gegeven. Ik kan willen dat iets anders is dan het is, maar het toch volledig accepteren. "

Het klinkt eerder als gedogen/ tolereren. Volledige acceptatie betekent het nemen zoals het is. Op het moment dat je anders wil, is er geen sprake meer van volledige acceptatie.
Ook niet willen is in volledige acceptatie.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:06   #95
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Ook niet willen is in volledige acceptatie.
Precies.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:10   #96
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
De ondervinding onmiddellijke tegenwoordigheid te zijn', (als' een beschikbaarheid zonder voorwaarden) kent dat verschil niet. Het ogenschijnlijke verschil blijft een subjectieve maat.. hoe je het ook wend of keert.
Heel helder omschreven.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:23   #97
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Ook niet willen is in volledige acceptatie.
Dit is egospel.
Door in deze te zeggen dat niet willen in volledige acceptatie is, rechtwaardigt men het gebrek aan bereidheid om het te onderzoeken, of het gebrek aan inzicht.
Het woord 'volledig' wordt hier misbruikt, of verkeerd gebruikt.
Voorbeeld:Ik accepteer je volledig Mars, maar ik zou willen dat je meer over je zelfonderzoek schreef.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:29   #98
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Herken je niet (bij jezelf) dat denken, voelen en handelen zuiver kan zijn of niet?
Er is denken, voelen, handelen IN het moment. En natuurlijk hebben we als mens een voorkeur voor zuiver boven onzuiver. Maar je zult op enig moment zuiver handelen of onzuiver in overeenstemming met hoe je op dat moment bent. Waar het om gaat is dat alles wordt begrepen (zuiver en onzuiver) als zijnde aspecten van een en dezelfde Bron.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:37   #99
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
. Het gaat mij dan ook om (totale) acceptatie van precies dit gegeven. Ik kan willen dat iets anders is dan het is, maar het toch volledig accepteren.
Willen dat iets anders is dan het is, is geen acceptatie.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 December 2015, 11:46   #100
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Er is denken, voelen, handelen IN het moment. En natuurlijk hebben we als mens een voorkeur voor zuiver boven onzuiver..
Men bestempelt handelingen met zuiver of onzuiver, en vervolgens ontstaat er voorkeur.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.