Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek

Gedegen zelfonderzoek Dáár gaat het hier over.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 February 2021, 10:06   #91
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Dat is geen Bewustzijn, enkel de illusie van gedachten van het kleine ikje....
Sowieso is op wetenschappelijke wijze bewustzijn begrijpen geen verstandige handeling. Dat gaat immers niet. Er naar raden zoals Nowee doet is ook niet aan te bevelen.

Het enige wat er op zit is om 'dat' te zijn......
Bassie is offline  
Oud 26 February 2021, 23:43   #92
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu
Zelfrealisatie is inzien dat je niet kunt ontsnappen aan dat wat je bent.
Het kan wel, maar het is moeilijk. Een zelf die aan zich-zelf wilt ontsnappen is een wens van diezelfde zelf. En zolang er nog een wens is, is het zelf er ook.
Bassie is offline  
Oud 27 February 2021, 00:13   #93
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu
Naar waar zou je dan kunnen ontsnappen?
Er is geen ontsnappen is aan een Leven dat naar verlichting voert.

Van de week kwam er een vriend op bezoek.
Hij zei: 'ik kan je niet zeggen hoezeer ik lijd, wachtend tot het verwachte zich voltrekt zoals bij jou.'

Ik zei: 'Vriend, gesteld dat ik je je verlichting op een presenteerblaadje kon aanreiken met de woorden:
hier, je bent verlicht. Wat doe je dan met de rest van je leven? Je bent verlicht. Ga je van de daken roepen: ik ben verlicht!?
Wat ga je doen? Je kunt helemaal niets doen om de volgende reden: als verlichting zich voltrekt, zul jij er niet zijn om ervan te genieten zoals je dat nu verwacht.

Ik zei verder: Waarom zoek je verlichting? Jij zoekt verlichting omdat je denkt: ik zal van alles genieten wat het leven te bieden heeft. In boeken staat geschreven en door meesters is gezegd dat verlichting gelukzaligheid betekent. Dus zegt het denken: ik heb alle soorten geluk in deze wereld gekend, nu wil ik gelukzaligheid. Maar er valt geen gelukzaligheid te genieten door iemand. Omdat verlichting de totale vernietiging van het ik inhoudt.
Dus zeg ik altijd: als je de keus hebt - en die heb je niet - maar als je de keus zou hebben tussen een miljoen euro of verlichting, kies die miljoen euro dan maar, omdat er dan wel iemand zal zijn om van die miljoen euro te genieten.
Exacte handleiding naar egoïsme (materialisme)...
Sam is offline  
Oud 27 February 2021, 00:16   #94
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Het plaatje wat graag geschetst wordt door een narcist (een extreem ego zonder zelf-vertrouwen) is het schetsen van het materialisme-ideaal...
Sam is offline  
Oud 27 February 2021, 08:26   #95
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
Het kan wel, maar het is moeilijk. Een zelf die aan zich-zelf wilt ontsnappen is een wens van diezelfde zelf. En zolang er nog een wens is, is het zelf er ook.
Juist gesproken.
 
Oud 27 February 2021, 08:33   #96
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu
Naar waar zou je dan kunnen ontsnappen?
Er is geen ontsnappen is aan een Leven dat naar verlichting voert.

Van de week kwam er een vriend op bezoek.
Hij zei: 'ik kan je niet zeggen hoezeer ik lijd, wachtend tot het verwachte zich voltrekt zoals bij jou.'

Ik zei: 'Vriend, gesteld dat ik je je verlichting op een presenteerblaadje kon aanreiken met de woorden:
hier, je bent verlicht. Wat doe je dan met de rest van je leven? Je bent verlicht. Ga je van de daken roepen: ik ben verlicht!?
Wat ga je doen? Je kunt helemaal niets doen om de volgende reden: als verlichting zich voltrekt, zul jij er niet zijn om ervan te genieten zoals je dat nu verwacht.

Ik zei verder: Waarom zoek je verlichting? Jij zoekt verlichting omdat je denkt: ik zal van alles genieten wat het leven te bieden heeft. In boeken staat geschreven en door meesters is gezegd dat verlichting gelukzaligheid betekent. Dus zegt het denken: ik heb alle soorten geluk in deze wereld gekend, nu wil ik gelukzaligheid. Maar er valt geen gelukzaligheid te genieten door iemand. Omdat verlichting de totale vernietiging van het ik inhoudt.
Dus zeg ik altijd: als je de keus hebt - en die heb je niet - maar als je de keus zou hebben tussen een miljoen euro of verlichting, kies die miljoen euro dan maar, omdat er dan wel iemand zal zijn om van die miljoen euro te genieten.
Geloof je dat nou echt?
Een vriend die verlichting zoekt van het lijden met een kluitje het riet insturen met een verlichtingsverhaal dat gelukzaligheid moet brengen maar er bij vermelden dat dat niet binnen zijn bereik ligt? Wat ben jij een monster. Kennelijk bewandel jij alleen maar wegen op een wijze zoals dat nou juist niet moet en dat onderwijs je dan anderen.
 
Oud 27 February 2021, 09:37   #97
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu
Maar er valt geen gelukzaligheid te genieten door iemand. Omdat verlichting de totale vernietiging van het ik inhoudt.
Mooi verhaal kabu. Goed te volgen. De verklaring van je raadgeving zou ik anders formuleren. Gelukzaligheid valt wel degelijk te genieten maar niet als een abstractie van geluk. Verlichting zou je kunnen zeggen is de vernietiging (ik zou zeggen het prijsgeven) van abstracties.

bv. Het miljoen dat je voorhoudt is een abstractie van bezit, van wat als eigendom kan beschouwd worden maar wat je niet bezit.
Verlichting is genieten van wat je bezit, al de concreetheid van deze wereld. Alles waartoe je als mens toegang tot hebt.
Nowee is offline  
Oud 27 February 2021, 10:10   #98
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
Verlichting is genieten van wat je bezit, al de concreetheid van deze wereld. Alles waartoe je als mens toegang tot hebt.
Dat is Noweïaanse verlichting oftewel gewoon ordinaire zelfzucht.
Het is de gevangenis van het 'zelf'. Het zelf zelf zich-zelf vast in de waargenomen wereld door te willen genieten van geld, seks, psychedelica en andere 'nieuwe' ervaringen.

Daarom zeggen sommige users hier ook "no way out", want voor het zelf is er altijd wel iets te 'willen'. Al is het maar om ook in de toekomst te bestaan als een zelf.
Bassie is offline  
Oud 27 February 2021, 19:51   #99
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie
ordinaire zelfzucht.
Het is de gevangenis van het 'zelf'. Het zelf zet zichzelf vast in de waargenomen wereld door te willen genieten van geld, seks, psychedelica en andere 'nieuwe' ervaringen.
De waargenomen wereld zie ik niet als zelfzucht. Mijn ontwikkeling is geen gevangenis en van alle ervaringen 'mag' genoten worden. Of dit echt genieten is voor alle uitdagingen, is nog de vraag. Maar ik verbied de ontwikkeling niet zoals je suggereert in wat voor jou de gevangenis van het zelf is.

Ik ervaar jouw bijdragen Bassie als afwijzingen uit blindheid voor de betekenis van een ander. Je steekt altijd rechtdoor naar de persoon en niet naar het onderwerp. Je staat niet echt open voor wat anderen van je vinden.
Het zelf een gevangenis noemen getuigt ook niet echt van zelfinzicht.
Ik voel eerder medelijden met je en hoe je hier je onderzoek aan de vlaggenmast hangt.
Nowee is offline  
Oud 27 February 2021, 21:09   #100
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee

Je staat niet echt open voor wat anderen van je vinden.
De meningen van anderen over mij gaan steeds over het verschijnsel Bassie.
In het kader van zelfonderzoek is dat niet interessant. Er werd hier al te veel over verschijnselen gesproken door Miha, Kabu en Vagebond. Dat is allemaal niet dienstbaar aan hét onderwerp van dit forum, namelijk zelfkennis.

Citaat:
Het zelf een gevangenis noemen getuigt ook niet echt van zelfinzicht.
Het zelf zit opgesloten in de tijdelijkheid van 0-80 jaar. Is dat geen gevangenis? Me dunkt. Sommigen willen uit wanhoop het verschijnsel zelfs in een hemel laten verschijnen! Dat kan helemaal niet. Kun je nagaan hoe wanhopig een groot deel van de mensheid is.


Citaat:
Ik voel eerder medelijden met je en hoe je hier je onderzoek aan de vlaggenmast hangt.
Typisch een reactie van een user die afgeeft op iemand die onderzoekt en zelf niks onderzoekt en hier onwetendheid uitkraamt. Wat doe je hier eigenlijk als je geen zelfkennis wilt bespreken? Je hangt al jaren rond op een forum en ben nog net zo onwetend als toen je begon. Ga dan een leuke hobby zoeken. Schaken of zo.
Bassie is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.