Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 April 2012, 10:30   #91
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Kijk....'dat jij de gedachte postvat dat jij' besluit om je niet meer te laten verleiden tot oeverloos gezwets....is mosterd na de maaltijd. dat besluit was er al voordat jij tot je subjectieve formulering kwam.....precies daar' zit de illusie die de begoocheling aanzwengeld dat jij dat als 'iemand' besluit of doet'......het is gewoon een ABCeetje van de de zogenaamde mentale realisatie.
Prima ouwe jongen. Mooi geformuleerd. Proficiat!
Je hebt allerminst een reptielenbrein.

Ik vertelde dat ik een hele nacht herlezen heb wat ik hier onder verschillenden nicknames geschreven heb.
Ik zag de vicieuze cirkel heel duidelijk.
Die vicieuze cirkel doorbreek in nu.


Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 10:36   #92
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht
Prima ouwe jongen. Mooi geformuleerd. Proficiat!
Je hebt allerminst een reptielenbrein.

Ik vertelde dat ik een hele nacht herlezen heb wat ik hier onder verschillenden nicknames geschreven heb.
Ik zag de vicieuze cirkel heel duidelijk.
Die vicieuze cirkel doorbreek in nu.
Het lijkt ook op een vicieuze cirkel wanneer een boodschap of een leersituatie maar niet wil doordringen. Dan dient ie zich telkens weer opnieuw aan.
Dus je kunt je ook afvragen wat je niet wil zien.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 10:39   #93
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Die mentale realisatie kan al een gigantisch verschil brengen in een 'persoonlijke' ervarings/belevings 'Werkelijkheid'......omdat alles blijkt uit te nodigen Spontaan' te zijn, waardoor the joy van bestaan' weer op je mat valt.
Dat is wat al die sprekers en vertellers over deze materie aan de man brengen, maar het heeft allemaal niets van doen met de 'Herkenning' van LEDIGHIED' en helemaal niets met het 'Merken' van "LEVEN" zelf .(is niet het geleefde bestaan')
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 10:57   #94
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

I am absolutly on my own and alone' in wat zich 'Herkent' en 'Merkt' voor zolang mijn bestaan duur heeft,.....and thats good !!!.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 11:02   #95
Frederiki
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 February 2012
Berichten: 0
Standaard


They all pretend to be teachers.
That's one of the features
Of this Forum.
Quod erat demonstrandum!


Frederiki is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 11:10   #96
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Die mentale realisatie kan al een gigantisch verschil brengen in een 'persoonlijke' ervarings/belevings 'Werkelijkheid'......omdat alles blijkt uit te nodigen Spontaan' te zijn, waardoor the joy van bestaan' weer op je mat valt.
Dat is wat al die sprekers en vertellers over deze materie aan de man brengen, maar het heeft allemaal niets van doen met de 'Herkenning' van LEDIGHIED' en helemaal niets met het 'Merken' van "LEVEN" zelf .(is niet het geleefde bestaan')
Zoals uitvoerig aangegeven en wellicht bekend ben ik het daar niet mee eens. Een van de quotes van deze week ging daar dan ook over. Je raakt niet gerealiseerd door de affirmatie dat te zijn. Het zal tijdelijk resultaat geven en daarna slaat de twijfel onherroepelijk weer toe.

Daarbij is je motief tevens je zwakke schakel. Het gaat niet om de vreugde. Dat wordt wel als trekpleister (willen hebben) gebruikt die niet duurzaam zal blijken te zijn. Want op het pad van hebben ben je nooit tevreden en wil je steeds meer.

Daarbij gaat het niet om de ervaring zelf want die bedriegt je sowieso maar je hebt het vertrouwen in eigen kunnen en de inspanning er voor nodig om het manifest te laten worden. Waarheidvinding heet daarom de beste weg te zijn en daarom ook is de methode van Byron Katie effectief werkzaam.

Dat het lullen er over niet effectief blijkt is ook wel op dit forum te zien waar het lullen hoogtij viert en waar er dan ook helemaal niets van de grond komt.

Het kan echter alleen toetreden door 'ont' dekking en dat moet iedereen voor zichzelf doen. Dat is dus 'doen' en de grote tegenhanger van opponent Blikje, die tegendraads blijft beweren dat er niks kan worden gedaan. Het is evenwel niemand zijn ervaring dat er niks gedaan kan worden. Dus ook dat wil ontdekt zijn en zal dus ook 'gedaan' moeten worden.

Dus je help anderen door aan te sporen zelfonderzoek te doen en niet door er over te lullen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 11:11   #97
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frederiki Bekijk bericht

They all pretend to be teachers.
That's one of the features
Of this Forum.
Quod erat demonstrandum!


All stories.....told to the ears of a dog.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 11:51   #98
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht
Kijk....'dat jij de gedachte postvat dat jij' besluit om je niet meer te laten verleiden tot oeverloos gezwets....is mosterd na de maaltijd. dat besluit was er al voordat jij tot je subjectieve formulering kwam.....precies daar' zit de illusie die de begoocheling aanzwengeld dat jij dat als 'iemand' besluit of doet'......het is gewoon een ABCeetje van de de zogenaamde mentale realisatie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind dit protsgedrag.
Wat beoogt het bijbrengen dat de beslissing al is genomen nou te bewerkstelligen.
Voor 'wie' is dat interessant dat te vernemen of belangrijk dat te kunnen vertellen ?
Ik denk dat de laatste de werkzaamheid is.
Als je dan maar ziet dat jij dat zo noemt.
En als je dan maar verder nog ziet dat het zo gedacht wordt en dat die gedachte simpelweg verschijnt, dus wie is die jij die het zo benoemt?

Want ik noem dat geen protsgdrag maar het helder zien wat er gebeurt.
Die protsgedraggedachte verschijnt hier simpelweg niet dus volgt die benoeming ook zo niet.

Wat er hier wel nog verschijnt is: Wie/wat wil weten wat het bijbrengen dat de beslissing al is genomen nou te bewerkstelligen beoogt en wie/wat wil weten voor 'wie' is dat interessant dat te vernemen of belangrijk dat te kunnen vertellen?

Allebei die zaken gebeuren spontaan.
Het (prots??) gedrag en de vragen die daarop verschijnen.

In jou verschijnt regelmatig de gedachte 'snoeven' naar anderen toe.
In de anderen verschijnt die gedachte regelmatig naar jou toe.
Wie zou dat ?nders kunnen regelen?
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 11:57   #99
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keen Bekijk bericht

En als je dan toch iemand wilt hebben.... daar is er dan binnen de 'Werkelijkheid' van duidingen slechts eentje van.:-)
Zo zou je 't idd ook kunnen noemen.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 19 April 2012, 12:05   #100
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat is dus 'doen' en de grote tegenhanger van opponent Blikje, die tegendraads blijft beweren dat er niks kan worden gedaan. Het is evenwel niemand zijn ervaring dat er niks gedaan kan worden.
Nee, dat is wat er gehoord wordt maar allerminst gezegd.
Wat gezegd wordt is:

dat er niemand is die iets doet!

En dat is heel iets anders dan

dat er niks kan worden gedaan



De tel van deze herhaling ben ik inmiddels kwijtgeraakt.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Spirituele carierre. Rennie Overige religie 96 6 January 2011 12:02
Ego en Het Spirituele Pad (10/7/09) Renoir Overige religie 10 25 June 2010 02:31


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 06:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.