Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 August 2013, 22:50   #1031
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Waarbij ik mij afvraag waarom zou er iets mis mee zijn als je de illusie niet (in) ziet?
Daar heb je gelijk in. Een overtuiging leeft misschien nog wel prettiger als je er daadwerkelijk in gelooft. Dat vind ik hier (op het forum) ook wel eens moeilijk. Als ik weet dat een bepaalde overtuiging eigenlijk onzin is, moet ik dat dan wel zo hard zeggen?

Maar ja, anderzijds kan je dan wel stoppen met de discussie ook, als je niet aan andermans overtuiging mag komen. Nou ja, ik laveer wel wat tussen de ego's door.
Freerider is offline  
Oud 2 August 2013, 22:55   #1032
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Daar heb je gelijk in. Een overtuiging leeft misschien nog wel prettiger als je er daadwerkelijk in gelooft. Dat vind ik hier (op het forum) ook wel eens moeilijk. Als ik weet dat een bepaalde overtuiging eigenlijk onzin is, moet ik dat dan wel zo hard zeggen?

Maar ja, anderzijds kan je dan wel stoppen met de discussie ook, als je niet aan andermans overtuiging mag komen. Nou ja, ik laveer wel wat tussen de ego's door.
Zie het als de zwaartekracht van de aarde. Verliest deze haar kracht ook al weet je dat deze ooit weer op gaat lossen in het niets, omdat uiteindelijk alles illusie is? We kunnen op zijn minst mentaal weten dat het hele leven illusie is, daarom kun je alsnog gebruik maken van de aardse dingen die er zijn. Het leeft zich alleen veel prettiger als je het allemaal niet meer zo serieus hoeft te nemen. Dan is het gelijktijdig waar en niet waar.

Als ik bv. een roodborstje of een zeehond zie of iets anders in de natuur, besef ik dat het eigenlijk gewoon iets is zonder naam. Die naam hebben wij mensen gegeven. En toch kan ik het als roodborstje, zeehond whatever herkennen. Zonder dat ik eraan vastzit.
Ulla is offline  
Oud 2 August 2013, 23:05   #1033
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Zie het als de zwaartekracht van de aarde. Verliest deze haar kracht ook al weet je dat deze ooit weer op gaat lossen in het niets, omdat uiteindelijk alles illusie is? We kunnen op zijn minst mentaal weten dat het hele leven illusie is, daarom kun je alsnog gebruik maken van de aardse dingen die er zijn. Het leeft zich alleen veel prettiger als je het allemaal niet meer zo serieus hoeft te nemen. Dan is het gelijktijdig waar en niet waar.

Als ik bv. een roodborstje of een zeehond zie of iets anders in de natuur, besef ik dat het eigenlijk gewoon iets is zonder naam. Die naam hebben wij mensen gegeven. En toch kan ik het als roodborstje, zeehond whatever herkennen. Zonder dat ik eraan vastzit.
Als je eenmaal gaat 'zien', dan wordt sowieso het hele aardse leven anders.
Minder serieus , maar veel intensiever. Juist doordat je nondualiteit doorziet, doorzie je dualiteit ook en de aard er van . Inclusief al zijn illusies.
Freerider is offline  
Oud 2 August 2013, 23:59   #1034
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Advaita betekent eenheid.
Nee, Niets. Advaita betekent niet-twee. Dat is iets anders dan één.
Maria is offline  
Oud 3 August 2013, 00:03   #1035
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nee, Niets. Advaita betekent niet-twee. Dat is iets anders dan één.
.... dat kan dus met hetzelfde gemak 100 of zo zijn? Of 100.000, of 1.000.000 of nog meer.....?

Miljarden druppels Liefde die één oceaan maken.... Een grote zee van Liefde....

Heerlijk is dat, om die overtuiging vast te houden. In ieder geval voor NU
Sterre is offline  
Oud 3 August 2013, 00:04   #1036
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Morgen weer eens even de nodige draadjes doorlezen... Nu eerst lekker slapen.

Mooie dromen en een vredige nacht voor iedereen.
Sterre is offline  
Oud 3 August 2013, 00:14   #1037
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Als je eenmaal gaat 'zien', dan wordt sowieso het hele aardse leven anders. Minder serieus , maar veel intensiever. Juist doordat je nondualiteit doorziet, doorzie je dualiteit ook en de aard er van . Inclusief al zijn illusies.
Volg zo je heen en weer met Renoir. Als je dat zo leest lijkt het meer een geloof dan een echt weten. Van jullie beiden.
Ulla is offline  
Oud 3 August 2013, 08:17   #1038
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Nee, Niets. Advaita betekent niet-twee. Dat is iets anders dan één.
Gekissebis over begrippen, Maria.
Freerider is offline  
Oud 3 August 2013, 08:25   #1039
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Volg zo je heen en weer met Renoir. Als je dat zo leest lijkt het meer een geloof dan een echt weten. Van jullie beiden.
Uiteindelijk kan er alleen maar 'weten' zijn, Ulla. Of je nu moslim bent, christen, advaita aanhanger of whatever. Ik kan alleen aan de buitenkant niet zien of iemand christen is uit overtuiging of dat hij iemand is die 'weet'.

Wat mijzelf betreft maakt het me eigenlijk niet eens uit wat een ander denkt.
Ik heb gevonden wat ik ben, ik heb mijzelf herinnert, ik heb mijn ware aard ontdekt (en verzin nog maar meer kreten) en meer valt er eigenlijk niet van te zeggen. Er valt niets meer te bewijzen?het is.

En dat gun ik iedereen, ook Renoir. Maar ik ga mijn pogingen weer een tijdje staken, want ik trigger alleen maar ego.
Freerider is offline  
Oud 3 August 2013, 10:25   #1040
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
.... dat kan dus met hetzelfde gemak 100 of zo zijn? Of 100.000, of 1.000.000 of nog meer.....?

Miljarden druppels Liefde die één oceaan maken.... Een grote zee van Liefde....

Heerlijk is dat, om die overtuiging vast te houden. In ieder geval voor NU
Het gaat uit van je overtuiging twee te zijn en inderdaad sommigen ervaren zich als veelheid, als 10 en lullen 100 uit. Het is simpelweg de bedoeling het zijn van die veelheid te decimeren, te reduceren, en door eliminatie tot een te herleiden. Als je er je eigen verhaal van maakt, zoals het idyllische 'een grote zee van liefde' bijvoorbeeld, is het niet meer zoals bedoeld.
Rennie is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 19:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.