Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1

We ervaren afgescheidenheid maar zijn 1 Zo is dat bedoeld te zijn maar is niet wat we zijn.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 April 2013, 22:59   #121
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Dat sowieso. Twijfelen is altijd onzekerheid, angst o.d.
In een voor mij uiterst belangrijke prive kwestie heb ik intuitie laten prevaleren boven de ratio. En ik ben nu bijna een jaar later nog met stomheid geslagen dat mijn intuitie meer weet dan mijn ratio. Achteraf kan ik de kwestie ook steeds beter beredeneren met de ratio. Hoewel ik er nog niet eens helemaal mee klaar ben. Als mijn intuitie iets in 1 seconde "bedenkt" en ik heb in een klein jaar het nog niet eens helemaal beredeneerd, dan vind ik dat zelf wel bijzonder.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:00   #122
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja maak je niet zo druk had ook kunnen zijn, niets aan de hand.Ik voel geen discrepanties. Dus ik weet niet wat je ziet. Maar ik ga zo slapen morgen 5.20 wekker.......brrrr.

dat moet ik dan nog leren, iemands gedrag uitspreken maar er geen probleem mee hebben.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:00   #123
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Maar ik walg van dat fysiek geworden stuk ego. Ik zit nu eenmaal gevangen in deze duale wereld.
Als je het ego als een voertuig ziet dat je overal naar toebrengt, waarom zou je er dan van walgen ?

Als dualiteit de voorwaarde is van het kunnen ervaren waarom noem je het dan gevangen zitten ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:01   #124
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
In een voor mij uiterst belangrijke prive kwestie heb ik intuitie laten prevaleren boven de ratio. En ik ben nu bijna een jaar later nog met stomheid geslagen dat mijn intuitie meer weet dan mijn ratio. Achteraf kan ik de kwestie ook steeds beter beredeneren met de ratio. Hoewel ik er nog niet eens helemaal mee klaar ben. Als mijn intuitie iets in 1 seconde "bedenkt" en ik heb in een klein jaar het nog niet eens helemaal beredeneerd, dan vind ik dat zelf wel bijzonder.
Heb je ook een voorbeeld waarin je ratio de beste raadgever was?
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:02   #125
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Guy, daar koop ik niets voor. Ja, het klopt wat je zegt, maar ik kan er niets mee. Het gaat om je gedragingen, hoe je iets fysiek maakt. Vanuit mijn gevoel hou ik van Alles. Dat is dus inclusief Berlusconi (als voorbeeld)
Maar ik walg van dat fysiek geworden stuk ego. Ik zit nu eenmaal gevangen in deze duale wereld.
Het klopt wat ik zeg, zeg je. Waarom wil je er dan iets anders van maken? Hoe kloppend wil je het hebben? Ben jij (algemene zin) je gedragingen? Je kunt gedrag afwijzen, maar dat doet aan de liefde toch niks af? Heb je zelf vanochtend nog zo mooi betoogd. Dat stuk waar je van walgt (in jou), heeft heling nodig. En wil aan het licht komen. Sluit je ogen er niet voor.

Hoezo zit/ben je gevangen? In welke wereld? Je hebt de keuze om je een slachtoffer/gevangene te voelen, of om te beseffen dat je (al) vrij bent en dat nooit anders is geweest, of zou kunnen zijn. Wat is voor jou (het meeste) waar? Welke gedachte/overtuiging/keus, maakt jou en je omgeving het meest gelukkig?
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:04   #126
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Het is met reden bedacht. Met intuitie moet je leren werken. Je moet het ook bewust zijn.
Voor mij is er een verschil tussen ergens bewust van zijn en ergens mee leren werken.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:07   #127
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
In een voor mij uiterst belangrijke prive kwestie heb ik intuitie laten prevaleren boven de ratio. En ik ben nu bijna een jaar later nog met stomheid geslagen dat mijn intuitie meer weet dan mijn ratio. Achteraf kan ik de kwestie ook steeds beter beredeneren met de ratio. Hoewel ik er nog niet eens helemaal mee klaar ben. Als mijn intuitie iets in 1 seconde "bedenkt" en ik heb in een klein jaar het nog niet eens helemaal beredeneerd, dan vind ik dat zelf wel bijzonder.
Ja, sorry, ik weet het zelf niet beter. Ik wordt er zelf gek van als ik iets (te lang en uitvoerig) moet gaan beredeneren en daar een beslissing op nemen. Dan wordt ik kriegelig en wacht gewoon totdat ik het gewoon wel weet. Zelfs al zijn de feiten duidelijk. (Als ik mij dat kan veroorloven natuurlijk en het geen zaak van leven en dood is.)
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:07   #128
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Als je het ego als een voertuig ziet dat je overal naar toebrengt, waarom zou je er dan van walgen ?

Als dualiteit de voorwaarde is van het kunnen ervaren waarom noem je het dan gevangen zitten ?
Ik ben niet de hele dag met Berlusconi bezig. Alleen op het moment dat ik er mee geconfronteerd wordt. Dan oordeelt mijn ego in een impuls over Berlusconi. Vanuit nondualiteit aanvaard ik hem.

Ik noem het gevangen zitten, omdat het ego nu eenmaal een gevangenis is.
Maar het ego is wel nodig om het te ervaren.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:10   #129
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Heb je ook een voorbeeld waarin je ratio de beste raadgever was?
Ja hoor. Meestal volg ik de ratio. Als ik een puur zakelijke beslissing moet nemen, dan ben ik er met de ratio gauw uit. Mijn hypotheken heb ik altijd puur op ratio afgesloten en dat is prima bevallen. Ik ben niet gevoelig dan voor werking op mijn gemoed.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 April 2013, 23:16   #130
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Ik ben niet de hele dag met Berlusconi bezig. Alleen op het moment dat ik er mee geconfronteerd wordt. Dan oordeelt mijn ego in een impuls over Berlusconi. Vanuit nondualiteit aanvaard ik hem.
Wat koopt iemand daarvoor, als je hem in dualiteit/irl tegenkomt? Theorie is mooi, maar uiteindelijk komt het aan op de praktijk.
Guy is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.