Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 February 2020, 10:22   #121
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Voldoening?( Ego)
Ik, Guido, heb het zoooo goed uitgelegd!
Wat overigens ook klopt. Goed uitgelegd Guido!
Al is dat wat je uitlegde overduidelijk..

Dat de overvloed aan verhalen van Dorje voor heel eventjes tot rust gekomen is, en de krampachtigheid van Rob mogelijk voor een tel verzacht was(?), de vraag is:schuilt een behoefte van Guido daar achter?
Mensen helpen (ego)..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 February 2020, 22:42   #122
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Voldoening?( Ego)
Welnee... gewoon een glimlach.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
de vraag is:schuilt een behoefte van Guido daar achter?
Mensen helpen (ego)..
Ik heb niet zo veel op met..mensen, meer met dieren.
Ik ben in de een of andere gegeven situatie echt niet te beroerd om de 'ander' te helpen met zus of zo, maar ik heb er gelukkig absoluut geen dag taken aan.
Ik ben geen 'goed doener', noch een wereldverbeteraar.
Gewoon een simpel alledaags mens.
Maar dat was jou allang duidelijk..toch?
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2020, 11:59   #123
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Welnee... gewoon een glimlach.
Zo had ik het ook opgevat. Geen verhaal van gemaakt. En dan nog...

De verhalen zijn het probleem zo niet, ze geloven voor waar (niet onderzoeken) is eerder het probleem.

Suggestieve vragen stellen is daarom nog geen onderzoek. Het is bevestiging zoeken voor het eigen gesuggereerde verhaal. Dit kan eenvoudigweg wegvallen. Maar ook dat is weer maar een verhaal. Verhaaltjes die Dorje graag spuwt. Het doet je iets, of niets.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 February 2020, 12:12   #124
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Welnee... gewoon een glimlach.
Ik heb niet zo veel op met..mensen, meer met dieren.
Ik ben in de een of andere gegeven situatie echt niet te beroerd om de 'ander' te helpen met zus of zo, maar ik heb er gelukkig absoluut geen dag taken aan.
Ik ben geen 'goed doener', noch een wereldverbeteraar.
Gewoon een simpel alledaags mens.
Maar dat was jou allang duidelijk..toch?
Ik heb helemaal geen beeld van jou, als mens dan. Eigenlijk heb ik geen werkelijk beeld van de mensen die hier schrijven.
Waar ik wel een beleving/beeld over heb zijn de zogezegde 'maskers' die iedereen opzet tijdens het schrijven.
Iedereen heeft een soort van personaje gecreëerd voor zichzelf ( en voor de ander), en vanuit die personage schrijft men hier al jaren..
De personage drukt onze gedachten/idee/ wensen/en onderzoek uit, maar soms(of altijd bij sommigen?) is het een beetje los van de mens die wij daarbuiten zijn.
Je drukt je je toch niet zo uit in dagelijkse leven, of wel?

Het heeft vaak niets mee te maken met hoe wij in dagelijkse leven gedragen, en hoe wij ons leven doorbrengen.
Vaak is het meer een wens dat uitgedrukt wordt hier op het forum. Zeker zullen er mensen zijn met wie dit ook zo kunnen bespreken 'live', en ook zullen er gelegenheden zijn die het overlappen.
Maar in wezen is dat (de personage) een bubbel naast de realiteit..

Ik ervaar bijn allen gesprekken op het forum een beetje opgeklopt, en weinig te doen hebben met de realiteit.
Nu en dan is er een oprecht moment, dat iemand uit zijn 'karakter/personage' stapt, maar vaak is dat voor heel even.
Soms is dat ook nog met een (onbewuste?) bedoeling, dat men later weer in zijn rol (personage) kan stappen, en de situatie gebruikt om weer zijn gram te halen.
Het is oké, dit forum is tenslotte voor. Ik gebruik het in ieder geval voor. Om het ego te onderzoeken.
Als wij allemaal vrienden worden, gaan wij elkaar 'besparen', en wordt het een gezellige plek om elkaar nog meer te helpen 'slapen', en om elkaar alleen maar gelijk te geven, om het ego niet tegen zijn haren in te strijken..
Egotje is nogal broos, maar ik vermoed dat jij dat ook weet, ook al staat je 'personage' je niet toe om dat toe te geven..

Nu ook de vraag: deel ik dit tekst, wetend dat men de 'mogelijkheden' opmerkt, en dat weer als opening ziet om in plaats van te wagen delen, juist weer zijn spel mee voedt?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 18 February 2020, 16:08   #125
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Zoals met 95% van alle 'waan' zoekers en 'schijn' vinders laat je met je antwoord zien dat wanneer je geen vergelijkende bevestiging krijgt op je uitgekauwde voorzetjes... (van ogenschijnlijk te 'weten' waar je het over hebt.)
je al heel gauw vast/klem loopt met/in het gejatte, gekopieerde, nageprate, toegeeigende gedachte goed van anderen.
Veel meer dan het geneuzel van de gemiddelde mindfulness aanhanger is het niet. (Allemaal ego behoud.)



Gevoel voor de theorie (Waar het merendeel in verzand/verzuipt.)(Prima voorbeeld daarvan vinden we hier in het fenomeen' Dorje.)
is heel iets anders dan de praktijk zelf.

Gedegen zelfonderzoek.
Klopt Guido, ik realiseer me dat er niets is waar ik aanspraak op kan maken tis allemaal het gedachtegoed van een ander. En dat geldt niet alleen voor de woorden die ik hier gebruik. En dat is zo heerlijk en geeft zoveel vrijheid.

Mindfulness ben ik niet bekend mee.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 19 February 2020, 13:28   #126
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Klopt Guido, ik realiseer me dat er niets is waar ik aanspraak op kan maken tis allemaal het gedachtegoed van een ander. En dat geldt niet alleen voor de woorden die ik hier gebruik. En dat is zo heerlijk en geeft zoveel vrijheid.
Mooi!
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2020, 13:13   #127
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Klopt Guido, ik realiseer me dat er niets is waar ik aanspraak op kan maken tis allemaal het gedachtegoed van een ander. En dat geldt niet alleen voor de woorden die ik hier gebruik. En dat is zo heerlijk en geeft zoveel vrijheid.

Mindfulness ben ik niet bekend mee.
... 'het verkrijgen van vergelijkende bevestiging' maakt het mogelijk om al die 'dingen' (woorden als de ander, vrijheid, heerlijk, gedachtegoed, ik) te gebruiken.
Het weglaten van het vergelijken, het verlaten van het betekenisgebied, laat niet toe bevestiging of ontkenning van de 'dingen' te verkrijgen.
Er is geen relatie tussen de dingen waaraan betekenis kan ontleend worden. De relatie komt tot stand in het innerlijk van de toeschouwer, in de ik dat zich dat aan het realiseren is door betekenis te verlenen aan wat binnen is (de gedachten) en wat buiten is (het beeld dat ik met betekenis realiseer) van 'dingen'.

De tekst die je schreef op 18 februari in de quote is een ding zoals mijn tekst hier een ding aan het worden is. Jouw tekst is reeds afgesloten in de betekenis die met taal gegeven is.
Mijn tekst is nog niet afgesloten en ik kan er nog woorden aan toevoegen tot ik besluit dat het 'beeld' van dit ding, deze tekst, kan afgerond worden en er niets meer aan toe te voegen is.

Indien de dingen bevestigd noch ontkend kunnen worden, is er een beschikbaarheid zonder voorwaarden. Maar beschikbaarheid zonder voorwaarden is niet te vergelijken met ... vrijheid, liefde, intelligentie, enz.
Beschikbaarheid zonder voorwaarden begint als van ander begin. Begin waarvoor geen woorden noch betekenis zich voordoet omdat 'binnen' en 'buiten' zijn opgegeven.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2020, 16:19   #128
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
. Maar beschikbaarheid zonder voorwaarden is niet te vergelijken met ... vrijheid, liefde, intelligentie, enz.
.

Het is niet te vergelijken, maar hét is liefde, vrijheid, intelligentie...

Ik begrijp zeker wat jij, en de paar anderen die gzoz-formule steeds proclameren, zeggen.
Ingenieus en vooral wonderlijk hoe zo een mantra zoveel jaren hier machtig blijkt te zijn. Het geheim is, dat het(jullie mantra) in een behoefte voorziet.. een geloof hebben, en een bijbel.(Het woord)

Wat jullie je lijkt niet te realiseren, is dat jullie vervolgens jullie gedachtegoed doordrukken.. GZOZ..

Steeds iets gebruiken als vergelijkingsmateriaal, zoals een guru (of meerdere, of allemaal).
Iedere sjarlataan die een dubieus object wil verkopen, gebruikt een goedkope truck: iets aanvallen, en als vergelijkingsmateriaal gebruiken, om een eigen product beter te doen lijken. Zie de meeste reclame op tv.

Dus bij de ene die daar voor vatbaar lijkt(?) te zijn(een Dorje of een Fer), eerst zijn hoofd leeg maken van zijn verzamelde rommel, om vervolgens een droge korte mantra in stampen.
Dorje begint al de woorden te herhalen (halve grap, maar wel uit een behoefte om in te passen in de klik ó)..
Hopelijk ziet Fer in dat dit ook weer een product is (gedachtegoed).
Alle gedachten zijn goed om te gebruiken om iets uit te drukken, om ze vervolgens in de kliko te kunnen gooien.
Zo ook met beschikbaarheid zonder voorwaarden, van een ander begin, en zo... kliko materiaal.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 February 2020, 22:57   #129
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het geheim is, dat het(jullie mantra) in een behoefte voorziet..
Dat is de vraag...
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 21 February 2020, 07:29   #130
Guido
Jubilaris
 
Geregistreerd: 17 September 2017
Berichten: 297
Standaard (...)

De behoeftes zijn... eten,drinken,slapen,bewegen etc.
Geestelijk/emotioneel/gevoelsmatig zijn er geen behoeftes, slechts variaties van toegankelijkheid/ontvankelijkheid.

De sensatie onderhevig te zijn aan geestelijke/gevoelsmatige behoeftes is niks anders dan een subjectieve...creatie!

Ego is een 'spirituele' bever...een ster in dammetjes bouwen.
Guido is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.