Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 May 2015, 13:59   #131
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Zodra er geen sprake meer is van de doener wordt er gedaan. Maar daar heb je niks aan want begrijpen is nog geen weten, vandaar dan ook dat hameren op het doen van gedegen zelfonderzoek zich blijft voordoen.
Het is toch te belachelijk voor woorden jouw hameren op gedegen zelfonderzoek.
Wat er ook geschreven wordt, jij ziet het absurde van jouw redeneren niet in h?.
Ik vind dat Theo dit jou perfect heeft proberen aantonen in dit topic, maar toch blijf je halsstarrig doorgaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Neo advaitist Ramesh Baslekar heeft het hier over de moraal van het verhaal 'als je wat doet moet je niet zeuren over de gevolgen' en er zoals gebruikelijk weer helemaal niks van begrepen.
Laurens de mentaal gerealiseerde heeft er zoals gebruikelijk weer helemaal niks van begrepen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Laurens: Het is mij volstrekt helder dat jij altijd naar het geschreven woord kijkt. Dat duidt op mentale realisatie. Voor jou is dit hele gebeuren iets wat met het brein begrepen dient te worden. Vandaar ook jouw wisselende beoordeling.
De werkelijke realisatie echter is een innerlijke realisatie. Dat hele onderzoeks gebied heb je gewoon maar overgeslagen.

Je weet verstandelijk 'wat' je bent en dat is het dan.
En terwijl Laurens maar blijft hameren op gedegen zelfonderzoek van anderen hamer jij op het gedegen zelfonderzoek dat Laurens niet doet of heeft overgeslagen.
En zo zit de éne gedegen zelfonderzoeker de andere gedegen zelfonderzoeker aan te manen om gedegen zelfonderzoek te doen.

Oersaai dit forum ware het niet zo hilarisch om gedegen zelfonderzoekers over elkaar heen te zien struikelen met Laurens en Theo als koplopers.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 14:19   #132
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
Het is toch te belachelijk voor woorden jouw hameren op gedegen zelfonderzoek. Wat er ook geschreven wordt, jij ziet het absurde van jouw redeneren niet in h?. Ik vind dat Theo dit jou perfect heeft proberen aantonen in dit topic, maar toch blijf je halsstarrig doorgaan.

Laurens de mentaal gerealiseerde heeft er zoals gebruikelijk weer helemaal niks van begrepen.
Er is werk te doen in de tuin en daar heb ik geen zin in. Dus bedankt voor het bieden van de mogelijkheid me met deze onzin bezig te mogen houden als uitvlucht voor het doen van noodzakelijk onderhoud in de tuin. Herkenbaar niet?

Ik zou er op willen wijzen dat het constateren van het absurde van mijn redeneren toch het gevolg is van het zo verfoeide mentale en het perfect aantonen een taalkundige c.q. didactische ook een mentale kwaliteit is en dat ik je enthousiasme dienaangaande bepaald niet deel.

In ieder geval is het mij ondanks de door Theo aan mij zo rijkelijk toebedeeld mentale bekwaamheid niet gelukt om dit duidelijk te krijgen. Ook was het niet tussen de regels door te lezen. Het moet aan de ongeziene wereld liggen. Hoe zit het met jouw ongeziene wereld Waarheidsmurf?

Citaat:
En terwijl Laurens maar blijft hameren op gedegen zelfonderzoek van anderen hamer jij op het gedegen zelfonderzoek dat Laurens niet doet of heeft overgeslagen.
En zo zit de éne gedegen zelfonderzoeker de andere gedegen zelfonderzoeker aan te manen om gedegen zelfonderzoek te doen.
Je hebt het gedegen zelfonderzoek niet gedaan en bent dus niet bekwaam daar over te oordelen. Ook al zijn zulke aansporingen van vermeende gerealiseerden aan elkaar hilarisch het verschaft niemand een excuus dat zelfonderzoek niet te doen. Als zodanig is het voor jou niet relevant.

Citaat:
Oersaai dit forum ware het niet zo hilarisch om gedegen zelfonderzoekers over elkaar heen te zien struikelen met Laurens en Theo als koplopers.
Tja als je hier alleen maar komt voor je vermaak zou ik mezelf lust- of lolsmurf noemen.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 14:39   #133
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is een maar'tje aan je quote, egoloosheid kan voor iemand die gedegen zelfonderzoek gedaan heeft dan wel 'weet wat ie is' niet geveinsd worden. In het gedegen zelfonderzoek kom je ego namelijk in al zijn (tegenwerkende, eisende, verlangende en vele andere) facetten tegen. Al het geleuter 'wie het wel of niet is' 'wijsgerige spreuken', 'dwepen met leraren', 'neo advaita gedoe', 'over liefde gezeik', 'moraal prediking' en nog veel meer kan hier gewoon achterwege blijven wanneer dat gedegen zelfonderzoek nou gewoon eens een keer gedaan wordt. Sterker nog men lijkt het oreren toch te hebben opgegeven het is hier veel stiller.
Misschien is 'men' eindelijk aan dat zelfonderzoek begonnen?
Of zou het hier stiller zijn geworden omdat 'men' een bepaalde kant op wordt gedrongen? Waarheidsvinding kan nooit worden afgedwongen...
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 14:47   #134
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht

En terwijl Laurens maar blijft hameren op gedegen zelfonderzoek van anderen hamer jij op het gedegen zelfonderzoek dat Laurens niet doet of heeft overgeslagen.
En zo zit de éne gedegen zelfonderzoeker de andere gedegen zelfonderzoeker aan te manen om gedegen zelfonderzoek te doen.

Oersaai dit forum ware het niet zo hilarisch om gedegen zelfonderzoekers over elkaar heen te zien struikelen met Laurens en Theo als koplopers.
Dat onderzoek dient gedaan te worden. Alleen wel gedegen zoals Laurens terecht zegt. Over die gedegenheid verschillen Laurens en ik nog van mening.
Laurens neemt genoegen met wat gepriegel in de marge om zijn eigen woorden te gebruiken.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 14:47   #135
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Er is werk aan de winkel in de tuin en daar heb ik geen zin in. Dus bedankt voor het bieden van de mogelijkheid me met deze onzin bezig te mogen houden als uitvlucht voor het moeten werken in de tuin. Herkenbaar niet?
ZEEER herkenbaar!!!

Hoe kan het toch dat een mens een forum als dit als uitvlucht gebruikt om zinnige dingen te gaan doen.
Zou het misschien de zin voor luchtigheid zijn dat iedereen met een serieuze interesse voor 'waarheid' en advaita ontwikkeld heeft?
Sinds de ontdekking van advaita al vele jaren geleden is dat alleszins een heilzaam effect voor mij ervan geweest.
Wat een opluchting. We hoeven het allemaal zo serieus niet meer te nemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik zou er op willen wijzen dat het constateren van het absurde van mijn redeneren toch het gevolg is van het zo verfoeide mentale en het perfect aantonen een taalkundige c.q. een didactische kwaliteit en dat ik je enthousiasme dienaangaande bepaald niet deel.
Je ben een groot redeneerder.
Geef jou een micro in je hand voor een speech van 10 minuten over 'waarheid' en we moeten de micro uit je hand komen trekken want je staat er inmiddels al twee uur over door te leuteren, om de 10 minuten hamerend op de noodzaak van gedegen zelfonderzoek dat jou zou 'ver' heeft gebracht en de anderen die het niet doen nog 'nergens' laat staan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
In ieder geval is het ondanks de door Theo aan mij toebedeeld mentale bekwaamheid niet gelukt om mij dit duidelijk te maken.
Dat lukt niemand.
mentale 'over'bekwaamheid, dat je zeker hebt kan een handicap zijn om de 'waarheid' te ervaren. Er word wel is gezegd van zulke mensen dat ze in hun hoofd leven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het moet aan de ongeziene wereld liggen. Hoe zit het met jouw ongeziene wereld Waarheidsmurf?
Mijn ongeziene wereld? Bestaat er zoiets dan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Waarheidsmurf: Je hebt het gedegen zelfonderzoek niet gedaan en bent dus niet bekwaam daar over te oordelen.
Daar gaan we weer, het nooit eindigende verhaal en over en weer wijzen van jij het het niet gedaan / ik wel.
Laurens is bekwaam om te oordelen want hij heeft het gedegen zelfonderzoek afgerond, anderen zijn niet bekwaam want hebben het niet afgerond.
Theo is bekwaam Laurens erop te wijzen dat hij het gedegen zelfonderzoek niet gedaan heeft, of maar half.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Tja als je hier alleen maar komt voor je vermaakt zou ik mezelf lustsmurf noemen.
hm nee, ik ben niet meer de smurf van de begeerte.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 14:47   #136
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Misschien is 'men' eindelijk aan dat zelfonderzoek begonnen?
Of zou het hier stiller zijn geworden omdat 'men' een bepaalde kant op wordt gedrongen? Waarheidsvinding kan nooit worden afgedwongen...
Ik had meer de optie van Rob in gedachten, de 'men' is uitgeonaneerd.
Er zijn geen steekhoudende argumenten meer verzet te plegen. Of dat een aanleiding is om het zelfonderzoek te beginnen betwijfel ik, eerder is men doende de inwendige accu weer op te laden en begint alles straks weer van voren af aan. De tijd zal het leren.
  Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 14:52   #137
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik had meer de optie van Rob in gedachten, de 'men' is uitgeonaneerd.
Er zijn geen steekhoudende argumenten meer verzet te plegen. Of dat een aanleiding is om het zelfonderzoek te beginnen betwijfel ik, eerder is men doende de inwendige accu weer op te laden en begint alles straks weer van voren af aan. De tijd zal het leren.
Ik heb in de loop van 2 jaar tijd al heel wat interessante mensen zien verdwijnen. En dat is jammer, want op team advaita ben ik uitgekeken.
De riedeltjes zijn nu genoegzaam bekend of onnavolgbaar zoals bij Ben.
Na onze conversatie van de afgelopen dagen is het mij duidelijker dan ooit dat het een doctrine is die moet leiden 'tot'. Dit zal nooit slagen omdat mensen de vrijheid nodig hebben.

Maar ik blijf wel wat rondhangen hier, al was het maar voor die enkele echte Waarheidzoeker die er nog is.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 14:54   #138
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@waarheidsmurf: Dat onderzoek dient gedaan te worden.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
...Alleen wel gedegen zoals Laurens terecht zegt. Laurens neemt genoegen met wat gepriegel in de marge om zijn eigen woorden te gebruiken.
Leg uit professor waarheidvinding, hoe kan me gedegen zelfonderzoeker zijn met tegelijk genoegen nemen met wat gepriegel in de marge om zijn eigen woorden te gebruiken?
Ach nee, laat maar, ik ga wat ik de tuin werken.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 15:15   #139
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik heb in de loop van 2 jaar tijd al heel wat interessante mensen zien verdwijnen. En dat is jammer, want op team advaita ben ik uitgekeken.
The A-Team!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
De riedeltjes zijn nu genoegzaam bekend of onnavolgbaar zoals bij Ben.
JaKnIk, en inderdaad onnavolgbaar zoals bij Ben. Cryptisch 'interessant' wel zijn verwoordingen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Laurens:
Na onze conversatie van de afgelopen dagen is het mij duidelijker dan ooit dat het een doctrine is die moet leiden 'tot'. Dit zal nooit slagen omdat mensen de vrijheid nodig hebben.
Om forumleden tot gedegen zelfonderzoek aan de sporen is de roe van zwarte piet gerechtvaardigd. Alhoewel met de pietendiscussie de liedjes herschreven worden want we willen niet meer dat kinderen bang worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Maar ik blijf wel wat rondhangen hier...
ik ook, want het regent buiten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
...al was het maar voor die enkele echte Waarheidzoeker die er nog is.
Leer jij dan nog wat van die enkele echte?
En euh, psst, wie is die éne echte waarheidzoeker in jouw ogen? Stuur maar in persoonlijk berichtje, ben benieuwd.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 9 May 2015, 15:24   #140
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waarheidsmurf Bekijk bericht
ZEEER herkenbaar!!!

Hoe kan het toch dat een mens een forum als dit als uitvlucht gebruikt om zinnige dingen te gaan doen.
Bijna goed. Het doen van gedegen zelfonderzoek heeft meer zin dan werken in de tuin, maar onzinnig leuteren en daar omheen draaien heeft minder zin dan het doen van werk in de tuin.

Ik bedoelde met 'Herkenbaar niet?' de uitvlucht om gedegen zelfonderzoek te gaan doen, maar dat had je vast niet in gedachten met het antwoord 'ZEEER herkenbaar'.

Citaat:
Zou het misschien de zin voor luchtigheid zijn dat iedereen met een serieuze interesse voor 'waarheid' en advaita ontwikkeld heeft?
Sinds de ontdekking van advaita al vele jaren geleden is dat alleszins een heilzaam effect voor mij ervan geweest.
Wat een opluchting. We hoeven het allemaal zo serieus niet meer te nemen.
Willen weten 'wat' je bent is een ernstige aangelegenheid en brengt een gedrevenheid met zich mee om dat ook door te zetten. De luchtigheid is van de vermeende gerealiseerde die het leuk vindt om zijn kennis tentoon te spreiden ter meerdere eer en glorie van zichzelf. De waarlijk gerealiseerde is slechts dienstbaar aan het geheel en heeft niet zulke egokenmerken.

Dat luchtige waar je kennis mee gemaakt hebt is van de neoadvaita. Die hebben een omgekeerde redenatie, die zijn het al en hoeven niks meer te doen. Je ziet ze nog wel onnoemlijk worstelen met hun ego maar voor de rest kraaien ze allemaal hetzelfde 'je bent het al, je hoeft niks te doen'.

Citaat:
Je ben een groot redeneerder.
Geef jou een micro in je hand voor een speech van 10 minuten over 'waarheid' en we moeten de micro uit je hand komen trekken want je staat er inmiddels al twee uur over door te leuteren, om de 10 minuten hamerend op de noodzaak van gedegen zelfonderzoek dat jou zou 'ver' heeft gebracht en de anderen die het niet doen nog 'nergens' laat staan.
Ik prefereer de stilte als omgeving, je zult me dus niet zien met een microfoon en helemaal nooit met de intentie me te onderscheiden. Wel zie ik mezelf actief zijn op het forum en kennelijk ligt daar mijn kracht. Je ziet het verkeerd ik doe niet aan wedijveren. Het ego onstegen is er welzijn voor iedereen.


Citaat:
Dat lukt niemand.
mentale 'over'bekwaamheid, dat je zeker hebt kan een handicap zijn om de 'waarheid' te ervaren. Er word wel is gezegd van zulke mensen dat ze in hun hoofd leven.
Ik ben altijd al en door dit forum extra mentaal actief dat is waar en om die reden ervaar ik ook meer in persoon maar dat kan van wat ik ben worden onderscheiden. Dat er een persoonlijk leven is in dat hoofd is onvermijdelijk het gaat in de mate waarop je je daarmee identificeert.

Citaat:
Mijn ongeziene wereld? Bestaat er zoiets dan?
Vraag het aan Theo.

Citaat:
Daar gaan we weer, het nooit eindigende verhaal en over en weer wijzen van jij het het niet gedaan / ik wel.
Laurens is bekwaam om te oordelen want hij heeft het gedegen zelfonderzoek afgerond, anderen zijn niet bekwaam want hebben het niet afgerond.
Ego ziet dat zo, ik zie dat anders, maar als je de egokenmerken niet hebt leren kennen ben je daarin beperkt. Dat onderscheid moet ik je toch duidelijk maken?

Citaat:
Theo is bekwaam Laurens erop te wijzen dat hij het gedegen zelfonderzoek niet gedaan heeft, of maar half.
Dat is niet aan Theo. Theo kan vanuit zijn optiek naar mij kijken en zeggen wat hij ziet dat niet overeenstemt met zijn eigen bevindingen. Waar hij zelf minder inzicht heeft in mij dan ik zelf heb kan hij in de vorm van een aanbevelingen vragen om daar eens naar te kijken. Zolang ik Waarheid niet ken is het van belang voor mij te weten vanuit welke hoedanigheid Theo spreekt. Er zijn wat richtlijnen zoals antwoord op de vraag krijgen wiens belang hij dient, het zijne of het mijne, zoals wil hij geld of aanzien. Als hij mijn belang dient waarom zou ik dan niet naar zijn aanbeveling kijken?


Citaat:
hm nee, ik ben niet meer de smurf van de begeerte.
Een hele vooruitgang?
  Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:43.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.