Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 July 2022, 22:53   #181
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Ja, dan ben je hier alleen over...niemand meer die je tegen spreekt.
Uiteindelijk sterft mss het 'ikje' uit.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 23 July 2022, 22:53   #182
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik weet wat ik weet, ik zal er niet van wakker liggen.
Alle gelovigen weten zeker.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 23 July 2022, 23:00   #183
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Uiteindelijk sterft mss het 'ikje' uit.
Die sterft nooit zomaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_nacht_van_de_ziel

Citaat:
Donkere nacht van de ziel is een metafoor die de spirituele ervaring beschrijft van iemand die een fase in zijn leven doormaakt waarin hij zich door iedereen verlaten voelt, zonder hoop op een betere toekomst. Deze aan depressie verwante gevoelens ervaart de persoon als een crisis van geestelijke identiteit.
Zonder een crisis gebeurd er niks.

Citaat:
In zijn algemeenheid betekent deze metafoor volgens Jung dat iemands spirituele groei onvermijdelijk gepaard gaat met lijden: no pain, no gain, maar dan met betrekking tot de geest. Een mens die dergelijke existentiële ervaringen heeft ondergaan komt er gezuiverd uit, als een ander mens.
Er is een 'catharsis' noodzakelijk om het gemoed geheel te ledigen. Als ik Laurens' zijn beweringen lees dan is het allemaal slechts een mentale exercitie geweest bij hem. Geeft verder niks, het is vast geen kwaaie, die Laurens.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 23 July 2022, 23:06   #184
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Die sterft nooit zomaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_nacht_van_de_ziel

Zonder een crisis gebeurd er niks.

Er is een 'catharsis' noodzakelijk om het gemoed geheel te ledigen. Als ik Laurens' zijn beweringen lees dan is het allemaal slechts een mentale exercitie geweest bij hem. Geeft verder niks, het is vast geen kwaaie, die Laurens.
..
Knowing is a gift.. catharsis ja.
__________________
Maak de spiegel leeg....
Vrij van oordeel...
Sam is offline  
Oud 24 July 2022, 08:21   #185
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Alle gelovigen weten zeker.
Weten is van een andere orde dan zeker weten, de laatste is subjectief beleeft.
 
Oud 24 July 2022, 08:25   #186
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Die sterft nooit zomaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_nacht_van_de_ziel

Zonder een crisis gebeurd er niks.

Er is een 'catharsis' noodzakelijk om het gemoed geheel te ledigen. Als ik Laurens' zijn beweringen lees dan is het allemaal slechts een mentale exercitie geweest bij hem. Geeft verder niks, het is vast geen kwaaie, die Laurens.
Wakker worden gaat altijd gepaard met pijn, zien wat je ego in zijn onwetendheid heeft aangericht is pijnlijk om te zien. Ook in het wijzen op het egohandelen zit al pijn. Om die reden wil niemand er van weten. Men wenst de pijn niet te voelen en dus mept men terug. Liever een ander de pijn (terug) geven (dan had deze dat maar niet moeten doen) dan deze zelf te moeten dragen.
 
Oud 24 July 2022, 08:45   #187
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Dit valt dus onder het kopje 'misleiding'
Wat een willekeurig 'ikje' dénkt te weten..

Zucht, zelfkennis is vér,vér weg. Waarheid nog verder.
Gewoon stug blijven doordrammen op de ingeslagen weg, hé Sam.
 
Oud 24 July 2022, 09:30   #188
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wakker worden gaat altijd gepaard met pijn, zien wat je ego in zijn onwetendheid heeft aangericht is pijnlijk om te zien. Ook in het wijzen op het egohandelen zit al pijn. Om die reden wil niemand er van weten. Men wenst de pijn niet te voelen en dus mept men terug. Liever een ander de pijn (terug) geven (dan had deze dat maar niet moeten doen) dan deze zelf te moeten dragen.
Je gaat gewoon door met onzin uitkramen. Theoretisch geneuzel. Het is wat Sam zegt: "Knowing is a gift". Een gift die nooit wordt uitgereikt aan drammerige forumbazen.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 24 July 2022, 10:04   #189
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Je gaat gewoon door met onzin uitkramen. Theoretisch geneuzel. Het is wat Sam zegt: "Knowing is a gift". Een gift die nooit wordt uitgereikt aan drammerige forumbazen.
One-liner Sam citeert meestal slechts wat kreten van anderen met doorgaans een wat verholen suggestieve boodschap, zonder vermelding van een reden.
Je moet bekend zijn met het verschil tussen 'kennis' en 'weten' om zo'n uitspraak te kunnen doen.
Kennis kan een geschenk zijn maar weten is een altijd aanwezige intrinsieke zekerheid.
 
Oud 24 July 2022, 12:30   #190
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Sam zie ik zichzelf tot het 'schouwen' aanzetten. Dat is al een behoorlijke voorsprong op dat 'gedachten op waarheid onderzoeken'. Verder kan ik zien dat Sam zich niet baseert op zintuigelijke informatie waar de 'mening' uit voortkomt.

Hetgeen logisch is, want het 'schouwen' vormt geen enkele mening. Sam maakt de spiegel leeg, welke vrij is van oordeel. Daaruit maak ik op dat Sam bekend is met het oordelend ego.

Vergelijk dat nou eens met de forumbaas die al weer 10 jaar lang iedere forumdeelnemer oordeelt (Ik zie ego bij jou, Bassie!).

Dat wat 'egoloos' is kent ook nog eens 2 gezichten. Allereerst is dat Waarheid wat egoloos is, maar dat moet je natuurlijk nog wel even persoonlijk (subjectief dus) vaststellen. En het 'schouwen' zelf is ook egoloos, want zonder oordeel.

En daar komen we uit bij de forumbaas die liever anderen napraat en het verschil tussen Waarheid en bewustzijn niet kent.....
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Afbeelding heeft het verkeerde formaat Lyme Forum; regels, vragen, idee 13 15 November 2011 06:41


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.