Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 May 2013, 15:49   #11
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Mijn ego wordt in ieder geval onzeker van dit soort opmerkingen? (Serieus, in dat stadium zit ik nog, beste oudgedienden hier.)
Ik weet niet of het stadium waarin je ego er niet meer onzeker van word zo aan te bevelen is,....maar voor je het weet zit je daar al weer in!
Dus koester je onzekerheid zou ik zeggen, het zijn mooie onderzoekspunten, als je wilt.

Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen hoorWiNk
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 15:59   #12
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik vind dat juist zo heel begrijpelijk! De gevoelens die je vanuit je ego voelt zijn z? sterk! Het is juist hartstikke moeilijk, het voelt letterlijk onnatuurlijk, om daar afstand van te nemen, er niet naar te luisteren en te handelen! Meen je het echt, Niets, dat je dit niet begrijpt? Ben je al z? ver af van 'het gewone mens-zijn'? Je bent toch ook kind geweest? Hoelang ben je al op dit pad bezig? Ben je al verlicht ofzo?!
Gebeurt nogal eens hoor,...heb je een klein lampje even zien branden is het ineens allemaal onbegrijpelijk dat anderen mensen dingen niet "zien"
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 17:58   #13
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Ik weet niet of het stadium waarin je ego er niet meer onzeker van word zo aan te bevelen is,....maar voor je het weet zit je daar al weer in!
Dus koester je onzekerheid zou ik zeggen, het zijn mooie onderzoekspunten, als je wilt.

Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen hoorWiNk
Dankjewel Hans, ik zie dat zeker zo! Ik wil hier mijzelf wel tegenkomen hoor, j?ist, dus spaar me vooral niet.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 18:02   #14
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeffreyboender Bekijk bericht
De vraag is: staan advaita en karma helemaal los van elkaar?
Advaita heeft niks van doen met karma.
Karma is een verklaring voor de verschijnselen en dus een verschijnsel.
Advaita verwijst naar dat wat aan de (alle) verschijnselen vooraf gaat.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 18:20   #15
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Dankjewel Hans, ik zie dat zeker zo! Ik wil hier mijzelf wel tegenkomen hoor, j?ist, dus spaar me vooral niet.
Overal waar ik mezelf, ik bedoel jou mee kan raken zal ik aanpakken!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 18:58   #16
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Advaita heeft niks van doen met karma.
Karma is een verklaring voor de verschijnselen en dus een verschijnsel.
Advaita verwijst naar dat wat aan de (alle) verschijnselen vooraf gaat.
Advaita is toch "verlicht zijn". En laat ik nu toch altijd gedacht hebben dat het bereiken van het nirwana hetzelfde is. Het uitblussen van karma (of zoiets).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nirwana

Karma is gewoon een wet: de wet van oorzaak en gevolg. Hoef je ook niet voor in re?ncartie te geloven. Het gebeurt gewoon.
Zodra je je vrije wil uitoefent kun je (ego) ervoor kiezen om er anders mee om te gaan. Aanvaarden of er tegen vechten.
Virgo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 19:09   #17
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Virgo Bekijk bericht
Advaita is toch "verlicht zijn".
Advaita is de naam van een bevrijdingsweg zoals er meerdere zijn.

Toch?

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 22:32   #18
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Het ego best??t, dat erkennen zelfs advaita-leraren. De keuzes die het ego maakt, of die je vanuit je ego maakt, en de gevolgen ervan, die bestaan dan toch ook gewoon? waarom zouden die dan illusie zijn? Misschien zijn deze zaken niet van belang, afhankelijk van hoe je kijkt, maar ze zijn er wél. Omdat het ego er ook wél is. Misschien is het net als een droom? Het is maar hoe je het ziet. De droom is er, hij wordt gevoeld en beleefd, maar tegelijkertijd is-ie een illusie. Zoiets? Moeilijk hoor!
Als je inziet dat bewust-zijn een illusie is die ontstaat door het voordurend "ervaren" (ik ervaar nu jou omdat ik tegen je communiceer. Door die aktie ontstaat bewust-zijn. Het grappige van internet is dat jij mij momenteel helemaal niet ervaart. Ik zit dus momenteel tegen helemaal niets te communiceren)?.dan kan daar niet anders uit volgen dat ego ook een illusie is.
Wat advaita leraren van vinden, dat zoeken zij maar uit.

Ego is ook geen droom. Ego is er slechts omdat wij dualiteit ervaren. Binnen de illusie bestaat dus ego, daarbuiten niet. Het is een kwestie van goed nadenken en in je systeem integreren. Ook dan zul je nog steeds ego ervaren, maar je weet dat het een illusie is. Dan gaat het lachwekkend worden als iemand met een rooie kop van kwaadheid voor je neus staat. "Wat een idioot" denk je dan? Naarmate je vordert in dit proces ga je inzien dat je niet alleen in een illusie leeft, maar deze illusie ook gedeeltelijk kan vorm geven.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 22:44   #19
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Hier kan ik me wel in vinden. Alleen horen of 'verstaan' heel veel mensen de boodschappen van de karma niet. Bedoel jij dat ook zo, Niets?

Overigens zie ik karma als iets symbolisch. Ik persoonlijk geloof op geen enkele manier in meerdere levens en het voortbestaan na de dood (begrijp me goed, ik kan het uiteraard ook niet uitsluiten, maar ik acht het --vooralsnog-- niet waarschijnlijk!)

Wat betreft de advaita-theorieën, dat beetje dat ik ervan weet, die klok zonder werkelijk onderzochte klepel, die kan ik zelfs zomaar plaatsen binnen dat (kleine beetje) wat ik weet van de neurologie. Natuurlijk zit er in onze hersenen, zenuwen, dat hele samenwerkende stelsel dat wij als mens zijn, geen poppetje, geen ziel. Als er onverhoopt iets stukgaat in ons brein, kunnen we zomaar onze 'zo eigen' persoonlijkheid kwijtraken. Dus wat is het om een goed mens te zijn? Een slecht mens? Een slim mens? Een sympathiek mens? Etc. Dus! We zijn niets. Als we dood zijn, gaan we daar weer in op, in dat niets. Wat dat betreft was de advaita-leer z'n tijd ver vooruit! Of ik moet 'm helemaal niet (niet helemaal) begrijpen, dat kan natuurlijk ??k!
Karma is helemaal niet symbolisch. Het heeft ook niet direct verband met reincarnatie. Reincarnatie is geloof, karma is een feit. Karma binnen dit leven wel te verstaan. Iedere aktie van jou heeft een gevolg. Jouw denken heeft een gevolg. Karma is niets anders dan de wet van oorzaak en gevolg en wordt door niemand aangestuurd.

Stel dat jou iets ergs overkomt. Je wordt in elkaar getrapt door een stel Marokkanen. Dan kan je kiezen voor twee paden. Het pad van het ego of het pad van de Liefde. Op het pad van de Liefde zoek je vergeving (en gerechtigheid) Op het pad van het ego kruip je in de slachtofferrol en gaat een haat ontwikkelen jegens Marokkanen en bij gebrek aan Marokkanen aan andere buitenlanders. En om die slachtofferrol te bevestigen zoek je steun bij andere ego' s die je zullen bevestigen.

Zo werkt karma. Er is een toevallige gebeurtenis en jij maakt de vrijwillige keuze hoe er mee om te gaan. Op ieder moment van je leven kan je kiezen voor het pad van het ego of het pad van de Liefde. Ego zal zich altijd tegen je keren omdat het een zichzelf versterkend effect heeft. Liefde zal altijd in je voordeel zijn omdat dit ook een zichzelfversterkend effect heeft.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 11 May 2013, 22:55   #20
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Ik vind dat juist zo heel begrijpelijk! De gevoelens die je vanuit je ego voelt zijn z? sterk! Het is juist hartstikke moeilijk, het voelt letterlijk onnatuurlijk, om daar afstand van te nemen, er niet naar te luisteren en te handelen! Meen je het echt, Niets, dat je dit niet begrijpt? Ben je al z? ver af van 'het gewone mens-zijn'? Je bent toch ook kind geweest? Hoelang ben je al op dit pad bezig? Ben je al verlicht ofzo?!

Je ego maakt dat die gevoelens versterkt worden. Het zichzelf versterkende effect waar ik het over had. Het eerste wat je dus moet doen is stoppen met je ego te voeden. Laat een ander je maar uitlachen, beschimpen of weet ik veel wat. Jij weet dat het toch maar een illusie is, dus waarom je druk maken?

Voorbeeld: ik heb een egoistische buurman die een paar jaar terug woest op me was. Hij had een verhaal voor waarheid aangenomen en had zich al een paar weken helemaal op zitten te vreten. Hij had niet bij mij het verhaal op waarheid gecontroleerd en smeet het recht in mn gezicht. Het enige wat ik gedaan heb was mijn versie rustig verteld en hem een goedendag gewenst.
Mij boeit zijn gelul niet. Ik bleef hem ondanks zijn stuurse gedrag gewoon groeten en ik ben ook nooit met hem en zijn verhaal bezig geweest.

Als je weet dat het een illusie is, waarom zou ik mij dan nog druk maken om dat soort futiliteiten? Die man had een mening die onjuist was. Hij was de probleemeigenaar, niet ik. Inmiddels is hij weer bijgedraaid en doet normaal.

Door al dat ego gedoe niet serieus te nemen, ontstaat er voor jou een hele andere wereld.

Ik ben ca 25 jaar (bewust) op dit pad bezig. Maar soms denk ik vanuit mijn huidige kennis wel eens dat de kiem er al eerder was. Ik ben niet verlicht, hooguit word ik verlicht. Ik heb niets met advaita, goeroes en andere leunstoel-verlichten. Allemaal druk-doenderij met vele moeilijke woorden om iets heel eenvoudigs aan te duiden.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.