Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 May 2013, 17:45   #11
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Sorry Aart, deze vraag is eigenlijk heel simpel. Ik begon er direct op los te kletsen (met een hoop vraagtekens, omdat ik het weer eens moeilijke materie vind?), terwijl ik ook simpelweg had kunnen antwoorden: "Ja, daar ben ik mij van bewust." Maar dan?

Ik vraag mij af of een mens dat wel kan weten. Wat werkelijk is en wat je tóch 'stiekem' --al is het maar een héél klein beetje-- hebt bijgekleurd, ingekleurd, etc. In zekere zin kom jij waarschijnlijk een heel eind (ik heb je inmiddels hoog zitten), maar je blijft ook mens en lichaam en geest zijn meer verbonden dan je denkt. Er is grijs gebied, zo denk ik. En heel veel is onbewust, zo is middels psychologisch onderzoek aangetoond.
Pionne, het gaat niet om mij (zeg je ook niet hoor) maar op een gegeven ogenblik, bij voldoende bewustheid zie/voel/weet je toch gewoon wat er gaande is. Althans ik heb dat gevoel wel.

Dat lichaam is een uitstekend hulpmiddel om in de werkelijkheid te blijven dat zit juist helemaal niet in de weg. Die kop zit enkel in de weg met zijn verhaaltjes en oud zeer maar op een gegeven ogenblik zie je dat (oud zeer/onbewustheid/verhaaltjes/eigen invullingen) al uren (ik overdrijf even) van te voren aankomen, althans zo ervaar ik het.

Er was voor mij 1 graadmeter; als ik iets negatief ervaar en er is geen directe dreiging dan is er onbewustheid/oud zeer die de werkelijkheid vertroebelt.

Met dat hulpmiddel onstaat er op een gegeven moment een zien vanuit de werkelijkheid ipv een zien vanuit die belevingswereld.

Al vind ik het wel raar dat ze me hebben opgesloten.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 17:48   #12
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Al vind ik het wel raar dat ze me hebben opgesloten.
Da's altijd effe wennen weet ik uit ervaring.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 18:51   #13
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Pionne, je zit weer te kletsen toch?
Ja, dat doe ik soms. Al bedoelde ik het evengoed wel serieus hoor. Ik filosofeer er graag op los.

Citaat:
Jij weet bv toch ook of je iets gedroomd hebt of niet.
Ja, het verschil tussen dromen en wakker zijn (her)ken ik prima. Even denken, hoe zit het dan met het verschil tussen de feitelijk waargenomen werkelijkheid en mijn interpretatie?? Ik weet niet of ik die altijd helder heb. Ik probeer bijv. --zo ongeveer vanaf dat ik hier lid ben, lees en post-- zuiver te zijn in mijn reacties. Soms heb ik door dat ik wil reageren vanuit irritatie, soms vanuit de wens slim gevonden te worden. Dat probeer ik te zien, me ervan bewust te zijn. Maar ik vind dat nog niet makkelijk! Want wie zegt dat ik ook n?, in dit bericht, niet toch ook graag slim wil overkomen??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Pionne, het gaat niet om mij (zeg je ook niet hoor) maar op een gegeven ogenblik, bij voldoende bewustheid zie/voel/weet je toch gewoon wat er gaande is. Althans ik heb dat gevoel wel.

Dat lichaam is een uitstekend hulpmiddel om in de werkelijkheid te blijven dat zit juist helemaal niet in de weg. Die kop zit enkel in de weg met zijn verhaaltjes en oud zeer maar op een gegeven ogenblik zie je dat (oud zeer/onbewustheid/verhaaltjes/eigen invullingen) al uren (ik overdrijf even) van te voren aankomen, althans zo ervaar ik het.

Er was voor mij 1 graadmeter; als ik iets negatief ervaar en er is geen directe dreiging dan is er onbewustheid/oud zeer die de werkelijkheid vertroebelt.

Met dat hulpmiddel onstaat er op een gegeven moment een zien vanuit de werkelijkheid ipv een zien vanuit die belevingswereld.

Al vind ik het wel raar dat ze me hebben opgesloten.
Ik vind het wel mooi hoor, hoe jij kijkt. Ik snap het ook wel, zoals je het hierboven beschrijft. Misschien heb ik gewoon de neiging te ver door te denken, het 100% kloppend te krijgen. Volgens de wetenschap en zo?

Ik vind zeker niet dat ze jou daarvoor hadden moeten opsluiten, haha! Je lijkt niet gevaarlijk, eerder best relaxt.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 19:52   #14
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Ik vind het wel mooi hoor, hoe jij kijkt. Ik snap het ook wel, zoals je het hierboven beschrijft. Misschien heb ik gewoon de neiging te ver door te denken, het 100% kloppend te krijgen.
Pionne, nou ga ik even kletsen; het is niet een kwestie van hoe ik kijk, het is een juist een kwestie van dat er niet via ik gegekeken wordt.

Het is gewoon de simpele natuurlijke kijk.

Daar hoef en kun je niets voor doen.

Het is eerder een kwestie (3x) er juist niets voor te doen.

Een niet via die mind kijken.

Een niet bij nadenken.

Het is wat we bij de geboorte al deden maar ja toen kwamen die ervaringen waardoor we de wereld gingen bezien.

Dat (het zien door oude ervaringen) moet je doorkrijgen, zien.

Maar het zit wel goed bij jou Pionne, dat zie ik zo.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 21:21   #15
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

O, Aart, onderstaande opmerking van jou licht ik er nog even uit. Die vind ik heel mooi en bruikbaar!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart
Er was voor mij 1 graadmeter; als ik iets negatief ervaar en er is geen directe dreiging dan is er onbewustheid/oud zeer die de werkelijkheid vertroebelt.
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 24 May 2013, 21:23   #16
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=K8P-M00q90Y
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De 'als is' wereld en de 'alsof' wereld. Aart Overige religie 0 5 December 2012 15:37


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.