Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 August 2013, 20:26   #11
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Om het denken te manifesteren moet er eerst STILTE zijn, dat is een voorwaarde. Elk geluid, elke gedachte komt op en verdwijnt in de stilte en is dus ahw een bevestiging van je stilte-zijn. Je hoeft de stilte en het zijn niet te zoeken want dat ben je al. Je hoeft het denken niet stop te zetten want jij bent er al vóór er een gedachte verschijnt.
Ik heb bijna continue een (soms ook nog chaotische) herrie in m'n bovenkamer. Alleen als ik slaap is het stil tussen het dromen door.... denk ik .....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 20:27   #12
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Gewoon eerlijk zijn tot op het bot.
Dat is sowieso een must.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 20:34   #13
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Zou jezelf voor de gek houden een mens hoe dan ook niet opbreken?
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 20:40   #14
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Ik heb bijna continue een (soms ook nog chaotische) herrie in m'n bovenkamer. Alleen als ik slaap is het stil tussen het dromen door.... denk ik .....
Het gaat niet om waarneembare stilte, als vorm (object), maar om stilte als essentie (subject). Die (continue) herrie is juist een bevestiging van je stilte-zijn. Hoe anders kan het er zijn? Je zou een rood vierkant niet kunnen zien als het omringd was door rood. Het zien van een rood vierkant is tevens de bevestiging van niets/ruimte eromheen. Zo is de herrie in de bovenkamer een bevestiging van je stilte-zijn.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 20:42   #15
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Zou jezelf voor de gek houden een mens hoe dan ook niet opbreken?
Zeker te weten. Uiteindelijk werkt de firma list en bedrog tegen je. Net zoals ego tegen je werkt. De Waarheid ligt verscholen in je zelf en hoeft zich alleen maar te laten vinden. Maar zolang jouw denken nog leugens gelooft blijft de Waarheid in het verborgene.

Voor mijzelf sprekend kan ik zeggen dat zelfkennis niet alleen mijn leven verrijkt, maar ook dragelijker maakt. Toch was dat niet het primaire doel, het was 'bijprodukt'. In feite kan ik stellen dat zelfkennis alleen uit Liefde voort kan komen. Doelen zoals verlichting, de hemel, niet meer lijden enz. zijn ook ego-doelen.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 20:53   #16
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Zeker te weten. Uiteindelijk werkt de firma list en bedrog tegen je. Net zoals ego tegen je werkt. De Waarheid ligt verscholen in je zelf en hoeft zich alleen maar te laten vinden. Maar zolang jouw denken nog leugens gelooft blijft de Waarheid in het verborgene.

Voor mijzelf sprekend kan ik zeggen dat zelfkennis niet alleen mijn leven verrijkt, maar ook dragelijker maakt. Toch was dat niet het primaire doel, het was 'bijprodukt'. In feite kan ik stellen dat zelfkennis alleen uit Liefde voort kan komen. Doelen zoals verlichting, de hemel, niet meer lijden enz. zijn ook ego-doelen.
Zelfkennis zie ik ook als verrijkend, omdat ik ervaar dat het leven an sich lichter wordt en niet ik zelf als persoontje. Het helpt mij om mijn kijk op de wereld en het leven te verlichten en mijn innerlijke strijd op te lossen. En Liefde is dat waar we uit voortkomen en weer in verdwijnen. En handelen uit Liefde voelt als een natuurlijke staat van Zijn. Liefde heeft imo ook geen doel. Niet dat ik een doel hebben als 'goed' of 'fout' zie, maar is een doel niet sowieso ego?
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 20:59   #17
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Zelfkennis zie ik ook als verrijkend, omdat ik ervaar dat het leven an sich lichter wordt en niet ik zelf als persoontje. Het helpt mij om mijn kijk op de wereld en het leven te verlichten en mijn innerlijke strijd op te lossen. En Liefde is dat waar we uit voortkomen en weer in verdwijnen. En handelen uit Liefde voelt als een natuurlijke staat van Zijn. Liefde heeft imo ook geen doel. Niet dat ik een doel hebben als 'goed' of 'fout' zie, maar is een doel niet sowieso ego?
Een doel komt uit het ego voort. Mijn zelfkennis is ook voortgekomen uit een doel, uit het ego dus. Dat is het startpunt waar ik het Pad ben opgegaan. En nu weet ik dat het doel het Pad was?.

Maar dat weet je pas achteraf, niet vooraf.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 21:06   #18
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ietsepietsje Bekijk bericht
Een doel komt uit het ego voort. Mijn zelfkennis is ook voortgekomen uit een doel, uit het ego dus. Dat is het startpunt waar ik het Pad ben opgegaan. En nu weet ik dat het doel het Pad was?.

Maar dat weet je pas achteraf, niet vooraf.

Achteraf is alles makkelijk.... Soms denk ik wel eens dat het makkelijker zou zijn om achterstevoren te leven....
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 21:40   #19
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sterre Bekijk bericht
Soms denk ik wel eens dat het makkelijker zou zijn om achterstevoren te leven....
Dan is alles reeds bereikt.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 12 August 2013, 23:05   #20
Freerider
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 24 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Ja. Je kan het Pad nu eenmaal maar 1 x afleggen??

Heb ik dat nou weer? Wat doe ik hier nog?
Freerider is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.