Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 June 2014, 13:57   #11
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Het is blabla voor mij omdat jij generaliseert.
Ik beschrijf dan ook een universeel verschijnsel. Het is zowat de beroepsziekte van de 'spirituele zoeker'.
Ik hoop voor jou dat jij in die val niet trapt. Ik trap er in ieder geval niet in.

Citaat:
Ik vind hier veel sukkels bezig, en jij bent ook zo bezig. Ego en ego en ego..
Je medemens 'sukkels' noemen! Foei!
Veroordelen is ego-gedrag!
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 14:00   #12
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik beschrijf dan ook een universeel verschijnsel. Het is zowat de beroepsziekte van de 'spirituele zoeker'.
Ik hoop voor jou dat jij in die val niet trapt. Ik trap er in ieder geval niet in.

Ach ja Mara, als je werkelijk jezelf onder ogen ziet, weet je hoe heftig kan zijn, en dat niet altijd in worden te omschrijven valt.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 14:01   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
maar waar Mara het over heeft is niet hetzelfde als waar jij het over hebt, je vergelijkt jouw appels met zijn peren.
is dat zo volgens jou Mara?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 14:06   #14
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Veroordelen is ego-gedrag!
Het valt niet te ontkennen.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 14:13   #15
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ach ja Mara, als je werkelijk jezelf onder ogen ziet, weet je hoe heftig kan zijn, en dat niet altijd in worden te omschrijven valt.
Dat is zo. Het kan een rouw- en zelfs een soort stervensproces zijn.

Wees niet verdrietig, ik val je niet aan. Het spijt mij dat ik nog vrouwonvriendelijke taal gebruikt heb.

Ik zou ook wel in slaap vallen bij een clip van Krishnamurti tegenwoordig.
Maar wat je daar beschreef: half in slaap en half wakker is bizar en mij als ervaring totaal onbekend.
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 14:44   #16
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Dat praten op het forum meer te maken heeft met de behoefte om te communiceren met andere mensen, daarover heb ik in het verleden hele draadjes opgezet.
Het echte werk aan jezelf moet je thuis doen.
En als dat echt belangrijk voor je is doe je dat ook.
Het helder onder woorden brengen van je gedachten kan een vreugdevolle creatieve activiteit zijn. En op die manier kan het zinvol zijn.
Kibbelen is voor de liefhebbers en kan ook leuk zijn.
Het hangt er vanaf wat je wilt.
Ik wil, na een leven van (zelfgeschapen) psychische ellende, alleen maar vrede, rust, onbekommerdheid.
Daar heb ik toch het een en ander over verteld? Ik hoopte dat het duidelijk verwoord was. Misschien niet.
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 15:14   #17
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik merk een lichte vorm van verdriet, wat ook goed voelt. Het voelt voor mij als afscheid nemen van mensen die niet gelijkgestemd zijn.

Mensen zoals Renoir of Rob, en jij blijkt ook zo te zijn Mara, doen me beseffen dat dit forum niet geschikt is voor mensen die werkelijk het onderzoek doen.
Men typt om te typen, en ik duik werkelijk in mijn geest en onderzoek ieder plooi van mijn geest. Mijn geest, lichaam, en dat wat in mijn onderbewustheid plaats vindt, zijn gebieden die onderzoek nodig hebben, en ik doe dat. Het is een ingrijpend proces, en kan ik niet zeggen of ik ook zou gaan ontwaken, maar slapend volg ik de impulsen van mijn ziel.
Dat ik niet zo bekwaam ben om dat weer te geven met mijn worden, neemt niets van af.
Ik ervaar op dit forum zo weinig belangstelling in de werkelijk onderzoek, men wilt graag zich onderscheiden in bombastische uitspraken, en geeft zichzelf titels om maar niet het werkelijke onderzoek aan te doen.
Zolang als men niet in staat is om waar te nemen wat de ander schrijft is er geen oprechte communicatie mogelijk.

Blabla gerust door over ontwaken...
Als je vindt dat iedereen hier maar slapende sukkels zijn, en dat jij de enige bent die het echte werk doet, hoe is jouw verhaal dan anders van de anderen? Je zegt dan wel niet dat je er al bent, maar wel dat jij als enige het echte onderzoek doet. Dat is in mijn ogen één pot nat met de rest en net zo goed als een bombastische uitspraak te lezen die ook egostrelend kan werken.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 15:34   #18
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
... Het hangt er vanaf wat je wilt. Ik wil, na een leven van (zelfgeschapen) psychische ellende, alleen maar vrede, rust, onbekommerdheid.
Daar heb ik toch het een en ander over verteld? Ik hoopte dat het duidelijk verwoord was. Misschien niet.
Een waardevol getuigenis Mara. Door te accepteren wat je wilt, ontstaan ook de omstandigheden om jezelf daarin te verwezenlijken. Mooi!
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 16:47   #19
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Dat is zo. Het kan een rouw- en zelfs een soort stervensproces zijn.

Wees niet verdrietig, ik val je niet aan. Het spijt mij dat ik nog vrouwonvriendelijke taal gebruikt heb.
Is ok, ik was ook snel aangebrand, zoals gewoonlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ik zou ook wel in slaap vallen bij een clip van Krishnamurti tegenwoordig..
Ik heb niet echt goed uitgelegd, denk ik. Soms is voor mij iets super duidelijk, en meen ik dat de ander ook direct zou gaan begrijpen wat ik bedoel, of wat ik ervaren heb. Als iemand over zijn proces praat, leef ik me zo in dat ik ook ervaar/beleef wat de ander zegt. Ik merk bij mezelf de verwachting vervolgens dat de ander dat ook bij mij zou doen.
Eigenlijk is het meer dat ik me gewaar werd van mijn 'slaap' door de helderheid van
J. Krishnamurti. Een stuk in mij moet wakker genoeg geweest zijn, om dat te kunnen zien. Het was niet zo dat ik alleen rationeel begreep wat J.Krishnamurti zei, maar ik zag letterlijk in mijn lichaam dat ik sliep. Iets in mij liet mij dat zien.
Ik heb vaker soortgelijke ervaringen, en ik besef dat men me niet altijd kan begrijpen daarin.
Het valt ook tegen ergens, om zo mijn menselijke toestand van slaap onder ogen te zien. Alsnog, ben ik alleen maar blij mee, zo weet ik tenminste waar ik sta. Het was toen ontnuchterend, ik dacht dat ik ontwaakt was alleen maar omdat ik rationeel alles begreep wat ik in al de boeken las. Maar iets begrijpen, en werkelijk ontwaakt zijn, zijn twee verschillende dingen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Maar wat je daar beschreef: half in slaap en half wakker is bizar en mij als ervaring totaal onbekend.
Ja, kan ik me voorstellen. Ik heb soms ervaringen die een beetje 'buiten het gewone' vallen. Voor mij altijd belangrijk om ze gelijk los te laten, en geen belangrijkheid eraan te koppelen.
Sommigen ervaringen zijn zo 'interessant' en bijzonder. In het verleden had ik de neiging om mee te pronken, nu besef ik alleen dat mijn ogen geopend worden, en dat ik daar iets mee zou kunnen. Alsnog, zie ik hoe mijn ego steeds voor de 'slaap' kiest.
Voor mij is er een verschil tussen begrijpen, inzien, en letterlijk zien.
Ik weet dat het mystieke niet altijd begrepen wordt, maar ik kan zeggen dat ik soms gezegend word met mystieke ervaringen. Alsnog, het blijft voor mij van grootst belang om te beseffen dat als ik aan de ervaringen te veel waarde aan verleen, zullen de ervaringen vervolgens waardeloos zijn; zullen ze alleen maar voer voor het ego zijn.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 1 July 2014, 09:11   #20
Looro
Jubilaris
 
Looro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 October 2011
Berichten: 176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb niet echt goed uitgelegd, denk ik. Soms is voor mij iets super duidelijk, en meen ik dat de ander ook direct zou gaan begrijpen wat ik bedoel, of wat ik ervaren heb. Als iemand over zijn proces praat, leef ik me zo in dat ik ook ervaar/beleef wat de ander zegt. Ik merk bij mezelf de verwachting vervolgens dat de ander dat ook bij mij zou doen.
Eigenlijk is het meer dat ik me gewaar werd van mijn 'slaap' door de helderheid van
J. Krishnamurti. Een stuk in mij moet wakker genoeg geweest zijn, om dat te kunnen zien. Het was niet zo dat ik alleen rationeel begreep wat J.Krishnamurti zei, maar ik zag letterlijk in mijn lichaam dat ik sliep. Iets in mij liet mij dat zien.
Ik heb vaker soortgelijke ervaringen, en ik besef dat men me niet altijd kan begrijpen daarin.
Het valt ook tegen ergens, om zo mijn menselijke toestand van slaap onder ogen te zien. Alsnog, ben ik alleen maar blij mee, zo weet ik tenminste waar ik sta. Het was toen ontnuchterend, ik dacht dat ik ontwaakt was alleen maar omdat ik rationeel alles begreep wat ik in al de boeken las. Maar iets begrijpen, en werkelijk ontwaakt zijn, zijn twee verschillende dingen.
Waarover je hier praat is waarschijnlijk de werking van het 'geestesoog'. Met dit oog kan je niet alleen de rationele zijde zien en de emotionele zijde van jezelf maar ook de vereniging voorbij het zien, namelijk de beschouwing.
Looro
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:25.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.