Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 February 2015, 12:38   #11
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mion Bekijk bericht
Marie ,als ik me in bepaalde situaties de vraag stel:
maakt het mij gelukkig als een ander doet of zegt wat ik wil?
Dan is het antwoord: misschien een split second , maar dan weet ik dat het geen verschil maakt.
Dat weet ik dan weer wel.
Als ik me de vraag stel: is mijn jarenlange zoekwerk voor niks geweest, dan is het antwoord duidelijk: nee zeker niet.
Ik ben nu thuis in mezelf en dat is genoeg.

Overigens ben ik een vrouw.
Volledig met je eens, alleen dat ik denk dat ik er wel wat langer over doe om in te zien dat het in wezen geen verschil maakt; ik wentel mij nog altijd graag gelukkig in mijzelf, wanneer ik denk dat de ander mij gelijk geeft of zichzelf zegt te herkennen in mij.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 12:53   #12
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Eerst en vooral Mion, ik heb niets tegen jou; jouw antwoord vind ik heel ok?; ik wou alleen maar eens B. Katie toepassen op een onschuldig onderwerp.

Ik moet nu dus nog de toestand omkeren:

1. Stel ik door mijn Eigen houding Mion teleur?
Ik geloof dat ze hier boven al geantwoord heeft en zoals zij mij niet teleurstelt zo stel ik haar ook niet teleur. Want we weten beiden dat het om ons Eigen inzicht draait.

2. In deze situatie, hoe zou ik moeten veranderen en wat zou ik moeten doen om Mion tegemoet te komen?
Ik geloof dat het spel eerlijk spelen de voornaamste voorwaarde is hier op het forum, onafhankelijk van wat we zeggen. Indien nodig moet ik mij beter uitdrukken...

3. In deze situatie, wat voor advies zou ik moeten voor ogen houden?
Respect voor de andere zijn opinie.

4. In deze situatie, wat denk je dat zij nodig heeft van mij zodat zij gelukkig zou zijn?
Mijn respect en een luisterend oor.

5. Wat denk je dat zij van mij denkt in deze situatie? Maak een lijstje.
Ik hoop en ik denk dat ze door heeft dat het bij deze oefening enkel om een spel gaat om de formule van Katie te testen.

6. Wat is het in of van deze situatie dat je denkt dat zij nooit meer wilt ervaren?
De futiliteit ervan.
Marie, je slaat een heleboel over. Je begint met die vier vragen en daarna pas de omkering. De omkering staat ook uitgelegd hoe je deze toepast. Je past deze toe op de precieze zinnen van het antwoord dat je gegeven hebt (ik vind Mion lief wordt bv ik vind Mion niet lief, ik vind mezelf lief, ik vind mezelf niet lief). Zo speel je dus met de woorden zoals je ze in je aanvankelijke antwoorden gegeven hebt. Je maakt er nu iets heel anders van. De eerste vier vragen zijn ook niet over te slaan.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 12:55   #13
Mion
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 November 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Volledig met je eens, alleen dat ik denk dat ik er wel wat langer over doe om in te zien dat het in wezen geen verschil maakt; ik wentel mij nog altijd graag gelukkig in mijzelf, wanneer ik denk dat de ander mij gelijk geeft of zichzelf zegt te herkennen in mij.
Okee Marie, fijn dat je met open ogen toelaat je gelukkig te wentelen in jezelf en het er mag zijn zoals het er is.
Mion is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 13:26   #14
Mion
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 November 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Eerst en vooral Mion, ik heb niets tegen jou; jouw antwoord vind ik heel ok?; ik wou alleen maar eens B. Katie toepassen op een onschuldig onderwerp.

Ik moet nu dus nog de toestand omkeren:

1. Stel ik door mijn Eigen houding Mion teleur?
Ik geloof dat ze hier boven al geantwoord heeft en zoals zij mij niet teleurstelt zo stel ik haar ook niet teleur. Want we weten beiden dat het om ons Eigen inzicht draait.

2. In deze situatie, hoe zou ik moeten veranderen en wat zou ik moeten doen om Mion tegemoet te komen?
Ik geloof dat het spel eerlijk spelen de voornaamste voorwaarde is hier op het forum, onafhankelijk van wat we zeggen. Indien nodig moet ik mij beter uitdrukken...

3. In deze situatie, wat voor advies zou ik moeten voor ogen houden?
Respect voor de andere zijn opinie.

4. In deze situatie, wat denk je dat zij nodig heeft van mij zodat zij gelukkig zou zijn?
Mijn respect en een luisterend oor.

5. Wat denk je dat zij van mij denkt in deze situatie? Maak een lijstje.
Ik hoop en ik denk dat ze door heeft dat het bij deze oefening enkel om een spel gaat om de formule van Katie te testen.

6. Wat is het in of van deze situatie dat je denkt dat zij nooit meer wilt ervaren?
De futiliteit ervan.
Helemaal prima Marie dat ik het oefen onderwerp ben van je vragen.
KiSs
Mion is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 13:35   #15
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Marie, je slaat een heleboel over. Je begint met die vier vragen en daarna pas de omkering. De omkering staat ook uitgelegd hoe je deze toepast. Je past deze toe op de precieze zinnen van het antwoord dat je gegeven hebt (ik vind Mion lief wordt bv ik vind Mion niet lief, ik vind mezelf lief, ik vind mezelf niet lief). Zo speel je dus met de woorden zoals je ze in je aanvankelijke antwoorden gegeven hebt. Je maakt er nu iets heel anders van. De eerste vier vragen zijn ook niet over te slaan.
Oke, bij een ernstige in vraag stelling en tegenstellingen zullen we het dan doen zoals het moet...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 13:36   #16
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mion Bekijk bericht
Helemaal prima Marie dat ik het oefen onderwerp ben van je vragen.
KiSs
H?la, niet jijzelf, maar een tekst die toevallig van jou kwam. WiNk
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 13:50   #17
Mion
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 November 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
H?la, niet jijzelf, maar een tekst die toevallig van jou kwam. WiNk
Welke tekst van mij bedoel je Marie?

Wat ik lees zijn conclusies die je maakt en je gevoelesn daaromtrent waarop jij je bevraagt. Toch?

In je conclusies herken ik me niet.
Mion is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 16:49   #18
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mion Bekijk bericht
Welke tekst van mij bedoel je Marie?

Wat ik lees zijn conclusies die je maakt en je gevoelesn daaromtrent waarop jij je bevraagt. Toch?

In je conclusies herken ik me niet.
Sorry, Mion, ik hoop dat ik je geen al te grote onwaarheden in de mond heb gelegd; en ook de conclusies zijn bidon; het ging alleen maar om Katie toe te passen zonder verdere diepgang.

Indien jij er serieus over wilt discuteren, ben ik altijd bereid hoor.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 18:49   #19
Mion
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 November 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Sorry, Mion, ik hoop dat ik je geen al te grote onwaarheden in de mond heb gelegd; en ook de conclusies zijn bidon; het ging alleen maar om Katie toe te passen zonder verdere diepgang.

Indien jij er serieus over wilt discuteren, ben ik altijd bereid hoor.
Nee hoor, het is zo wel duidelijk.
Mion is offline   Met citaat reageren
Oud 8 February 2015, 21:08   #20
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Marie, misschien zou je op Youtube even wat filmpjes moeten kijken van Byron Katie sessies, dan krijg je feeling voor het effect ervan. Nu is het veel te theoretisch. Er staan er heel veel, ze zijn wel allemaal in het engels, ik weet niet of dat een probleem is.

Deze bijvoorbeeld (maar er zijn er echt héél veel)

https://www.youtube.com/watch?v=KAhjBvxQ8fk
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Citaten van Byron Katie Naadje Byron Katie 105 1 September 2020 14:08
Byron Katie in Nederland Esradha Byron Katie 12 25 June 2013 23:14
Van het (vroegere) Byron Katie forum Renoir Byron Katie 11 7 March 2012 08:52
Byron Katie: Life is a dream: diane Byron Katie 5 2 February 2012 20:33


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:33.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.