Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Tony Parsons

Tony Parsons Met veel humor brengt Tony zijn relativerende, simpele en radicale boodschap.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 October 2016, 08:08   #231
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Waar heb je die quote van mij dan opgedoken ??
Pagina 16 van dit topic.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
En verder: kwestie van smaak waarschijnlijk. Ik heb ook pogingen gewaagd om Ramesh te lezen, maar ik kom er met geen mogelijkheid doorheen.
Wat bij de éne vanzelf naar binnengaat is omgekeerd bij de ander. Alleen 'God' weet waarom dat zo is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Wat ik probeerde aan te geven is dat een kenmerk van religie 'geloof' (lees: aanname) is. En dat is volgens mij een gezamenlijk kenmerk van religies en NA.
Net omgekeerd dus bij mij. Religies en klassieke traditionele advaita (TA) zijn één van de vele systemen van persoonlijke indoctrinatie.
Wat dacht je van de indoctrinatie "dat je hard moet werken om te weten te komen 'wat' je bent, dat 'gedegen zelfonderzoek' hard werken is"?
Een favoriete uitspraak, aanname van forumbaas Laurens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Er wordt niet aangemoedigd om 'zelf op onderzoek' uit te gaan, maar aan te nemen dat dat wat verteld wordt waar is.
Totaal niet mee eens.
Maar onvermijdelijk dat ik het er niet mee eens ben, want ik ben een liefhebber van Ramesh Balsekar, Wayne Liquorman, Mooji, Karl Renz en Tony Parsons, net diegenen waar jij met geen mogelijkheid doorheen komt, maar doorgevers van zuivere advaita zijn wat mij betreft.

Daarentegen beschouw ik de zichzelf verklaarde "afgeronde gedegen zelfonderzoekers" op dit forum als schriftgeleerden, mentaal gerealiseerden zoals forumlid kweetniet ze noemt.
Ik sluit me dan ook volledig aan bij wat ik zonet las in onderstaande recensie:

Citaat:
Er zijn schriftgeleerden die Tony Parsons verwijten alleen maar 'neo-advaita' te verkondigen. Ze beweren dat de échte advaita gepaard gaat met een bepaald gedrag of dat het ultieme inzicht een gevolg is van ijverige studie en jarenlange discipline. Persoonlijk ben ik van mening dat het misschien net omgekeerd is: dat juist Tony een van de weinigen is die de echte eenheidsvisie weergeeft - ook al is het zonder franjes.

bron:
Recensie boek / Alles en Niets - Tony Parsons
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 12:52   #232
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

De kritiek op Neo Advaita zou kunnen zijn dat dat juist veel meer in de richting komt van een religie, omdat zelfonderzoek wordt afgewezen en de toehoorder wordt aangemoedigd om het ene geloof (in het bestaan van iemand) te verruilen voor het andere geloof (in het bestaan van niemand / niet - iemand).
Zoals ik de reacties van de meeste gebruikers lees, dient het zelfonderzoek er toe om de (al van te voren vast staande) conclusie te trekken dat 'ik' niet besta.

En dat is dan weer het ene geloof voor het andere verruilen. Zolang men in het mentale gedeelte blijft kán dat ook niet anders. En dat is ook wat mentale realisatie inhoudt: een geloof, overtuiging.

In dit verband is het opmerkelijk dat vele religies eigenlijk over hetzelfde gaat als waar wij het hier over hebben. Maar ook daar aanvaard men de leerstof als een geloof? (een enkeling uitgezonderd)
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 13:05   #233
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

Daarentegen beschouw ik de zichzelf verklaarde "afgeronde gedegen zelfonderzoekers" op dit forum als schriftgeleerden, mentaal gerealiseerden zoals forumlid kweetniet ze noemt.
Ik sluit me dan ook volledig aan bij wat ik zonet las in onderstaande recensie:
Veel van de problemen zijn te herleiden naar het mantra ik besta niet.
Wat ik de forumgebruikers hier al jaren zie doen is op mentale wijze aantonen dat het 'ik' niet bestaat.

Uiteraard wordt daarmee het valse ik bedoelt. En die wordt mentaal onklaar gemaakt. Wat er in de praktijk gebeurd is dat de forumgebruikers jarenlang het bestaan van zichzelf ontkennen. Daarmee overtuigen zij zichzelf dat ze niet bestaan. Komt er wat twijfel op, dan betreden ze wederom de arena. Uiteraard niet alleen hier, overal zijn gelegenheden om een overtuiging op te doen.

Het hoeft geen betoog dat ik van bovenstaande geen fan ben. Het centrale punt is nou juist dat ik wél bestaat. Met de kanttekening dat er slechts één ik is. Balsekar gaat verder in op dit fenomeen. Maar de meeste forumgebruikers hebben een andere weg gekozen. En zij zijn van mening dat een gedegen zelfonderzoek voldoende is.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 14:05   #234
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Veel van de problemen zijn te herleiden naar het mantra ik besta niet.
Wat ik de forumgebruikers hier al jaren zie doen is op mentale wijze aantonen dat het 'ik' niet bestaat.

Het hoeft geen betoog dat ik van bovenstaande geen fan ben. Het centrale punt is nou juist dat ik wél bestaat.
Als dit je kritiek is dan kun je het beste terecht bij de aanhangers van de Neo Advaita, want dit is bij uitstek het motto wat NA aanhangt.
Sterker nog, 2 standaardwerkjes van Tony Parsons hebben de welsprekende titels 'niemand hier' en 'niemand daar'.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 15:00   #235
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als dit je kritiek is dan kun je het beste terecht bij de aanhangers van de Neo Advaita, want dit is bij uitstek het motto wat NA aanhangt.
Sterker nog, 2 standaardwerkjes van Tony Parsons hebben de welsprekende titels 'niemand hier' en 'niemand daar'.
Ik ga eerst eens Het open geheim lezen. Als ik daar zo doorheen blader dan ziet het er goed uit.

Maar het verbaast mij wel dat jij opeens aan mijn zijde staat met een kritiek die ik hier al jaren uit. (het ene geloof voor het andere verruilen) Want dat is precies wat ik de meeste forumgebruikers hier zie doen. De forumbaas voorop.

En ik herhaal het nog maar eens: verlichting is nergens mentaal, nergens een overtuiging.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 15:40   #236
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
En ik herhaal het nog maar eens: verlichting is nergens mentaal, nergens een overtuiging.
"Bevrijding, is een energetische verschuiving". Aldus Tony Parsons.
En er is nog meer zinnigs te lezen in het lange citaat uit zijn boek 'Alles en Niets' (link):

"Het is een verschuiving van de verkramping van iemand zijn, een afzonderlijk persoon met een wereld buiten hem, terug naar het natuurlijke en heel gewone gevoel dat er alleen alles is. Die verkramping verdunt zich en vervloeit tot alles, en dat ding dat je dacht te zijn wordt alles.

Wat hier uitgewisseld wordt heeft niets met Tony Parsons te maken. Dit is niet iets dat Tony Parsons bezit of bereikt heeft. Het heeft niets te maken met weten, persoonlijk streven of bereiken. Tony Parsons verschilt niet van wie dan ook in deze ruimte. Het is niet meer dan een lichaam-geest-organisme dat met zijn armen zwaait en praat.

De moeilijkheid is dat we door het zoeken alles persoonlijk maken. We proberen te zeggen: 'Wat heb ik hier aan? Wat kan ik hiermee? Wat moet ik doen om dit te zijn?' Dat is de verwarring. Je hoeft helemaal niets te doen, want jij 'dit' wordt al gedaan. Het wordt gedaan. In leven zijn is bezig te gebeuren. Zijn is gewoon zijn.
En als die zoeker, die altijd denkt dat hij iets moet vinden en iets nieuws of iets anders moet ontdekken, wegvalt, vindt er plotseling totale ontspanning plaats, en valt hij in de pure vreugde van dit zijn. Niet het kennen van het zijn, maar gewoon rechtstreeks zijn."


Wat Tony Parsons schrijft is natuurlijk als vloeken in de kerk van de aanhangers van de traditionele advaita waarbij vooral in de paus ervan de aanname heerst dat er hard gewerkt moet worden, de uitspraken van de forumbaas daaromtrent zijn al jaren over het hele forum te vinden:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rennie Bekijk bericht
hier moet hard gewerkt worden aan zelfkennis...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Realisatie is (normaliter) voorbehouden aan degenen die bereid zijn daar hard voor te werken.
Dat is dan een voorbeeld van een schriftgeleerde die beweerd dat de échte advaita gepaard gaat met een bepaald gedrag of dat het ultieme inzicht een gevolg is van ijverige studie en jarenlange discipline.
Zo'n schriftgeleerde noemt zichzelf dan na een tijd een afgeronde gedegen zelfonderzoeker en ziet het als zijn missie het gedegen zelfonderzoek, wat hij afgerond heeft, aan te moedigen, aan te bevelen, aan te wijzen. Met forumlid Looro op kop de laatste tijd.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 16:51   #237
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht

Gek hé, dat ik naast hem lezen ook zonder enige moeite en met plezier een volle 41 minuten luister naar de vragensteller en Tony Parsons.
Minimaal al 2 keer gezien das Filmpschen mit Sabina Riedel. Lekker.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 16:55   #238
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
"Bevrijding, is een energetische verschuiving". Aldus Tony Parsons.
Dat is zeer kernachtig omschreven. Toch moet ik een lans breken voor Laurens. Voor realisatie dient hard gewerkt te worden. Maar dan als in: NIET HARD WERKEN.

Zelfonderzoek doen is een werkwoord. Maar realiseren is géén werkwoord. Realiseren is tot stand brengen, maar het is niet de persoon zélf die tot stand brengt.

Of Tony Parsons het van zichzelf heeft kan ik zo 1,2,3 niet zeggen. Maar realisatie (bevrijding) is een energetische verschuiving!
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 16:59   #239
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tony Parsons
De moeilijkheid is dat we door het zoeken alles persoonlijk maken. We proberen te zeggen: ?Wat heb ik hier aan? Wat kan ik hiermee? Wat moet ik doen om dit te zijn?? Dat is de verwarring. Je hoeft helemaal niets te doen, want jij ? dit ? wordt al gedaan.
Helemaal waar. De zoeker doet 'gedegen onderzoek? en maakt daarmee het onderzoek persoonlijk. Het is de gedegen onderzoeker die het onderzoek afrondt (werkwoord) De gedegen onderzoeker is een doener.


Maar hij w?rdt gedaan!
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 19 October 2016, 17:52   #240
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Want dat is precies wat ik de meeste forumgebruikers hier zie doen. De forumbaas voorop.
Met je ogen dicht kun je helemaal niks zien, dus bazel je maar wat. Je blijkt hier in de reacties iedere keer weer tegen je eigen perceptie aan te kijken en leest wat je wilt zien. Dat wat aansluiting kan vinden met je daarover gevormde gedachten heeft een voorkeur, kortom je ogen zijn gesloten, althans niet open. Het is volstrekt zinloos inhoudelijk tegen zo iemand in te gaan en dat leerde ik dan ook af te doen. Het beste advies dat je in zo'n geval, het slechts zien en aansluiting vinden in de eigen perceptie, kan worden gegeven is dan ook, doe gedegen zelfonderzoek.
  Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tony Parsons - Sharing His Passion. Aart Tony Parsons 20 6 September 2012 00:26
"To Think Or Not To Think." Aart Eckhart Tolle 1 26 August 2011 21:44


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.