Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Wolter Keers

Wolter Keers Wolter Keers introduceerde de Advaita Vedanta traditie als eerste in Nederland.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 May 2015, 20:20   #261
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Iedere interpretatie van Waarheid is het niet. Er is dus geen sprake van juiste of verkeerde interpretatie. Waarheid hoef je ook niks duidelijk te maken. En als jij, volgens je eigen verhaal, in Waarheid bent, want het gedegen zelfonderzoek afgerond hebbende, dan weet je dat er maar 1Waarheid is, er is geen jouw of mijn....ergo, je reageert altijd alleen maar op je eigen gedachten.
Je kakelt als een kip zonder kop verder over een woord dat ik schrijf waarvan de context je weer eens volkomen ontgaat, in dit geval ging het over jouw interpreteren van mijn woorden. Jouw interpreteren van mijn woorden heeft niets, maar dan ook niets, van doen met wat Waarheid is dan wel met het zijn van Waarheid.
Woorden zijn woorden, Waarheid is Waarheid, de een kun je interpreteren de ander niet.
  Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:28   #262
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada
Als er het verlangen is om over te komen, dan is het vreemd om uit de discussie te stappen. Dan weet je zeker dat je niet overkomt. Maar je bent er weer.....denken je kwetsbaar op te stellen is iets anders dan je kwetsbaar opstellen. Feitelijk heeft kwetsbaarheid met geen enkele opstelling iets van doen.
Wat is in jou ogen kwetsbaarheid Nada. Wie zich sterk waant is niet bang voor de confrontatie. Jij weet goed te pareren. Voor jou is ,denk ik, discussie een veilig gebied. Moet ik bezig zijn met een antwoord dat de ander met een mond vol tanden laat staan. Daar wil ik niet mee bezig zijn. Ik verlang iets boven water te krijgen op mijn manier, dat wat ik zie als iets waardevol. Maar ik weet gewoon niet hoe. Ik reageer nu een paar bijdrages op wat in mij naar boven komt, maar ik weet niet of dat de weg is voor mij.

Moet ik reageren zoals in bovenstaande bijdrage dat iemand kakelt als een kip zonder kop. Dat wil ik gewoon niet ...en dat komt niet van angst maar inzicht dat het geen doel dient dan enkel het contact af te stoten en de ander een ander te laten blijven.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:36   #263
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dank voor de toelichting. Het was me bekend dat Tolle het pijnlichaam noemt en zelf heb ik het idee dat iedere cel in je lichaam een geheugenplaats is en dat pijn diep verstopt kan zitten. Pijn ten gevolge van gekwetstheid wilde ik laten voor wat het is maar die dieper gelegen pijnen waar haast niet meer bij te komen is hebben mijn belangstelling.
Die dieper gelegen pijnen, kun je daar wat meer over zeggen, jouw ervaring/beleving daarvan?
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:37   #264
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
J

En deze drijfveer wil ik verlaten geloof me Theo, of geloof me niet. Maakt niet uit.

Veel geleerd vanmiddag ..avond voor jullie.

Graag gedaan Alliswell
Ik hoop dat je wat vaker komt en ook je tanden laat zien
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:44   #265
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@Laurens: Ego lijdt van nature. Al onze issues worden in ons opgeslagen. Tolle noemt dat het pijnlichaam, maar het is ons 'zijn'.
m.b.t. het pijnlichaam ( Het lichaam van pijn en lijden):

Een mens ervaart pijn en lijden onder drie vormen, waarvan de eerste vorm onnodig lijden kan genoemd worden.

1. Pijn en lijden veroorzaakt door de onbewuste handelingen van het geïmproviseerde zelf.
2. Collectief waarnemen van pijn en lijden (intuïtie)
3. Pijn en lijden van zichzelf.

Al wie zich door bewustwording kan bevrijden van de oorzaken van onnodig lijden is in staat om een balans te creëren tussen het collectief lijden en de pijnervaring van zichzelf.
Een balans bereiken tussen die twee, activeert de groei naar zelfrealisatie.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:48   #266
Alliswell
Asprirant lid
 
Alliswell's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 December 2014
Berichten: 7
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Graag gedaan Alliswell
Ik hoop dat je wat vaker komt en ook je tanden laat zien
He, een aanmoediging met een bloemetje. Is dat niet tegen de leer?

Zal ik je een hug geven? Daar zijn ze hier in Amerika niet zo moeilijk mee hoor.
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 20:59   #267
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dank voor de toelichting. Het was me bekend dat Tolle het pijnlichaam noemt en zelf heb ik het idee dat iedere cel in je lichaam een geheugenplaats is en dat pijn diep verstopt kan zitten. Pijn ten gevolge van gekwetstheid wilde ik laten voor wat het is maar die dieper gelegen pijnen waar haast niet meer bij te komen is hebben mijn belangstelling.
Dat wat ik 'zijn' noem zit ook in iedere cel van je lichaam. Je bent van top tot teen doordrenkt met 'zijn'. Het 'zijn' is van zichzelf ledig, maar ego vult het met pijn. In deze casus gaat het erom dat je jezelf ontsluit. Je zult dus op zoek moeten naar pijn waar je iig bij kunt. Laagje voor laagje leg je bloot.

Hoe doe je dat? Je denkt aan iets of je confronteert jezelf er mee dmv 'iets'. (foto, muziek, maakt niet uit) en neemt gelijk waar wat je voelt.

Maar het kan ook zijn dat jij pijn voelt van anderen. Dan zit je in de ongeziene wereld. Want het is daar niet altijd feest. Sinds ik in het 'niet-zijn' ben geweest voel ik geen pijn van mijzelf meer, maar wel de pijn van anderen.
Omdat ik zelf vrij recent getraumatiseerd ben geweest weet ik goed hoe pijn voelt. Ik voer in feite pijn van anderen af. Het 'zijn' heeft als verbinding met het 'niet-zijn' het sternum. Vermoedelijk wordt het sternum ook gestimuleerd met jappa meditatie als ik de omschrijving lees.

Ik kan mij herinneren dat je ooit ergens schreef dat men in je jeugd dacht dat je getraumatiseerd was, maar dat je nergens van wist. Ik hel licht over naar de gedachte dat het 'zijn' telkens weer reincarneert in een nieuw lichaam. Het kan zijn dat jouw 'zijn' in een vorig leven al gerealiseerd is. Hiervan heb je natuurlijk geen idee, dat weet je als mens niet. (als reincarnatie daadwerkelijk bstaat)

Iig zie ik het 'zijn' als een persoonlijk iets. In tegenstelling tot het 'niet-zijn'.
Maar hier gebruikt men altijd het woord Zijn met een hoofdletter.
Zonder onderscheid te maken tussen 'zijn' en 'niet-zijn'.
Ik snap dat niet, tijdens het zelfonderzoek kan je niet om 'zijn' en 'niet-zijn' heen blijkens mijn bevindingen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 21:01   #268
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht
He, een aanmoediging met een bloemetje. Is dat niet tegen de leer?

Zal ik je een hug geven? Daar zijn ze hier in Amerika niet zo moeilijk mee hoor.

Er is geen leer?..

Ja, kom maar op met die hug! Ik begin je zowaar een beetje te mogen. Gewoon omdat je een beetje van jezelf liet zien?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 21:07   #269
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
m.b.t. het pijnlichaam ( Het lichaam van pijn en lijden):

Een mens ervaart pijn en lijden onder drie vormen, waarvan de eerste vorm onnodig lijden kan genoemd worden.

1. Pijn en lijden veroorzaakt door de onbewuste handelingen van het geïmproviseerde zelf.
2. Collectief waarnemen van pijn en lijden (intuïtie)
3. Pijn en lijden van zichzelf.

Al wie zich door bewustwording kan bevrijden van de oorzaken van onnodig lijden is in staat om een balans te creëren tussen het collectief lijden en de pijnervaring van zichzelf.
Een balans bereiken tussen die twee, activeert de groei naar zelfrealisatie.
Pijn is er in gradaties mijn inziens. Gekwetstheid is een hele lichte vorm en gemakkelijk te onderzoeken. Dieper gelegen pijn is oorzakelijk gelegen in het gevoel van afgescheidenheid. Het verlies van een dierbare bv zorgt voor een gevoel van afgescheidenheid. Of een ontslag op werk zorgt voor een gevoel van afgescheidenheid. Mooi onderzoeksterrein.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 May 2015, 22:02   #270
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
@Rob; als je dit leest... zou ik niet laten zeggen.
Ik heb nog kilt's over in mijn garderobe

Ik heb Rob dus gevraagd om mee te komen ping-pongen. Heb hem naast mij een blauwe pruik opgezet.
Hij ziet er inderdaad wel wat lullig uit.
Als jij je buik nou eens niet zo opvallend inhoudt, sta ik er een stuk minder lullig op ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:16.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.