Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 September 2013, 15:05   #271
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als je op zoek gaat naar Advaita Vedanta dan kom je verschillende varianten tegen. Om te beginnen kun je al onderscheid maken in de meer oosterse en de meer westerse variant, maar daar doe je beide onrecht mee aan omdat die ook weer zijn onderverdeeld in vele varianten.
Ik kan me de kritiek van Sterre levendig indenken als het om de westerse variant gaat. Het is opgebouwd uit een omgekeerde redenering en heb dat wel vaker hier uitgelegd en benoemd als pseudo advaita, omdat traditionele aanhangers dat zo noemen.

De traditionele gaat uit van (niets ontziend) zelfonderzoek waarbij je (ten lange leste) tot bevindingen komt, zoals maar even als voorbeeld dat er niets gedaan kan worden. Toch is het een weg die niet anders is te bewandelen dan door gedegen zelfonderzoek.

De pseudo advaita aanhangers gaan van het resultaat van het zelfonderzoek uit en zeggen tegen de goegemeente dat er niets gedaan kan worden. Zonder nietsontziend zelfonderzoek is het resultaat een rationele realisatie waar slechts de ingeslepen standpunten gelden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 00:01   #272
Sterre
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 5 July 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Succes Sterre, dat klinkt lastig.
Tis een uitdaging, das zeker... Dank je wel, Ulla!
Sterre is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 00:50   #273
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik kan me de kritiek van Sterre levendig indenken als het om de westerse variant gaat. Het is opgebouwd uit een omgekeerde redenering en heb dat wel vaker hier uitgelegd en benoemd als pseudo advaita, omdat traditionele aanhangers dat zo noemen.

De traditionele gaat uit van (niets ontziend) zelfonderzoek waarbij je (ten lange leste) tot bevindingen komt, zoals maar even als voorbeeld dat er niets gedaan kan worden. Toch is het een weg die niet anders is te bewandelen dan door gedegen zelfonderzoek.

De pseudo advaita aanhangers gaan van het resultaat van het zelfonderzoek uit en zeggen tegen de goegemeente dat er niets gedaan kan worden. Zonder nietsontziend zelfonderzoek is het resultaat een rationele realisatie waar slechts de ingeslepen standpunten gelden.

Ja.
Hier nog wat meer scherpslijperij.

Er is natuurlijk helemaal niet zo iets als westerse of oosterse Advaita.
Mbt het begrip Advaita is dat wel de meest kranzinnige positie die je zou kunnen innemen. Een tweedeling in een Filosofie die in de noemer zegt dat er geen twee bestaat.........


Maar Renoir, ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt en je slaat de spijker op de kop!
Overigens is een richtingendiscussie heel Nederlands en daardoor vermakelijk.

Verder wil ik wijzen op hetgeen Rob zegt in een eerdere post.
Hij zegt in een antwoord aan Sterre dat de meningen zelf niet het probleem zijn maar juist de identificatie ermee. Deze constatering is van grote waarde. Onthechting gaat in de traditie dan ook vooral daarom.
De angel halen uit de vereenzelviging met ideeen en opvattingen is een pijler in het werk. Er zijn eenvoudige hulpmiddelen die daarbij kunnen worden ingezet.
Echter zonder aanwijzingen en begeleiding van hen die ons voorgegaan zijn is het heel moeilijk om stappen te maken.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 17:22   #274
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Echter zonder aanwijzingen en begeleiding van hen die ons voorgegaan zijn is het heel moeilijk om stappen te maken.

Hab
Moeilijk, maar niet onmogelijk uiteraard...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 18:15   #275
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Moeilijk, maar niet onmogelijk uiteraard...

Het was als understatement bedoeld.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 20:42   #276
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Het was als understatement bedoeld.

Hab
Je hoeft jezelf niet te verdedigen..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 20:43   #277
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Moeilijk, maar niet onmogelijk uiteraard...
Dit als aanvulling.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 21:20   #278
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ja.
Hier nog wat meer scherpslijperij.

Er is natuurlijk helemaal niet zo iets als westerse of oosterse Advaita.
Mbt het begrip Advaita is dat wel de meest kranzinnige positie die je zou kunnen innemen. Een tweedeling in een Filosofie die in de noemer zegt dat er geen twee bestaat.........


Maar Renoir, ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt en je slaat de spijker op de kop!
Overigens is een richtingendiscussie heel Nederlands en daardoor vermakelijk.

Verder wil ik wijzen op hetgeen Rob zegt in een eerdere post.
Hij zegt in een antwoord aan Sterre dat de meningen zelf niet het probleem zijn maar juist de identificatie ermee. Deze constatering is van grote waarde. Onthechting gaat in de traditie dan ook vooral daarom.
De angel halen uit de vereenzelviging met ideeen en opvattingen is een pijler in het werk. Er zijn eenvoudige hulpmiddelen die daarbij kunnen worden ingezet.
Echter zonder aanwijzingen en begeleiding van hen die ons voorgegaan zijn is het heel moeilijk om stappen te maken.

Hab
Bij 'niet dit niet dat' heb ik niet bepaald het 'niet bestaan van twee' in het vizier. De 'filosofie' erkend de kennelijke mogelijkheid van twee maar zegt daarvan dat het noch het een noch het ander is. Het is westerse pseudo advaita die de conclusie van 'het niet bestaan van twee' op het gezegde 'niet dit niet dat' zou trekken. Een conclusie als uitgangspunt die je alleen nog maar aan hoeft te nemen.

Ik heb Rob heel goed begrepen en wijs hem ook niet terecht, ik zeg slechts begrip te hebben voor Sterre, die vanwege het lezen van of over westers georiënteerde advaita, verder te noemen pseudo advaita, opvattingen tot een advaita afwijzende conclusie komt. En dat is naar mijn mening alleszins begrijpelijk zo niet terecht.

De identificatie ermee komt vanzelf op losse schroeven te staan als eenmaal is ontdekt dat het object van de identificatie niet bestaat. Ook de vereenzelviging met ideeën en opvattingen laat bij een radicaal zelfonderzoek af en dat onderzoek kan iedereen zelfstandig, wellicht wenselijk met lichte (forum)begeleiding, doen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 23:17   #279
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
. Ook de vereenzelviging met ideeën en opvattingen laat bij een radicaal zelfonderzoek af en dat onderzoek kan iedereen zelfstandig, wellicht wenselijk met lichte (forum)begeleiding, doen.
Forumbegeleiding...........???!!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 16 September 2013, 23:48   #280
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Forumbegeleiding...........???!!

Laat ik maar het voortouw nemen in het project 'forumbegeleiding'.
Ik stel voor dat we beginnen met een lijst van definities.

- Honger
Een lichamelijke gewaarwording in de maagstreek die een lust tot eten opwekt
- Guru
Iemand die nooit meer honger heeft
- Verstand
Een geestelijke capaciteit die vermindert naarmate het hongergevoel toeneemt
- Bajes
Bewaarplaats van lieden die aan onstilbare honger lijden
- Hengelo
Indringend voorbeeld van een gemeente zonder gevangenis
- Slaolie
Laatste redmiddel als men in een absoluut vacuum terecht is gekomen
- Penetratie
Johan Cruyff die Berti Vogts tracht te passeren tot in het strafschopgebied van de Duitsers
- Duitsland
Land rechts van ons dat zich in het bijzonder kenmerkt door een structureel gebrek aan slaolie
- Laminaat
Hout het volk voor de gek
- Grammatica
Structuurmodel voor onder meer Angelsaksische en Latijnse talen waarin God niet uitgedrukt kan worden


Hab
(verbastering van het Duitse habe, hetgeen 'heb' betekent)
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:20.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.