Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 July 2015, 23:34   #281
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Is dat waar? Bij Laurens meen ik, ondanks zijn goed-willende intentie ego-loos te zijn, nog steeds een ik-je te bespeuren. Een ik-je wat graag aan anderen laat weten een (net zo gelijkwaardig verstandelijk beperkt) ik-je te hebben. In zekere zin heeft hij ook gelijk natuurlijk. Een ik-je is bij voorbaat verstandelijk beperkt.



Laurens bedoelt het allemaal goed, daar zijn we het over eens.
Maar de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen?.

En de verstandelijke beperking is m.i. dat 'dat' waar we het hier over hebben zich buiten het denken bevindt. Er bestaan geen trucjes of manieren om 'dat' te bereiken. Wel is het goed om ego te doorzien en om aan zijn hoogmoed een einde te maken. Hoogmoed komt voor de val las ik een tijdje terug op dit forum en dat is ook zo.
Theo is offline  
Oud 22 July 2015, 23:38   #282
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
NN, als mensen geloven hebben ze vertrouwen (zoals duidelijk wordt uitgedragen), het is enkel het vertrouwen, waar het niet om draait.
Enkel gelovigen geven vertrouwen uit handen ,
(leggen alle verantwoordelijkheden in de handen van God),
in de vorm van een geloof en van daaruit is het dat zij rond blijven spartelen in het denken in waarheid te verkeren.


Je haalt het echt uit zijn context.

Vertrouwen IS ( zelfs dat niet)

Zonder geloof/vertrouwen, in de vorm.
Je ziet de subtiliteit ervan niet.
Vertrouwen is geen houvast ..... Het is juist WETEN dat er NIETS is om vast te houden en daar vrede mee hebben ..... En daarmee de angst (die zich spontaan voor kan doen in een onbewaakt ogenblik) weer voorbij.
InX is offline  
Oud 22 July 2015, 23:47   #283
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Laurens bedoelt het allemaal goed, daar zijn we het over eens.
Maar de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen?

En de verstandelijke beperking is m.i. dat 'dat' waar we het hier over hebben zich buiten het denken bevindt. Er bestaan geen trucjes of manieren om 'dat' te bereiken. Wel is het goed om ego te doorzien en om aan zijn hoogmoed een einde te maken. Hoogmoed komt voor de val las ik een tijdje terug op dit forum en dat is ook zo.
Yup, wat zich buiten het denken bevindt kan ook niet met denken worden "gevangen". Het verstand is daar te beperkt voor.
Ego doorzien, is hoogmoed doorzien. Dan valt het als een blok :)
InX is offline  
Oud 22 July 2015, 23:52   #284
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Yup, wat zich buiten het denken bevindt kan ook niet met denken worden "gevangen". Het verstand is daar te beperkt voor.
Ego doorzien, is hoogmoed doorzien. Dan valt het als een blok :)
Ik moet wel toegeven dat mijn denken altijd amechtige pogingen doet om van alles te verklaren. Laurens zal dat wsl uitleggen als 'ego'.
Theo is offline  
Oud 23 July 2015, 00:04   #285
InX
Jubilaris
 
Geregistreerd: 11 December 2014
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Ik moet wel toegeven dat mijn denken altijd amechtige pogingen doet om van alles te verklaren. Laurens zal dat wsl uitleggen als 'ego'.
Heel voorspelbaar;). Net zoals hij het als valse romantiek zal zien, dat ik jou nu mooie dromen wens :)
Toch is het onder woorden willen brengen, van ons allemaal, niemand uitgezonderd!, een poging om te willen verklaren, begrijpen.... denk ik ....

Truste Theo, slaap zacht.
InX is offline  
Oud 23 July 2015, 00:07   #286
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Heel voorspelbaar;). Net zoals hij het als valse romantiek zal zien, dat ik jou nu mooie dromen wens :)
Toch is het onder woorden willen brengen, van ons allemaal, niemand uitgezonderd!, een poging om te willen verklaren, begrijpen.... denk ik ....

Truste Theo, slaap zacht.
Mooie dromen, Sterre. Zet de ramen van uw hart wagenwijd open!
De maan zal over u waken.
Theo is offline  
Oud 23 July 2015, 07:40   #287
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Vertrouwen is geen houvast ..... Het is juist WETEN dat er NIETS is om vast te houden en daar vrede mee hebben ..... En daarmee de angst (die zich spontaan voor kan doen in een onbewaakt ogenblik) weer voorbij.
Het gaat dan ook over GELOOF waarin MENSEN VERTROUWEN hebben wat zij aanelkaar koppelen.

Dus bij nader onderzoek kan je je daarvan ontdoen om te onderzoeken op Waarheid.

Idd. is VERTROUWEN geen houvast, als je Ziet waar het echt voor staat.

Enkel in een GELOOF (wat alleen door mensen wordt aangehangen) wordt het gebruikt als houvast uit angst.

Niks mis mee, het is enkel dat het meest simpele, wat ik hierin wilde laten zien, niet geZIEN wordt.

Voor mij is het iig duidelijk, dat door de reacties hierop mensen enkel vanuit menselijke visie/denken, kunnen kijken,
neemt niet weg dat ook ik een mens ben die alles doet/ denkt/zijn aanwezigheid niet ontkent/met dien verschil er niets meer in blijft hangen.

Al het drama gaat gewoon door ,mijn aanwezigheid d??rin is afwezig.
Niet omdat ik dat denk/of als kunstje gebruik, het is er gewoon niet meer, ook al doe ik mijn best, te kijken of ik er stiekem toch nog inzit.
Het lukt gewoon niet meer.

Ook ik huil/ lach/voel/leef etc. op het moment dat het zich voordoet voor de volle 100%, maar zoals ik zeg voor het MOMENT, dat blijft ook in dat MOMENT.
moi is offline  
Oud 23 July 2015, 07:42   #288
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Zet de ramen van uw hart wagenwijd open!
Tja, een beetje frisse lucht kan soms geen kwaad ...
Rob is offline  
Oud 23 July 2015, 08:16   #289
NN
Vicaris
 
Geregistreerd: 29 April 2015
Berichten: 139
Standaard

Als je echt zou luisteren naar gelovigen (dan bedoel ik niet alleen religieuze gelovigen) dan zou je kunnen weten dat vertrouwen voor het gros van hen een fa?ade is waar twijfel en WANtrouwen achter verborgen ligt.
Het vertrouwen gekoppeld aan geloven wat je meent te zien is meestal schijn/illusie.
NN is offline  
Oud 23 July 2015, 08:43   #290
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Als je echt zou luisteren naar gelovigen (dan bedoel ik niet alleen religieuze gelovigen) dan zou je kunnen weten dat vertrouwen voor het gros van hen een fa?ade is waar twijfel en WANtrouwen achter verborgen ligt.
Het vertrouwen gekoppeld aan geloven wat je meent te zien is meestal schijn/illusie.
.....angst.
moi is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Tussen Guru's en Gekken Ogenblik-sem Overige religie 3 15 November 2012 15:23


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.