Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 December 2014, 08:56   #21
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Wat je in dit verloop mooi kunt zien' is dat Marie iets tegenhoud en Rob iets vasthoud. Daar verzand het meestal in. Rob ervaart zijn vasthouden niet en Marie ervaart haar tegenhouden niet.
Dat lijkt maar zo Ben. Zoals ik nooit echt verwacht heb dat Marie met een hamer op haar vinger zou gaan slaan, zo is Marie nooit van plan geweest om het te gaan doen. En zo kunnen we van alles blijven beweren zonder het te onderzoeken.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 10:13   #22
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Niet noodzakelijkerwijs.
Ik nodig je uit tot het volgende experiment:
Sla eens heel hard met een hamer op een willekeurige vinger.
Ik hoor graag je bevindingen.
Hier was ik dus ook over aan het nadenken......er kan ook een boom op je vallen door (natuurlijk) niet door de mens veroorzaakt natuurgeweld. Als je niet meteen dood bent doet dat dus ook pijn. Jezelf hard met de hamer slaan zou m.i. geen natuurlijk levend wezen (b.v. dier) voor de lol doen. Dan kun je je wel afvragen wat daar nog natuurlijk aan is.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 10:37   #23
Mion
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 November 2014
Berichten: 0
Standaard

Betekent egoloos pijnvrij leven?
De vraag rammelt bij mij aan alle kanten, de egoloosheid en het pijnvrije.
Daar ik er met eigen vragen, antwoorden, woorden niet uitkom, ben ik op zoek gegaan en vond me in volgende tekst:

De oorsprong van pijn is een conflict tussen de levenskrachten gericht op evolutie en groei ?n de beschermingslagen of overlevingsmechanismen die de levende wezenskern omgeven. Deze beschermingslagen houden de levenstroom tegen.
Zowel egopijn als zielenpijn veroorzaken ervaringen van lijden. Er is echter een betekenisvol verschil tussen beide dimensies van lijden.

Egopijn is het resultaat van verzet tegen verandering die moet plaatsvinden, niet alleen in het eigen innerlijk maar ook in de fysieke omgeving.

Zielenpijn komt voort uit het proces van het ondergaan, het doorleven, van noodzakelijke veranderingen in ons leven.

Tijdens onze perioden van lijden worden we geconfronteerd met "waarom" vragen.
Acceptatie van wat is en inzicht verwerven in het dieperliggende proces van transformatie is dan de grootste klus en uitdaging.

Hoewel het moeilijk kan zijn aan de hand van wat we voelen onderscheid te maken tussen egopijn en zielepijn bestaat het verschil in de mate waarin we ons bewust zijn van de continuïteit van bewustzijn die verbonden is met de werking van de Kosmische wet van oorzaak en gevolg. continuïteit van bewustzijn is verbonden met de scholing van de ziel over meerdere levens en levenservaringen.

Zo is er bv een soort pijn die innig verbonden is met krenkingen van het ego.De behoeften van het ego zijn o.a. aandacht, bewondering, zeggenschap, macht, seks en geld. Variabele factor is de mate waarin en hoever iemand wil gaan om zijn behoeften vervuld te krijgen. Ons ego zal vaak heel ver willen gaan om aan z'n trekken te komen. De behoefte indruk te maken op anderen, een ?centrale? rol te spelen, het gevoel willen hebben een ?echte man of vrouw? te zijn wortelt altijd in het ego. Wanneer deze behoeften onvervuld blijven veroorzaakt dit egopijn. Het ego voelt zich afgewezen of genegeerd en dit kan de behoefte versterken een emotionele rekening te ?vereffenen?. Ook kan het leiden tot zelfafwijzing en minderwaardigheids- gevoelens. Egopijn kan ook leiden tot een verbitterde geesteshouding, gekenmerkt door zelfmedelijden.

Iemand die met een ego/identiteitscrisis worstelt heeft tegelijkertijd de kans om die egopijn in het licht te zien van een ontwikkelingsproces dat tot verdieping van zijn persoonlijk bewustzijn en inzicht leidt. Dit gebeurt als we ons openstellen voor de levensles in deze situatie. Die éne verschuiving van perspectief kan de stoot geven tot het op gang komen van het genezingsproces en de pijn een richting wijzen waarin zij kan wegstromen in plaats van maanden of zelfs jaren opgekropt te blijven.

De keuze om een egocrisis als een leerervaring te zien staat gelijk met de keuze je ziel bij het genezingsproces te betrekken. Hierdoor geven we de crisis ( die in zichzelf neutraal is) doel en betekenis.

Zielenpijn is het symptoom van het proces waarin we bezig zijn iets te verwerken waaraan we niets kunnen veranderen, iets dat we niet kunnen vermijden, noch op de een of andere manier uit ons leven bannen.

Waar egopijn vaak het gevolg is van keuzes (die gemaakt zijn terwijl we weten dat ze niet verstandig zijn en desondanks maken we ze) valt er bij zielenpijn niets te kiezen. De invloed voltrekt zich op een veel dieper niveau en ook het doel en de betekenis ligt veel dieper verborgen.

Lijden waarbij de ziel betrokken is leert ons iets over onszelf. Over onze innerlijke sterke punten, over onze schaduwkanten en over ons vermogen om diepe overtuigingen te veranderen en boven vroegere beperkingen uit te stijgen. Dit niveau van lijden is te vergelijken met een soort van ?afschudden? van allerlei aspecten van onze persoonlijkheid die een belemmering kunnen zijn voor de verdere ontwikkeling van onze innerlijke Identiteit, ons innerlijke Zelf.
De rol die dit niveau van lijden in de menselijke ervaring speelt houdt rechtstreeks verband met het hogere spirituele doel van het Leven zelf.

Onverschillig hoe iemands persoonlijke conclusies over het doel van het leven ook zijn, altijd zorgt de natuurlijke intelligentie van het leven ervoor dat ons leven zich voltrekt volgens een cyclus waarin we voortdurend met ervaringen, uitdagingen worden geconfronteerd die ons aansporen om vraagtekens te zetten bij ons inzicht en onze overtuigingen omtrent de aard van de werkelijkheid, en ons te bezinnen op onze deelname aan het Leven.
De conclusies die ieder van ons in reactie op deze ervaringen trekt zijn subjectief.

Het zou kunnen zijn dat een groot deel van het lijden dat ons overkomt het natuurlijke gevolg is van het feit dat we zijn vergeten dat ons leven een spiritueel doel heeft en dat wij, als we niet in overeenstemming met dat spirituele doel leven, we vanzelf in een crisis belanden als een mogelijkheid om de prioriteiten van ons leven opnieuw op een rijtje te zetten. We worden ons steeds bewuster van de invloed die emotionele stress op ons fysieke lichaam uitoefent. Lijden dwingt ons onze aandacht naar binnen te richten.
Een van de belangrijkste valse doelstellingen die we in het leven kunnen najagen is het bijgeloof dat wij op een of andere manier het leven zodanig kunnen inkleden dat we moeilijkheden kunnen ontlopen. Leven gaat gepaard met groeipijn. Het is dus heel wat realistischer om ons te leren verzoenen met de levenscyclus, en de nodige lessen trekken uit de wijsheid die in de natuurlijke opeenvolging van een afsluiting en een nieuw begin opgesloten ligt.
Leven is evolutie, en dus verandering en ontwikkeling.


Bronnen:
Esoterische scholing via Opleiding Spirituele Psychotherapie in Nederland en in Engeland.
Syllabus Spirituele Psychotherapie White Lodge.
Mion is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 10:52   #24
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mion Bekijk bericht
Betekent egoloos pijnvrij leven?
De vraag rammelt bij mij aan alle kanten, de egoloosheid en het pijnvrije.
Daar ik er met eigen vragen, antwoorden, woorden niet uitkom, ben ik op zoek gegaan en vond me in volgende tekst:

.

Mooi, Mion, in feiten, zoals ook op zuiver fysiek vlak, is de pijn er om ons attent te maken op mogelijke gevaren; indien we deze seinen naast ons neerleggen en vergeten installeert de pijn zich dieper en verder tot in ziektens die zelf kunnen leiden tot de dood.

Klein vb. Indien we geen honger zouden hebben; kijk bij babys, ze zouden gewoonweg de hongerdood sterven...

Dus pijn is zeker niet altijd een negatief gegeven; het is aan ons om er juist mee om te gaan.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 10:55   #25
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Het doet mij denken aan lijden = pijn x verzet.

Het lichaam kan gewoon simpelweg een pijnprikkel teweeg brengen. Een belangrijk signaal dat er iets gaande is, dat er mogelijk schade aan je lichaam is. Een botbreuk bijvoorbeeld, handig om deze te immobiliseren en de kans te geven te herstellen. Een wond in je huid, handig om even te verzorgen en de gelegenheid geven te herstellen.

De puur lichamelijke sensaties in die situaties staan los van geestelijke verkramping. Je kan wel door geestelijk te verkrampen in die situatie je pijn dramatisch laten toenemen. Op lichamelijk niveau, maar ook emotioneel, mentaal en wat je maar wil. Je lichaam is je zeer gedienstig daarin.

Belangrijk is naar mijn idee dus het onderscheid tussen lijden en pijn. Bij een egoloos leven lijkt mij dat vooral het verzet en daarmee het lijden verdwijnt, maar de pijn niet.
Esradha is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:03   #26
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Hier was ik dus ook over aan het nadenken......er kan ook een boom op je vallen door (natuurlijk) niet door de mens veroorzaakt natuurgeweld. Als je niet meteen dood bent doet dat dus ook pijn. Jezelf hard met de hamer slaan zou m.i. geen natuurlijk levend wezen (b.v. dier) voor de lol doen. Dan kun je je wel afvragen wat daar nog natuurlijk aan is.
En juist bij natuurlijke oorzaken blijft de vraag waarom wij ons juist op dat ogenblik op die plaats bevinden...
Is het zuiver noodlot of is het ons 'bewust of onbewust maar gewild' lot?

Op de vraag waarom een jonge persoon aan een vreselijke ziekte moest sterven; kan God dat willen of wie veroorzaakt dat...
Voor mij is het enige, juiste antwoord dat het de persoon zelf is, die meer dan duidelijk onbewust, over dit einde voor zichzelf beslist heeft.

Mijn innerlijke en spontaan opkomende vraag, toen ik die ziekte van die persoon vernam, was dan ook; waarom? Waarom heb je daarvoor gekozen?
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:07   #27
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Het doet mij denken aan lijden = pijn x verzet.

Het lichaam kan gewoon simpelweg een pijnprikkel teweeg brengen. Een belangrijk signaal dat er iets gaande is, dat er mogelijk schade aan je lichaam is. Een botbreuk bijvoorbeeld, handig om deze te immobiliseren en de kans te geven te herstellen. Een wond in je huid, handig om even te verzorgen en de gelegenheid geven te herstellen.

De puur lichamelijke sensaties in die situaties staan los van geestelijke verkramping. Je kan wel door geestelijk te verkrampen in die situatie je pijn dramatisch laten toenemen. Op lichamelijk niveau, maar ook emotioneel, mentaal en wat je maar wil. Je lichaam is je zeer gedienstig daarin.

Belangrijk is naar mijn idee dus het onderscheid tussen lijden en pijn. Bij een egoloos leven lijkt mij dat vooral het verzet en daarmee het lijden verdwijnt, maar de pijn niet.
Dank je, Esradha. Bovenstaande is exact de reden waarom ik aan Marie vroeg om even met een hamer op haar vingers te slaan. Je kunt 100 jaar egoloos zijn maar als je je hoofd heel hard stoot aan de scherpe punt van een deurtje van de keukenkast, dan is het toegestaan om 'au!' te roepen en een eventuele wond te laten hechten bij de Eerste Hulp.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:21   #28
Mion
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 November 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Belangrijk is naar mijn idee dus het onderscheid tussen lijden en pijn. Bij een egoloos leven lijkt mij dat vooral het verzet en daarmee het lijden verdwijnt, maar de pijn niet.
Hier kan ik me wel in vinden.
Ja het lijden aan jezelf verdwijnt, de pijn niet.
En ik ben de pijn niet.
Mion is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:29   #29
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mion Bekijk bericht
Betekent egoloos pijnvrij leven?
De vraag rammelt bij mij aan alle kanten, de egoloosheid en het pijnvrije.
Daar ik er met eigen vragen, antwoorden, woorden niet uitkom, ben ik op zoek gegaan en vond me in volgende tekst:

Dank voor het plaatsen. Het draadje is helaas al weer verzand in off topic geleuter.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 December 2014, 11:38   #30
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dank voor het plaatsen. Het draadje is helaas al weer verzand in off topic geleuter.
Waarom leuteren, Theo? Omdat het niet in jouw hogere wereld past?
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 07:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.