Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 February 2021, 08:49   #311
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Wie is die 'ik ben' volgens Marie?
Wat doet dat met Marie?
Die 'ik ben' volgens Marie is het inzicht dat er een blijvende entiteit bestaat, waar Marie een hedendaagse vrucht op aarde van is...
En alle er toe doende inzichten van Marie blijven dan ook niet vastzitten in de huidige aardse realiteit; noch die van Marie, noch die van haar omgeving...
Figuurlijk vastgesteld, blijf ik niet bij de bloemen zitten, noch het sap dat hen in leven houdt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2021, 08:51   #312
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Klopt, het beeld-loze is universeel.
Neen, Bassie, die beeld-loze, toch hoe jij mij hier overkomt, is eerder een gevoels-loze dode figuur...
Wat maakt dat je bevreesd bent om het Leven te aanschouwen???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2021, 12:25   #313
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Neen, Bassie, die beeld-loze, toch hoe jij mij hier overkomt, is eerder een gevoels-loze dode figuur...
Wat maakt dat je bevreesd bent om het Leven te aanschouwen???
Het beeld-loze aanschouwt het leven.
Bassie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 February 2021, 17:13   #314
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Het beeld-loze aanschouwt het leven.
In het beeldloze maakt het individu zich blaasjes wijs, nl. dat het ook maar één stap vooruit zou gegaan zijn en in plaats van zichzelf in de ogen te durven kijken, schakelt het zichzelf uit...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 June 2021, 12:15   #315
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Jij bent niet die entiteit - de denker

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
marie, Gedachten doen wel degelijk terzake, zonder denken kan ik hier niet schrijven.
Het gaat er maar om dat de onderzoeker zichzelf leert zien dat hij niet de denker is.
Je verteld werkelijk niets nieuws hoor Bassie...
Zie maar...
Citaat:
'Het verstand is een voortreffelijk instrument als je het goed gebruikt. Bij verkeerd gebruik wordt het echter erg destructief. Nauwkeuriger gezegd, het is niet zozeer zo dat je het verstand verkeerd gebruikt, meestal gebruik je het helemaal niet - het gebruikt jou. Dat is de ziekte. Je gelooft dat jij je verstand bent. Dat is de misvatting. Het instrument heeft je overgenomen. Het is alsof je zonder dat je het weet bezeten bent, en dus zie je de entiteit die je in bezit heeft genomen aan voor jezelf.

Het begin van vrijheid is het besef dat je niet die entiteit bent - de denker. Als je dat weet, kun je de denker gaan waarnemen. Op dat moment wordt er een hoger bewustzijnsniveau actief.

Je begint dan te beseffen dat zich boven het denken een geweldig gebied van intelligentie uitstrekt en dat het denken niet meer is dan een nietig onderdeel van die intelligentie. Je beseft ook dat alle dingen die echt belangrijk zijn - schoonheid, liefde, creativiteit, vreugde, innerlijke vrede - uit iets voortkomen dat het verstand te boven gaat. Je begint te ontwaken.'

Uittreksel van: Tolle, Eckhart. 'De Kracht Van Het NU'.
Wie weet ontdekt marie Eckhart Tolle nog wel, dan krijgt ze alle antwoorden op haar vragen als "hoe zij dat zien; leven in het nu???" in het door haar geopende topic 'leven in het nu'.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 2 June 2021, 12:28   #316
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Je verteld werkelijk niets nieuws hoor Bassie...
Zie maar...

Wie weet ontdekt marie Eckhart Tolle nog wel, dan krijgt ze alle antwoorden op haar vragen als "hoe zij dat zien; leven in het nu???" in het door haar geopende topic 'leven in het nu'.
Weet je Darsho, wat Tolle hier zegt daar sta ik voor de volle 100% achter; meer zelf ik vroeg mij een ogenblik af op ik het niet zelf gezegd had...

Waar ik het niet heel eens mee ben is waar je zegt dat jij niet de identiteit, de denker bent omdat dat overkomt alsof er iemand anders is dan jijzelf die in jouw plaats je denkwerk doet...
Het verstand heeft inderdaad de denkende mens in zijn macht genomen, zodat die mens denkt dat hij zijn verstand is, terwijl ik hier al de hele tijd een lans breekt om uit te leggen dat de mens meer en veel meer is dan zijn verstand... De mens heeft zijn dierlijk instinct opgegeven om het verstand te gehoorzamen terwijl het dierlijk instinct, dat de mens ook heeft de hele geschiedenis, het verleden, heden en toekomst omvat...
Als ik zeg dat ik niets aanneem alvorens ik er honderd procent van overtuigd ben dat het de waarheid is en dat die waarheid die iemand anders mij aangeboden heeft dan mijn waarheid wordt... dan weet ik nu dat ik dat vroeger instinctief deed en nu op verstandige wijze doorgrond doe omdat ik weet dat op die manier die waarheid zich bij inschrijft in mijn instinct (en in mijn genen als het ware ingeschreven staat) en dat, op het juiste ogenblikken die waarheid mij meer inzicht zal geven, zonder dat ik daarvoor mijn verstand moet uitpluizen om die waarheid terug op te halen, terug te vinden en in werking te brengen... Het instinct weet, het verstand komt steeds achterop...
Dus leven in het nu wil zeggen dat je je innerlijke zelf, bij dieren het instinct genoemd, aan het woord laat en dat je zo dus ogenblikkelijk en voortdurend in het 'nu' leeft waar zowel het verleden als de toekomst mee ingeschreven zitten...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 June 2021, 12:46   #317
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Weet je Darsho, wat Tolle hier zegt daar sta ik voor de volle 100% achter; meer zelf ik vroeg mij een ogenblik af op ik het niet zelf gezegd had...
Dat kan dat je dit zelf al is gezegd hebt.
Eckhart Tolle verteld uit universele tijdloze wijsheid...
Citaat:
'Tolle benadrukt in zijn werk de relevantie die schrijvers, musici en andere kunstenaars, zoals Descartes, Sartre, Nietzsche, Van Gogh, Shakespeare, Albert Einstein, Mozart, The Beatles, Michael Jackson en The Rolling Stones voor ons hebben. Hijzelf heeft veel inspiratiebronnen; van zijn eigen werk geeft hij aan dat dit het best gezien kan worden als het samenkomen van Jiddu Krishnamurti en Ramana Maharshi.

Krishnamurti (1895-1986) was een spreker en schrijver over spirituele en filosofische onderwerpen. Hij sprak over thema's als psychologische revolutie, meditatie, persoonlijk onderzoek, menselijke relaties, de werking van de geest en het bewerkstelligen van een radicale verandering in de samenleving. Voortdurend onderstreepte hij de noodzaak van een revolutie van de psyche van ieder mens en dat een dergelijke revolutie niet veroorzaakt kan worden door een externe macht, of die nu religieus, politiek of sociaal van aard is, maar door een kracht van binnenuit. Hij identificeerde zich nooit met een nationaliteit, kaste, religie of filosofie en stelde zijn hele leven in dienst van het uitdragen van zijn levensopvatting.

'Ramana Maharshi (1879-1950) wordt gezien als een van de meest vooraanstaande goeroes van de moderne tijd. Op zijn zestiende verliest hij iedere identificatie met het 'individuele zelf', een openbaring die hij later herkent als verlichting. Kort daarna vertrekt hij naar de heilige berg Arunachala, waar hij de rest van zijn leven doorbrengt. De eerste jaren vertoeft hij in stilte, maar zijn stilte en uiterlijk van sannyasin trekken vereerders aan, waarop hij besluit te spreken. In de jaren daarna beantwoordt hij ook vragen, waarbij hij erop blijft hameren dat Stilte de meest pure training is.

Naast Ramana Maharshi en Krishnamurti citeert Tolle veelvuldig teksten uit de Tao Te Ching, de Bhagavad Gita en andere hindoeïstische geschriften, boeddhistische teksten, het Oude Testament, het Nieuwe Testament en A Course in Miracles; hij verwijst ook dikwijls naar personen: Zoroaster, Lao Tzu, Mahavira, Gautama Buddha, Heraclitus, Parmenides, Jezus, Epictetus, Marcus Aurelius, Rumi, Meister Eckhart, Hafiz, Rinzai Gigen, Ralph Waldo Emerson; en hij benadrukt het belang van mystieke stromingen binnen religies zoals de gnostiek binnen het christendom, het soefisme binnen de islam, het chassidisme en de kabbala binnen het jodendom, advaita vedanta in hindoeïsme, en zen en dzogchen binnen het boeddhisme.'

Uittreksel van: Evert van de Ven. 'Een kennismaking met Eckhart Tolle'.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 2 June 2021, 15:23   #318
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Weet je Darsho, wat Tolle hier zegt daar sta ik voor de volle 100% achter; meer zelf ik vroeg mij een ogenblik af op ik het niet zelf gezegd had...
Wat Eckhart Tolle aangeeft dringt nochtans toch niet helemaal bij je door, want...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Waar ik het niet heel eens mee ben is waar je zegt dat jij niet de identiteit, de denker bent omdat dat overkomt alsof er iemand anders is dan jijzelf die in jouw plaats je denkwerk doet...
20 jaar geleden, toen iemand tegen me zei dat ik de denker niet ben, ging ik in enorme weerstand.
Hetzelfde zie ik jou nu doen.
Ik dacht toen ook: "als ik niet denk, wie denkt er dan in mijn plaats?".
Ik moest dus toch wel de denker zijn, diegene die mij verteld had dat ik de denker niet ben, is dus fout.

Veel later ben ik erachter gekomen dat wat Eckhart Tolle zegt toch wel Waarheid is...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht

Het begin van vrijheid is het besef dat je niet die entiteit bent - de denker. Als je dat weet, kun je de denker gaan waarnemen. Op dat moment wordt er een hoger bewustzijnsniveau actief.

...

Uittreksel van: Tolle, Eckhart. 'De Kracht Van Het NU'..
Aan jou om zelf te ont-dekken dat je eveneens de denker niet bent marie.
Eerlijk gezegd zie ik jou dat niet ont-dekken, je zou me enorm verbazen als je het wel deed.
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 2 June 2021, 15:48   #319
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard marie is toch de denker

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Dus leven in het nu wil zeggen dat je je innerlijke zelf, bij dieren het instinct genoemd, aan het woord laat en dat je zo dus ogenblikkelijk en voortdurend in het 'nu' leeft waar zowel het verleden als de toekomst mee ingeschreven zitten...
Leven in het hier en nu: wat is dat en wat betekent dat? De term wordt veel gebruikt maar wordt ook vaak niet begrepen of afgedaan als vaag.
Zolang jij nog denkt de denker te zijn is het absoluut onmogelijk dat jij weet wat leven in het nu wil zeggen marie.
Nog maar is een citaat...
Citaat:
'Het rijk van het bewustzijn is veel uitgestrekter dan het denken kan bevatten. Als je niet meer alles gelooft wat je denkt, stap je uit het denken en zie je duidelijk dat de denker niet is wie je bent.'

'Wanneer elke gedachte je aandacht helemaal opeist, betekent dat dat je je identificeert met de stem in je hoofd. Je gedachten worden dan bekleed met een gevoel iemand te zijn. Dat is het ego, een door het verstand vervaardigd 'ik'. Dat mentaal gevormde zelf voelt zich onvolledig en onzeker. Daarom zijn bang-zijn en dingen nodig hebben de overheersende emoties en drijvende krachten ervan.

Als je inziet dat er een stem in je hoofd zit die zich voor jou uitgeeft en nooit ophoudt met praten, dan ontwaak je uit je onbewuste identificatie met de stroom van gedachten. Als je die stem opmerkt, besef je dat jij niet die stem bent - de denker - maar dat je degene bent die zich van die stem bewust is.

Jezelf kennen als het bewustzijn achter de stem is vrijheid.'

Uittreksel van: Tolle, Eckhart. 'De stilte spreekt / druk 1'.
'Allemaal goed en wel wat die Eckhart Tolle zegt, maar ik ben toch de denker! ' denkt marie
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Oud 2 June 2021, 18:11   #320
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Leven in het hier en nu: wat is dat en wat betekent dat? De term wordt veel gebruikt maar wordt ook vaak niet begrepen of afgedaan als vaag.
Zolang jij nog denkt de denker te zijn is het absoluut onmogelijk dat jij weet wat leven in het nu wil zeggen marie.
Nog maar is een citaat...

'Allemaal goed en wel wat die Eckhart Tolle zegt, maar ik ben toch de denker! ' denkt marie
Tolle, Eckhart zegt :
Jezelf kennen als het bewustzijn achter de stem is vrijheid.'

Jezelf, Darsho, ik... , het bewustzijn achter de stem...
Daar wijs ik op; er is niet de denker en ik; er is alleen ik... die zichzelf, zoals de meeste mensen, lange tijd inderdaad vereenzelvigd heeft met de denker..., maar nu beter weet...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 18:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.