Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Niet verlicht

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 August 2012, 20:22   #31
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht

We hadden een leuke middag.
We hebben een salade en een heerlijke vegetarische pasta gegeten aan het Lago Maggiore.
Doet me opeens denken aan jouw verhaal over je ontmoeting met Philip Renard, waarin je je eigen gesmeerde boterhammetjes mee moest nemen. Zo'n lunch aan het Lago Maggiore is dan toch net even andere koek.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 20:25   #32
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Doet me opeens denken aan jouw verhaal over je ontmoeting met Philip Renard, waarin je je eigen gesmeerde boterhammetjes mee moest nemen. Zo'n lunch aan het Lago Maggiore is dan toch net even andere koek.
Ja, Remon is een slimme jongen.
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 21:34   #33
Liliane
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 25 May 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Ik vind het in ieder geval geen slechte formulering. En jij?
Jij vindt ze niet slecht, ik vind ze super slecht.
Liliane is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 21:45   #34
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Als je alleen maar een vraag stelt om vervolgens mij te kunnen gaan beoordelen, is dat natuurlijk uiterst zielig, Mihaela.
Daarom zeg ik ook, wanneer je wil weten wat anderen van jou vinden, dat dat er niet toe doet.
Ik weet wie ik ben.
Ik zou het niet uiterst zielig noemen, want het is de gebruikelijke manier hier op het forum, dus daarin vind ik mezelf niet echt van afwijken, en jou helemaal niet.
Je zet vragen neer, die zeer duidelijk gericht op de ontmaskering van de ego zijn, onderwerpen zoals liefde, of nog zo een andere vragen die over gevoelens en emoties gaan. Wat was daarin het verschil tussen onze benaderingen Frog? Want als jij zelf geen zelfbeeld meer hebt, waarom zet jij zulke,op ego gerichte, vragen? Is het niet bedoeld om de gepeupel hier te ontmaskeren? Of men uit te horen om ''het niveau'' te kunnen beoordelen?
Ga jij. als persoon die zichzelf zonder zelfbeeld beschouwt, er vanuit dat de omgeving wel anders is dan jij het bent, en dat men iets van jou kan leren?
Wel ben ik het er mee eens dat mijn handeling geen getuigen is van vriendschap en vertrouwen, maar eerder een beetje gericht op het ontmaskeren van jouw ego en jouw zelfbeeld.
Als jij geen zelfbeeld hebt, valt toch voor mij niets te beoordelen? Dus daarin kan ik jou niet in kwetsen, of wel?
Wat is dan zo zielig? Ik begrijp het echt niet. Misschien kon je zeggen dat het niet netjes is, en dat jij vervolgens daar niet voor gediend ben, maar zielig?
Ik kan het woord zielig niet echt plaatsen in deze setting.

Als wij elkaar hier op het forum beter leren kennen, zou mogelijk makkelijker worden om elkaar de grenzen onaangeraakt te laten, en elkaar zelfbeeld met rust laten.WiNk


Je mag me gerust vragen wat jij wilt, en confronterende mening uiten Frog, als iets mij triggert of raakt, daar is het Zelfkennisforum voor mij. Een beetje spelen met mijn grenzen en mijn geraaktheid.

Gezien het feit dat ik het idee heb dat jij je niet goed bij voelt bij een zo een directe benadering, met vragen over jou als persoon, laat ik het voorlopig een beetje rusten richting jou Frog.
Alsnog oppervlakkig hier en daar wat tegen jou typen zou ik wel doen, maar wat betreft zelfkennis en bewustwording, laat ik het van wat het is richting jou.
Ik doe dat voor mezelf omdat ik geen zin heb om over duidelijke grenzen die aangegeven worden te gaan.
Ik doe dat vaak genoeg, over duidelijk aangegeven grenzen gaan, maar nu houd ik er mee op.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 August 2012, 22:34   #35
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Gezien het feit dat ik het idee heb dat jij je niet goed bij voelt bij een zo een directe benadering, met vragen over jou als persoon, laat ik het voorlopig een beetje rusten richting jou Frog.
Alsnog oppervlakkig hier en daar wat tegen jou typen zou ik wel doen, maar wat betreft zelfkennis en bewustwording, laat ik het van wat het is richting jou.
Ik doe dat voor mezelf omdat ik geen zin heb om over duidelijke grenzen die aangegeven worden te gaan.
Ik doe dat vaak genoeg, over duidelijk aangegeven grenzen gaan, maar nu houd ik er mee op.
Ik wens je sterkte bij het tot uitvoer brengen van je voornemen.

En ik durf te wedden dat het je niet gaat lukken.

Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 00:46   #36
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik wens je sterkte bij het tot uitvoer brengen van je voornemen.

En ik durf te wedden dat het je niet gaat lukken.

Toen ik dat tegen jou zei, dat ik wedde dat jij niet in staat was om een hele maand weg te blijven, weet je nog? Toen verloof jij.
Ik zei niet eens dat ik wedde, ik zei dat jij dat gewoon niet kon..
Jij twijfelt nog een beetje dus, als je wed.
Uiteraard heb ik je wensen van sterkte nodig, en zeker gaat het me niet lukken. Maar laat me toch ffffffffffffffffffffffffffff proberen zeg....


Wouw, stel dat het mij ook zou kunnen gaan lukken?
En niet alleen dat, maar stel dat ik het strijden ineens niet meer zo ''interessant'' zou gaan vinden. En stel dat het voor mij de grens van de ander respecteren, een grens die ik feilloos voel, belangrijker zou blijken te zijn dan dat het moeten, het moeten van om de mens erachter, op zijn onbewustheid attent te maken.
Dan zou ik misschien de inhoud van het woord respect doorgrond hebben?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 07:15   #37
Frog
Asprirant lid
 
Frog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 July 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liliane Bekijk bericht
Jij vindt ze niet slecht, ik vind ze super slecht.
Wat zou jou formulering dan zijn? Welke super goeie?...
__________________
'Look What Is.'
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 07:23   #38
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Toen ik dat tegen jou zei, dat ik wedde dat jij niet in staat was om een hele maand weg te blijven, weet je nog? Toen verloof jij.
Ik zei niet eens dat ik wedde, ik zei dat jij dat gewoon niet kon..
Jij twijfelt nog een beetje dus, als je wed.
Uiteraard heb ik je wensen van sterkte nodig, en zeker gaat het me niet lukken. Maar laat me toch ffffffffffffffffffffffffffff proberen zeg....
Ik projecteer alleen maar even mijn eigen onvermogen op jou ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wouw, stel dat het mij ook zou kunnen gaan lukken?
En niet alleen dat, maar stel dat ik het strijden ineens niet meer zo ''interessant'' zou gaan vinden. En stel dat het voor mij de grens van de ander respecteren, een grens die ik feilloos voel, belangrijker zou blijken te zijn dan dat het moeten, het moeten van om de mens erachter, op zijn onbewustheid attent te maken.
Dan zou ik misschien de inhoud van het woord respect doorgrond hebben?
Nee, Je weet wel wat respect is. Ook wanneer je je respectloos gedraagt.
Alleen als gebrek aan zelfrespect speelt, is respect (geven en krijgen) een item.

Wijziging aangebracht door Rob op 21 August 2012 om 08:06.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 10:56   #39
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht


Nee, Je weet wel wat respect is. Ook wanneer je je respectloos gedraagt.
Alleen als gebrek aan zelfrespect speelt, is respect (geven en krijgen) een item.
Ja dat klopt.
Ook als ik er voor kies om me vervolgens zo te gedragen, zie ik dat ik dat doe.
Er is blijkbaar nog steeds een overtuiging gebaseerd op angst bij mij, iets wat mij drijft om de strijdigheid die bij mij naar boven komt gehoor aan te geven, en de strijd aan te gaan.
Zoals ooit de overtuiging bij mij ontstaan is, dat het antwoord op iets wat ik als aanvallend ervaar strijden is, kan ik er nu voor kiezen om het anders te doen, door er anders naar te kijken.
Niet op gedragsverandering gericht zijn, maar door de diepe overtuiging op te sporen, en door onderzoekend achter te komen of strijden voor mij nog steeds bij draagt.
Geloof ik nog steeds in strijden? Nee, ik geloof er niet meer in.
Zelfs niet als het mij fysiek geweld aan gedaan zou worden?
Als het vertrouwen is, en het diepe weten van wat ik ben, hoef ik niet meer over na te denken hoe ik in zo een geval zou gaan reageren, maar in vertrouwen weten dat het goed is, ongeacht hoe ik zou gaan reageren als er sprake van werkelijke bedreiging zou zijn.
Maar het vertrouwen is er nu niet, anders zou ik niet zo strijden, te pas en te onpas.
Zelfs ga ik vechten als iemand zijn grens aangeeft, tis toch van de zotte...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 August 2012, 21:22   #40
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ja dat klopt.
Ook als ik er voor kies om me vervolgens zo te gedragen, zie ik dat ik dat doe.
Er is blijkbaar nog steeds een overtuiging gebaseerd op angst bij mij, iets wat mij drijft om de strijdigheid die bij mij naar boven komt gehoor aan te geven, en de strijd aan te gaan.
Zoals ooit de overtuiging bij mij ontstaan is, dat het antwoord op iets wat ik als aanvallend ervaar strijden is, kan ik er nu voor kiezen om het anders te doen, door er anders naar te kijken.
Niet op gedragsverandering gericht zijn, maar door de diepe overtuiging op te sporen, en door onderzoekend achter te komen of strijden voor mij nog steeds bij draagt.
Geloof ik nog steeds in strijden? Nee, ik geloof er niet meer in.
Zelfs niet als het mij fysiek geweld aan gedaan zou worden?
Als het vertrouwen is, en het diepe weten van wat ik ben, hoef ik niet meer over na te denken hoe ik in zo een geval zou gaan reageren, maar in vertrouwen weten dat het goed is, ongeacht hoe ik zou gaan reageren als er sprake van werkelijke bedreiging zou zijn.
Maar het vertrouwen is er nu niet, anders zou ik niet zo strijden, te pas en te onpas.
Zelfs ga ik vechten als iemand zijn grens aangeeft, tis toch van de zotte...
Als je er klaar mee bent, dan stopt het (vanzelf).
Wees niet te hard voor jezelf, nergens voor nodig.
Als het gezien is, dan is het begin er; de rest volgt vanzelf.

Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.