Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 April 2015, 07:34   #31
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Je ziet het punt niet wat ik probeer te maken. Het vertrekpunt van de onderzoeker is het bestaan van de vrije wil. Dit dient goed vastgehouden te worden omdat men anders uit gemakzuchtigheid als overtuiging aan neemt dat de vrije wil niet bestaat. Voor het gedegen onderzoek is het noodzakelijk om zelf te onderzoeken of de vrije wil bestaat, niet om dit op voorspraak van anderen aan te nemen.

Zelfonderzoek is een proces. In dat proces komt het 'niet-doen' naar voren. Dit kan alleen begrepen worden (het niet-doen) indien de onderzoeker het 'doen' onderzoekt. Het is het onderzoeken zelf wat de inzichten brengt.

Gedegen houdt in dat de onderzoeker nauwkeurig te werk gaat. Alles wat er te weten valt is reeds aanwezig in ieder mens. In feite is het een auto-didactisch proces. De uitkomst van dat proces als overtuiging is waardeloos. Iedereen in dit proces weet dat hij/zij de zoeker is, maar uiteindelijk gevonden wordt . Het is uitgerekend dat 'gevonden worden' wat niet werkt als dit alles als een overtuiging aanwezig is.
Eigenlijk zeg je het zelfde als ik, alleen het benadrukken van bepaalde duidingen hierin toont zich anders. Wezenlijk is het weergeven van dit soort informatie relatief waarde-loos voor de zoeker, omdat de samenhang van de subjectieve duiding eenvoudig wegvalt wanneer er onmiddellijke herkenning is Wat' te zijn, ook al is dat slechts voor een moment.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 08:39   #32
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Eigenlijk zeg je het zelfde als ik, alleen het benadrukken van bepaalde duidingen hierin toont zich anders. Wezenlijk is het weergeven van dit soort informatie relatief waarde-loos voor de zoeker, omdat de samenhang van de subjectieve duiding eenvoudig wegvalt wanneer er onmiddellijke herkenning is Wat' te zijn, ook al is dat slechts voor een moment.
Dat benadrukken schuilt hier in dat men er voor dient te waken om een overtuiging aan te nemen. Toch zie ik dat velen hier wel doen en tegelijkertijd beweren ze dat ze ontwaakt, verlicht of weet ik veel wat zijn. Hier roepen dat de vrije wil niet bestaat, dat de doener niet bestaat en daar een logica voor vinden duidt op een overtuiging. Overtuigingen hebben altijd een vermeende logica.

De onderzoeker kan alleen iets onderzoeken als hij meent dat het bestaat.
(het onderzoeken van de doener met zijn wil) Komt de onderzoeker via een overtuiging tot de conclusie dat de wil niet bestaat, dan mist hij het punt.
En dat is bij sommigen hier dan ook goed waar te nemen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 08:49   #33
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Dat benadrukken schuilt hier in dat men er voor dient te waken om een overtuiging aan te nemen. Toch zie ik dat velen hier wel doen en tegelijkertijd beweren ze dat ze ontwaakt, verlicht of weet ik veel wat zijn. Hier roepen dat de vrije wil niet bestaat, dat de doener niet bestaat en daar een logica voor vinden duidt op een overtuiging. Overtuigingen hebben altijd een vermeende logica.

De onderzoeker kan alleen iets onderzoeken als hij meent dat het bestaat.
(het onderzoeken van de doener met zijn wil) Komt de onderzoeker via een overtuiging tot de conclusie dat de wil niet bestaat, dan mist hij het punt.
En dat is bij sommigen hier dan ook goed waar te nemen.
Oke.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 10:59   #34
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
aan de hand van de argumentatie kan ik zien of men daadwerkelijk heeft onderzocht of zomaar wat aangenomen wat een interessante goeroe zei.
Ik kijk ook graag achter, voorbij de woorden. Soms bedoelen mensen iets anders dan ze schrijven.

Ik las onlangs een tekst van iemand, die ook niet in de vrije wil gelooft: Ik ben het brein. Later op een geheel andere plek schreef ze: Het organisme verschijnt en verdwijnt in wat wij zijn.
Goed... dan begrijp ik er helemaal niets meer van, wat iemand nu zegt.
Het liefst zou ik de persoon dan onder vier ogen spreken!
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 11:49   #35
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
kan ik zien of men daadwerkelijk heeft onderzocht of zomaar wat aangenomen wat een interessante goeroe zei.
Uiteindelijk gaat het ook daar niet meer om en is maar een deel/illusie van het zelfbeeld. Alles heeft uiteindelijk zijn plaats/functie in de wereld om tot "oplossen" en ontdekken te komen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 11:55   #36
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Ik kijk ook graag achter, voorbij de woorden. Soms bedoelen mensen iets anders dan ze schrijven.

Ik las onlangs een tekst van iemand, die ook niet in de vrije wil gelooft: Ik ben het brein. Later op een geheel andere plek schreef ze: Het organisme verschijnt en verdwijnt in wat wij zijn.
Goed... dan begrijp ik er helemaal niets meer van, wat iemand nu zegt.
Het liefst zou ik de persoon dan onder vier ogen spreken!
Het al dan niet geloven ergens in heeft een soort van zijwiel functie....totdat je ontdekt dat het niet (meer) nodig is.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 12:00   #37
Mars
Sterrestof
 
Mars's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 February 2012
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Soms bedoelen mensen iets anders dan ze schrijven.
Het liefst zou ik de persoon dan onder vier ogen spreken!
Cool.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 12:44   #38
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Ik kijk ook graag achter, voorbij de woorden. Soms bedoelen mensen iets anders dan ze schrijven.

Ik las onlangs een tekst van iemand, die ook niet in de vrije wil gelooft: Ik ben het brein. Later op een geheel andere plek schreef ze: Het organisme verschijnt en verdwijnt in wat wij zijn.
Goed... dan begrijp ik er helemaal niets meer van, wat iemand nu zegt.
Het liefst zou ik de persoon dan onder vier ogen spreken!
Wat heeft dat voor zin? Soms herken je dat iemand aan het napraten is. Maar napraten is ondoenlijk als je de materie niet volledig beheerst.

Wat wil je dan mededelen onder die 4 ogen? Dat ze dwalende is? Uitgerekend de dwalenden hebben van zichzelf niet door dat ze dwalen. Omdat het napraters zijn die praten vanuit een overtuiging. En niet vanuit onderzoek.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 12:53   #39
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Uiteindelijk gaat het ook daar niet meer om en is maar een deel/illusie van het zelfbeeld. Alles heeft uiteindelijk zijn plaats/functie in de wereld om tot "oplossen" en ontdekken te komen.
Maar ik heb het dan ook over het traject voor dat 'uiteindelijk'.
En dat traject heeft zelfonderzoek. Er is steeds geloven of onderzoeken.
Onderzoeken leidt tot weten, geloven leidt tot geloven.
Ook al is de uitkomst hetzelfde.



Citaat:
Het al dan niet geloven ergens in heeft een soort van zijwiel functie....totdat je ontdekt dat het niet (meer) nodig is.
Geloven houdt alleen op door onderzoek. Als we het over de wil c.q. de doener hebben, dan dient dat/die onderzocht te worden. We hebben allemaal in eerste instantie de beschikking over de wil c.q. de doener. Dat is ons onderzoeksmateriaal, hoe lang het ook moge duren.

Het geloof dat de vrije wil niet bestaat leidt nergens toe. Dat is als een rekensommetje maken en de uitkomst alvast achterin het boek spieken.
Dan geloof je de uitkomst, maar je leert niks.

Zo is het met zelfkennis ook. Op dit forum de uitkomst dagelijks rondtoeteren streelt alleen het eigen ego. (kijk mij nou eens)
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 13:56   #40
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het al dan niet geloven ergens in heeft een soort van zijwiel functie....totdat je ontdekt dat het niet (meer) nodig is.
Ja... Je gelooft omdat je niet weet. En als je weet geloof je niet.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.