Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 27 June 2014, 10:58   #31
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ja, jij en je ziel.......hoe gaat het daar toch mee..?!
Ja Evaluna... Het oorspronkelijk boeddhisme ontkent de ziel. Boeddha sprak van 'anatta' (pali), of 'anatman' (sanskriet): geen ziel!
Verder is Boeddha de uitvinder van wat nu 'mindfullness' heet.
Hij noemde het Vipassana, wat 'helder kijken' betekent.
Je 'werkmeditatie' is daar waarschijnlijk een vorm van.
Een artikel over de oorspronkelijke vipassana vind je hier.

Wees niet bang om te reageren: Ik zal je in ieder geval niet opeten.
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2014, 19:53   #32
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Ja Evaluna... Het oorspronkelijk boeddhisme ontkent de ziel. Boeddha sprak van 'anatta' (pali), of 'anatman' (sanskriet): geen ziel!
Verder is Boeddha de uitvinder van wat nu 'mindfullness' heet.
Hij noemde het Vipassana, wat 'helder kijken' betekent.
Je 'werkmeditatie' is daar waarschijnlijk een vorm van.
Een artikel over de oorspronkelijke vipassana vind je hier.

Wees niet bang om te reageren: Ik zal je in ieder geval niet opeten.
Veronderstel je met deze reactie op Habmaarhabniet dat Evaluna dezelfde is.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2014, 06:57   #33
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Verder is Boeddha de uitvinder van wat nu 'mindfullness' heet.
Gezien je voorkeur voor strikt taalgebruik
wil ik je er graag op attent maken
dat er een l teveel staat in je tekst.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2014, 20:04   #34
Mara
Asprirant lid
 
Mara's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 November 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Gezien je voorkeur voor strikt taalgebruik
wil ik je er graag op attent maken
dat er een l teveel staat in je tekst.
Nu blijft alleen harakiri over als optie!
Vaarwel slechte wereld...
__________________
AdMajoremDeiGloriam
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 29 June 2014, 19:49   #35
evaluna
Asprirant lid
 
evaluna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 June 2014
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Ja, jij en je ziel.......hoe gaat het daar toch mee..?!
hai ,

Mijn ziel ? Ik weet het niet .
evaluna is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2015, 07:46   #36
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Je kunt een methode liefhebben zoals die van mindfulness, vipassana, zazen,... maar ben je ook vrij daar buitenom?
Moet je eerst aan een infuus, genaamd een of andere techniek?
Dat je je veiliger en beter kunt voelen door bijvoorbeeld vipassana te beoefenen, zal ik hier niet bevechten. Maar is dat enkel je doel?
We willen ons allemaal beter en veiliger voelen, daarom sluiten we een verzekering af, slikken we medicijnen, geloven we in de politie en politiek, eten en drinken we op tijd, en dergelijke. Maar wanneer het gaat om volledige innerlijke bevrijding, zal een techniek dan het antwoord zijn?
Je gebruikt een beperking, omdat je tegen jezelf zegt iets te moeten doen, zoals een uur zitten op een dag en je dan verder houden aan de oefening. Je onderwerpt je geest en lichaam met als doel vrij te worden of te zijn op dat moment.
Gaat aan vrijheid onderwerping vooraf?
Als er geen sprake is van welke weg en techniek ook, wat gebeurt er dan in jouw geest? Dan is er inzicht hier en nu, zonder beperking. En als je je dan plotseling door iets of iemand rottig mocht voelen, is er meteen dat contact met het moment zelf.
En wat zal er gebeuren met dat gevoel als er direct, gelijktijdig aandacht voor is, niet oppervlakkig, maar aandacht die zich door niets en niemand laat weerhouden om ergens in door te dringen? Zoals de zon aanwezig is hier op aarde en de aarde doet veranderen, zonder dan de zon zelf daar last van ondervindt.
Maar het lijkt dat we denken dat als je aandacht geeft aan pijn, de pijn juist verergert. Maar dat kan als er sprake is van ik en het object pijn, in de plaats van dat je het waargenomene bent, erin doordringt.
Als we aandacht cultiveren, zal het er niet altijd zijn.
Als we aandacht ontdekken als onze wezenlijke natuur, heeft het geen begin en eind.
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2015, 10:45   #37
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Je kunt een methode liefhebben zoals die van mindfulness, vipassana, zazen,... maar ben je ook vrij daar buitenom?
Moet je eerst aan een infuus, genaamd een of andere techniek?
Dat je je veiliger en beter kunt voelen door bijvoorbeeld vipassana te beoefenen, zal ik hier niet bevechten. Maar is dat enkel je doel?
We willen ons allemaal beter en veiliger voelen, daarom sluiten we een verzekering af, slikken we medicijnen, geloven we in de politie en politiek, eten en drinken we op tijd, en dergelijke. Maar wanneer het gaat om volledige innerlijke bevrijding, zal een techniek dan het antwoord zijn?
Je gebruikt een beperking, omdat je tegen jezelf zegt iets te moeten doen, zoals een uur zitten op een dag en je dan verder houden aan de oefening. Je onderwerpt je geest en lichaam met als doel vrij te worden of te zijn op dat moment.
Gaat aan vrijheid onderwerping vooraf?
Als er geen sprake is van welke weg en techniek ook, wat gebeurt er dan in jouw geest? Dan is er inzicht hier en nu, zonder beperking. En als je je dan plotseling door iets of iemand rottig mocht voelen, is er meteen dat contact met het moment zelf.
En wat zal er gebeuren met dat gevoel als er direct, gelijktijdig aandacht voor is, niet oppervlakkig, maar aandacht die zich door niets en niemand laat weerhouden om ergens in door te dringen? Zoals de zon aanwezig is hier op aarde en de aarde doet veranderen, zonder dan de zon zelf daar last van ondervindt.
Maar het lijkt dat we denken dat als je aandacht geeft aan pijn, de pijn juist verergert. Maar dat kan als er sprake is van ik en het object pijn, in de plaats van dat je het waargenomene bent, erin doordringt.
Als we aandacht cultiveren, zal het er niet altijd zijn.
Als we aandacht ontdekken als onze wezenlijke natuur, heeft het geen begin en eind.
De enige beperking die er bestaat ben jijzelf en het is aan jou om je in eerste instantie te ontdoen van alle aangeleerde, opgedragen, uitwendige noodwendigheden, want het enige dat ze doen is je ver te houden van je innerlijke en echte zijn.
Voor mij geld in alle opzoekingen één basisregel; "mijn vrijheid stopt waar de vrijheid van een ander begint en omgekeerd" en met die regel in mijn achterhoofd kan ik ongedwongen en zonder vrees om mij of een ander onherroepelijke schade aan te brengen mijn Eigen levensweg zoeken en tot uitvoer brengen...
Niets verhindert mij om de waarheden van derden te lezen, maar ik zal alleen iets van derden aanvaarden wanneer hun waarheden door Eigen onderzoek mijn waarheden zijn geworden; wanneer ik mij totaal herken in wat ze zeggen en anders blijven hun waarheden dode letter voor mij...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2015, 14:02   #38
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Inderdaad onderzoek alles eerst voor jezelf, Marie.
En dan nog kan men te makkelijk naar zichzelf zijn, door zichzelf niet gelijktijdig waar te nemen als men kritisch naar een ander kijkt of diens opvattingen.
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2015, 15:30   #39
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

..............................
Sorry het verkeerde draadje.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 2 March 2015, 17:01   #40
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Inderdaad onderzoek alles eerst voor jezelf, Marie.
En dan nog kan men te makkelijk naar zichzelf zijn, door zichzelf niet gelijktijdig waar te nemen als men kritisch naar een ander kijkt of diens opvattingen.
???
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Meditatie oefening. Aart Overige religie 111 17 March 2013 11:59


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.