30 June 2013, 09:52 | #411 | |
Jubilaris
|
Citaat:
Het ik is een hardnekkig iets. Bedankt voor je mooie uitleg. |
|
30 June 2013, 10:16 | #412 | |
Vicaris
|
Citaat:
Hoi Rob De "ervaring beleven". Dat is een heel interessante omschrijving. Dat is een tweetraps ervaring........ Er had ook kunnen staan "de ervaring ervaren" Nu verder......."die zich de ervaring toe_eigen(t!)" . De wijze van formuleren suggereert dat er er sprake zou zijn van een doelgerichte actie. Ik weet bijna zeker dat je dat niet bedoelt. Sta me daarom toe hier een nuancering aan te brengen. Als de onderzoeker op het punt is aangeland waar hij ziet dat de ervaring enerzijds en de Uiteindelijke Waarnemer anderzijds zich van elkaar onderscheiden, moet hij trachten te rusten in het deel van de Geest dat dit onderscheid maakt, de Bhudhi. Dit rusten zondermeer maakt dat dit orgaan zich sterkt en dat vervolgexcercities gemakkelijker plaats kunnen vinden. Het toe_eigenen waar je over spreekt vindt niet daadwerkelijk plaats zoals je zelf hoogstwaarschijnlijk ook al wist. Het is slechts een gevolg van het feit dat dit orgaan bevuild is en niet optimaal zijn werk kan doen. In deze situatie gaat het onderscheid tussen waarneming en waarnemer vanzelf verloren, simpelweg omdat er geen onderscheidingsorgaan werkzaam is. In deze toestand valt bewustzijn onmiddellijk samen met al hetgeen zich daarin voordoet en vereenzelvigt het zich daar onvermijdellijk mee. Jij noemt dit, overigens niet geheel onterecht, toe_eigenen. Het werk bestaat er uit, dit onderscheid te herstellen en het zgn. toe_eigenen te ontkrachten. HG Hab ( btw, van Duinen gaat naar Eintr. Braunschweig en Thierry zegt ook getekend te hebben) |
|
30 June 2013, 10:35 | #413 | |
Actuaris
|
Citaat:
Hartelijk dan voor zowel de nuancering als de aanscherping. Kun je nog iets zeggen over wat je noemt 'Bhudhi' want hoewel ik het herken als werkzaamheid is de term me onbekend. Let komend seizoen vooral op de prestaties van Go Ahead Eagles. Zij zullen de verrassing van het jaar worden en waarschijnlijk het jaar daarop deelnemen aan Europees voetbal. Wel jammer voor al die subtoppers zoals ADO, Utreg en Heerenveen. Tijd voor koffie en indische cake! Rob. |
|
30 June 2013, 10:50 | #414 | |
Vicaris
|
Citaat:
Plans in planning! |
|
30 June 2013, 11:17 | #415 | |
Vicaris
|
Citaat:
Om mezelf niet schuldig te maken aan betweterij tref je in je mailbox een compacte omschrijving aan van het onderwerp. Ik merk hierbij op dat dit een uiterst ontoegankelijk document is, dat vol staat met visserslatijn. Elke term die hier wordt gebezigd dient uit en te na onder de loupe genomen te worden om tot enig begrip ervan te komen. Niet onmogelijk natuurlijk, wel lastig zonder tutor. Beschrijvingen als deze hebben een functie in een onmiddellijke leerling-tutor relatie waarin de leerling eindeloos wordt uitgenodigd het gebodene te verifieren dmv meditatie en mentale excercities. Het idee, dat inzicht in Het Zelf zonder dit alles te realiseren zou zijn, maakt grote ophef in deze tijd. Niets is echter minder waar! Grote inspanning is onvermijdellijk om tot goede resultaten te komen. Bert ( De Eagles hebben mijn aandacht. Ik heb een seizoenskaart voor m'n cluppie voor het komende seizoen! Ik zie uit naar de eerste onderlinge confrontaties!) |
|
30 June 2013, 12:08 | #416 | |
Actuaris
|
Citaat:
Dat 'schuldig maken aan betweterij' is overigens onvermijdelijk hier. Zodra je het niet met de voorgaande schrijver eens bent, een nuancering maakt of net een andere kant op wijst loop je al het risico om die titel te bemachtigen. Tutor! Die is mooi, die houden we er in ... De volgende definitie lijkt me op zijn plaats: voor de zelfingenomen lezer / bezoeker is een tutor iemand die zich schuldig maakt aan betweterij. WiNk |
|
30 June 2013, 12:20 | #417 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Ik las, geraakt, jullie gesprek. De energie voelde stromend en gelijkwaardig. Of iig de bereidheid om elkaar gelijkwaardig te benaderen was zichtbaar aanwezig.. Het ontroerde me, en in mijn hoofd ontstond er weer de ruimte die ik altijd ervaar als de dans van de bezieling onbelemmerd gezien wordt. Jouw verwijzingen, naar degene die je gedrag als betweterij met gemak hier op het forum kan zien, deed me gelijk verdriet voelen. Ik volgde jullie gesprek. Weet je.. soms zie je iets, iets wat je je ook wenst, en gaande weg vergeet je je gevoel van 'zielig zijn' en neem je volledig deel aan het gesprek met je gevoel. Zelfs meer dan dat, je(ik dus) wordt het gesprek... Tot dat er een van de sprekers zich naar je omdraait, en met een zelf genoeglijk blik zegt: 'Niet dat zij dit zou kunnen begrijpen, of hier aan mee zou kunnen doen..' Verdriet, vreugde.. Uiteraard, twee kanten van de medaille... ..en nu mis ik mijn moeder zo.. en dan is er ook iets meer dan dat waaruit ik onbegrensd deel van maak.. Hoe dan ook, een leuk gesprek tussen jullie.. |
|
30 June 2013, 12:28 | #418 | |
Missionaris
|
Citaat:
Onderzoek je weerstand of frustratie wanneer je iemand boven jou of naast elkaar als verheven of met overwicht ervaart. Wat is 'dat' dat behoefte heeft aan gelijkwaardigheid ? |
|
30 June 2013, 12:34 | #419 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Mijn ''ik'' was nu niet driftig, de emoties stroomde gewoon onbelemmerd. Ook zie ik uiteraard hoe de 'behoeften' die voor heel even bevredigd werden, ook een keerzijde hebben. Wat is 'dat' dat behoefte heeft aan gelijkwaardigheid? Is het een gedachte? Is de gewoonte? Uiteraard het ego.. |
|
30 June 2013, 12:38 | #420 | |
Actuaris
|
Citaat:
Ik wens je toe dat je het denken in groter - kleiner, beter - minder, hoger - lager achter je kunt laten. Je hebt een enorme behoefte aan gelijkwaardigheid, maar die gelijkwaardigheid is al 'een feit' en hoeft niet ervaren te worden om er te zijn. Er is niets in mij wat de behoefte heeft om zich van jou te onderscheiden. In dat wat Waar is, is geen jou en mij en dat wat Waar is is niemands bezit. |
|
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|