30 June 2013, 13:46 | #441 |
Kasuaris
|
|
30 June 2013, 13:50 | #442 |
In memoriam
|
|
30 June 2013, 13:52 | #443 | |
Missionaris
|
Citaat:
Ik vind het op z'n zachts gezegd zeer merkwaardig dat je over jezelf begint, doet aan wat ik profileren noem. Ik vroeg niet naar het afwezig zijn van je behoefte aan verlossing of bevrijding, maar wat je anderen aanbeveelt te doen. De onbedwingbare drang te moeten reageren staat evenmin ter discussie. De vraag is dus 'Waarom je uitvoerig bezig houden met verschijnselen wanneer je aan het gemier en gemartel van het bezig zijn met verschijnselen kunt ontkomen door gedegen zelfonderzoek te doen ?'. Dat zogenaamde ongoing proces ervaren de meesten onder ons niet bepaald als enjoyen maar eerder als struggle for life. Dat je kennelijk uitgaat van het 'groeiprincipe' iets beters te kunnen worden en jouw vrolijke en opwekkende noot, in de vorm van het aanmeten van het idee 'dat dat leuk is', doet aan het onplezierige karakter ervan echt geen afbreuk. Het motiveert ook niet bepaald tot het doen van zelfonderzoek en blijft priegelen in de marge. |
|
30 June 2013, 14:17 | #444 | |
Missionaris
|
Citaat:
Kom je vast te zitten dan kun je dat zeggen en zonodig hulp daarbij vragen. Het is niet nodig om alles wat je inwendig beroert terug te koppelen, alleen ego vindt dat boeiend. |
|
30 June 2013, 15:04 | #445 | |
In memoriam
|
Citaat:
Ik vind het dan weer vreemd dat jij het vreemd vindt dat ik het over mezelf heb op een zelfkennisforum. Hoe anderen dat on going proces ervaren is aan de anderen. Ik kan vertellen hoe ik het ervaar. En als het leven stroomt dan ben ik doorgaans opgewekt en vrolijk. Wat al of niet beter motiveert tot het doen van zelfonderzoek, ik zou het niet weten. Voor jou geldt in elk geval dat jouw manier het niet is. Ik denk dat er geen manier is (die beter of slechter is dan een andere). |
|
30 June 2013, 15:10 | #446 | |
Kasuaris
|
Citaat:
Alsnog, met een ander kunnen delen is voor mij iets wat mij helpt in het betreden van het geestelijk, emotionele, psychische, en zelfs mystieke gebieden. Open en helder zijn naar mezelf, ontstaat er bij mij steeds meer, en dat ook door midden van delen. Dat ik alles wat mij beroert terug koppel, en dat nog steeds uit mijn ego plaats vindt, is het zeker waar. Dat wat ik aan ga in mijn leven kan voor mij soms ingrijpend aanvoelen, en het is me niet altijd even helder. Door midden van delen ontstaat er bij mij duidelijkheid. Veel wat bij mij plaats vindt is ook intuïtief, en er is er bij mij sprake van bereidheid om dat te volgen. Hoe de rest in zijn werking gaat, begrijp ik ook op denkniveau, en daardoor groeit bij mij steeds meer het vertrouwen, en een gevoel van veiligheid. Dat wat ik een tijd geleden als 'het onbekende' omschreef, komt steeds dichterbij. Er is altijd iets wat in de ogen van een ander 'niet goed genoeg is', en zolang als ik zelf dat ook zo beleef, is er spanning en onrust bij me. Op dit moment is het voor mij goed genoeg wat ik aanging, en de manier daarop. Alsnog ben ik benieuwd naar jouw kijk op. Hoe zie jij het Renoir, wat zal ik anders benaderd kunnen hebben volgens jou? |
|
30 June 2013, 15:31 | #447 |
Vicaris
|
Kan er hier wellicht ook sprake zijn van het verlichten van de psyche?
Is daar het zelf onderzoek naar? Daar dat van geen enkele betekenis heeft, in onderzoek naar onbegrensd ondefinieerbaar Bewustzijn. Enkel ter verlichting van een menselijk bestaan? Dit niets afdoende van je vraag aan Renoir, enkel een spontaan Zien. |
30 June 2013, 15:34 | #448 | |||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
30 June 2013, 15:42 | #449 |
In memoriam
|
Zeg ik toch. Er is geen manier. Zelfs geen betere. Er is niks anders dan je zelf zijn. Maar als jij vindt dat dat wel zo is. Be my guest. Ik kan er alleen niks mee. Tot de volgende keer dus maar weer.
|
30 June 2013, 15:55 | #450 | ||||
Missionaris
|
Citaat:
Citaat:
Het is fascinerend wat er allemaal in je kan ontstaan, hoe zich dat afwikkelt, welke emoties zich daarbij voordoen maar op een gegeven moment dan weet je wel hoe dat werkt. Het zijn ook niet de meest wezenlijke menselijke vragen. Citaat:
Citaat:
|
||||
Discussietools | Zoek in deze discussie |
Weergave | |
|
|