Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 June 2013, 14:58   #451
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Zeg ik toch. Er is geen manier. Zelfs geen betere. Er is niks anders dan je zelf zijn. Maar als jij vindt dat dat wel zo is. Be my guest. Ik kan er alleen niks mee. Tot de volgende keer dus maar weer.
Dat zeg jij maar ik zeg iets anders, er is een manier een veel betere.
Het is steeds jouw mening tegen mijn ervaring, onderzoek je mening en je komt tot dezelfde ervaring. Dat doe je niet, maar niettemin blijf je onbekend met de materie lustig op los kakelen. Dus tot de volgende aanvaring maar weer .
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 15:15   #452
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja en daar heb ik geen interesse in want het is te gevarieerd te complex. Ik hoef niet de naam, de oorsprong en het karakter van ieder plantje en van elk dier te weten om de natuur te kunnen genieten.
Dat begrijp ik wel, en ben het er mee eens.
Alsnog maakt de ratio ook deel uit het geheel, en de gezonde wens om te begrijpen is bij mij aanwezig.
Dat soms de drang groter is bij mij, dan zoals in de gezonde oorspronkelijke vorm hoort te zijn, klopt wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wist je trouwens dat dat een ego trekje is alles van (een ander zijn) ego te willen weten en zelf (daarin) gekend te willen worden ?
Doel je hier op de dringende behoefte om gekend te worden? Want te willen weten kan ook een natuurlijke gezonde eigenschap zijn.
Kan je hier het onderscheid maken tussen een gezonde wil om te weten, en een krampachtige moeten weten?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat onderzoek naar ego is dan wel een geheel ander onderzoek dan naar de psyche en de mystiek maar het is veel boeiender.
Gaat jouw voorkeur voornamelijk naar het onderzoeken van het ego, begrijp ik dat goed?
De psyche en het mystieke hebben mijn voorkeur ook, altijd gehad. Kan je het ook zien als een gezonde interesse?
Het maakt net zo goed deel uit het geheel. Of is dat niet zo volgens jou?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het is fascinerend wat er allemaal in je kan ontstaan, hoe zich dat afwikkelt, welke emoties zich daarbij voordoen maar op een gegeven moment dan weet je wel hoe dat werkt. Het zijn ook niet de meest wezenlijke menselijke vragen.
Ik zie het ook meer en meer in, maar zolang er de fascinatie is, wil ik het niet onderdrukken. Het inzien op een ongedwongen manier, en dat vervolgens de fascinatie weg ebt, vind ik persoonlijk een treffende manier.
Alsnog over een gezonde opmerkzaamheid beschikken, lijk me meer dan gezond.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja zo kun je je hele leven wel bezig blijven de innerlijke wereld in overeenstemming te brengen met de uiterlijke. Het is maar waar je je mee ledig wilt houden.
Niet dat ik van plan ben, maar om al bij voorbaat te onderdrukken lijk me ook niet de oplossing.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik wilde eerst weten 'wat' ik ben en zie de verschijnselen nu anders dan voorheen.
Hoe bedoel je dit Renoir, is dat hier wat je als 'wat' aanduidt het ego?
Kan je hier iets meer over vertellen, met een paar voorbeelden bv?
Mihaela is offline  
Oud 30 June 2013, 15:44   #453
Nadje
In memoriam
 
Nadje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat zeg jij maar ik zeg iets anders, er is een manier een veel betere.
Het is steeds jouw mening tegen mijn ervaring, onderzoek je mening en je komt tot dezelfde ervaring. Dat doe je niet, maar niettemin blijf je onbekend met de materie lustig op los kakelen. Dus tot de volgende aanvaring maar weer .
Tuurlijk, jouw manier is enorm motiverend, vandaar ook je herhaaldelijke uiting van teleurstelling. Je wilt het forum sluiten bij gebrek aan motivatie. Het zijn niet mijn woorden, maar de jouwe, die ik enkel herhaal(de). En vervolgens ga je roepen dat jouw manier de best motiverende is? Wie kakelt er hier dan als een kip zonder kop?
Nadje is offline  
Oud 30 June 2013, 15:53   #454
Esradha
Vicaris
 
Esradha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 63
Standaard

Volgens mij zegt hij enkel dat zijn manier beter is, als in effectiever niet motiverender. Alleen start het effect wel met motivatie. Zijn manier om ons te motiveren is vooralsnog niet zo effectief, aflezende van zijn woorden dan.
Esradha is offline  
Oud 30 June 2013, 16:02   #455
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Doel je hierop de dringende behoefte om gekend te worden? Want te willen weten kan ook een natuurlijke gezonde eigenschap zijn.
Kan je hier het onderscheid maken tussen een gezonde wil om te weten, en het krampachtige moeten weten?
Beiden. Kennis omtrent de wereld vergroot de mogelijkheid deze te kunnen beheersen (het zondeval principe). Dat het kennis opdoen misbruikt wordt toont de Japanse vloot die de zee leeg vist op walvissen voor de consumptie op basis van zogenaamd research.
Feitelijk kunnen wij, vanwege menselijke voorkeuren, totaal niet weten wat er voor wie of wat dan ook goed is en dientengevolge handelen wij ook niet conform het natuurlijk evenwicht. Dan is het toch duidelijk dat we de menselijke voorkeuren onder de loep moeten nemen en terecht komen bij ego. Dus ja dat wat je krampachtig weten noemt is noodzakelijk gezien de kant waar het op gaat. Er is nu toch zo onderhand wel sprake van een dwingende noodzaak om bewust te worden van de egocentrische motieven in de wereld en eindelijk eens te gaan onderzoeken wat de ware aard van je wezen is.

Citaat:
Gaat jouw voorkeur voornamelijk naar het onderzoek van het ego begrijp ik hieruit?
De psyche en de mystiek hebben mijn voorkeur ook, altijd gehad. Kan je het ook zien dat er een gezonde interesse is? Het maakt net zo goed deel uit het geheel. Of is dat volgens jou niet?
Ego is de hebberige en hebberigheid leidt tot tekorten van wat voor eenieder toereikend kan zijn. Het is de oorzaak van alle egospelletjes, het is de oorzaak dat er niet gezien wordt omdat ego het zicht beperkt, ego voorkomt het doen van zelfonderzoek. Dus ja daar gaat de voorkeur naar uit. De psyche heeft en mystiek had eveneens mijn belangstelling. Mij boeit de psyche nog steeds maar ik heb wel eerst het zelfonderzoek gedaan. Het forum is er om dat zelfonderzoek te stimuleren, niet de psyche of de mystiek aan een onderzoek te onderwerpen. Doe eerst zelfonderzoek dan praat ik met je over de rest.

Citaat:
Ik zie het ook meer en meer in, maar zolang er de fascinatie is, wil ik het niet onderdrukken. Het inzien op een ongedwongen manier, en dat vervolgens de fascinatie weg ebt, vind ik persoonlijk een treffende manier.
Alsnog een gezonde opmerkzaamheid lijk me meer dan gezond.
Je zult begrijpen dat ik fascinatie naar het vinden van je ware aard het liefste zie. Een kind heeft fascinatie met de verschijnselen en de volgende stap is de vraag 'wie' hij nou feitelijk is en die wordt doorgaans in de kiem gesmoord door de ouders die dat voor het kind invullen.

Citaat:
Hoe bedoel je dit Renoir, is dat wat je als 'wat' aanduidt het ego?
Kan je hier iets meer over vertellen, met een paar voorbeelden bv?
Nee wat ik doorgaans met het ego aanduid is het 'wie' je bent, de inhoud. De 'wat' je bent is het allesomvattende, bewustzijn, soms noemt men het god of liefde. Er zijn maar een paar wegen die daar heen leiden. Sommigen zien onmiddellijk dat ze het 'wie' niet zijn en dus het 'wat' ze zijn, terwijl anderen de weg van de eliminatie van dat wie (ze niet zijn) moeten gaan. Ik heb dat laatste gedaan want ik zag niet meteen 'wat' ik ben dus moest ik het 'wie' onderzoeken en alles wat ik niet ben elimineren. Dus ik bleek niet wat ik dacht, een lieve beminnelijke, vredelievende man die het goed met anderen voorheeft, dat wil niet zeggen dat ik dan gelijk het tegendeel ben. Ik ben alleen dat niet wat ik dacht te zijn.

Was ik eerst een geweldige statige eik met wat rotte takken, verwelkte bladeren, alles werd weggesneden en er bleef niet meer over dan een lucifer. Toen pas besefte ik dat het waarheidvinding heette want die lucifer die overbleef was Waarheid er kon niets méér afgesneden worden. Dat is wat ik ben Waarheid, maar het moest wel eerst worden gedaan. Het verschijnsel Renoir is niet meer wat ie was.
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 16:02   #456
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Volgens mij zegt hij enkel dat zijn manier beter is, als in effectiever niet motiverender. Alleen start het effect wel met motivatie. Zijn manier om ons te motiveren is vooralsnog niet zo effectief, aflezende van zijn woorden dan.
Ik snap wat Renoir mee bedoelt met 'wijsneus' . Past wel bij jou Esradha, vind je ook van niet?
Mihaela is offline  
Oud 30 June 2013, 16:06   #457
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esradha Bekijk bericht
Volgens mij zegt hij enkel dat zijn manier beter is, als in effectiever niet motiverender. Alleen start het effect wel met motivatie. Zijn manier om ons te motiveren is vooralsnog niet zo effectief, aflezende van zijn woorden dan.
Dank je voor de bemiddeling, ze leest vrijwel nooit wat er staat, ik motiveer niet. Ik heb zelfs nooit gezegd dat het 'mijn' manier is, het is de weg van advaita namelijk. Maar het is moeilijk te lezen wat er staat als er een door de perceptie gegenereerd beeld ontstaat.

Ik beoog ego niet te ontzien en juist door de weerstand te vergroten zijn akelige gezicht te laten zien want in een gedegen zelfonderzoek het ego aanpakken is geen sinecure.
Met recht maken zachte heelmeester stinkende wonden, hetgeen hier steeds blijkt.
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 16:10   #458
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik snap wat Renoir mee bedoelt met 'wijsneus' . Past wel bij jou Esradha, vind je ook van niet?
Het wordt tijd voor een andere naam, niets zo veranderlijk als de mens.
Rennie is offline  
Oud 30 June 2013, 16:20   #459
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Was ik eerst een geweldige statige eik met wat rotte takken, verwelkte bladeren, alles werd weggesneden en er bleef niet meer over dan een lucifer. Toen pas besefte ik dat het waarheidvinding heette want die lucifer die overbleef was Waarheid er kon niets méér afgesneden worden. Dat is wat ik ben Waarheid, maar het moest wel eerst worden gedaan. Het verschijnsel Renoir is niet meer wat ie was.
Ik meen precies dat te doen wat jij boven ook omschrijft, wat je zegt dat jij gedaan hebt.
Dat ik geen geweldige statige eik ben maar een prachtige rozenstruik, vol met dorens en bedwelmende witte wilde rozen, heeft verdorie ook haar tijd nodig.
Om haar wil(de) niet te breken, maar haar een beetje te doen groeien binnen de perken van mijn tuin, en alsnog een ware rozenstruik over te houden.
Ben je ooit in een enorme rozenstruik terecht gekomen, met honderdduizenden dorens die de weg in je lichaam feilloos vonden?
Nou, hoe kwam je daaruit, zonder dat je kleding stukken geraffeld werden, en jij de prachtige struik niet kapot pletterde om eruit te komen?
Ook je huid niet onder de schrammen te zien komen, hoe deed je dat?
Nou, ik heb mijn tijd ook nodig hooooooor, om te beseffen dat ik de mooiste grasspriet ooit ben uiteindelijk, taak na taak verwijderend, maar de eik, en ook de rozenstruik bewonderend, wetende dat ik daar één mee ben.

Past bij jou, de luciferstokje.. je bent nog steeds vuurvatbaar als zo een
ego-luciferdoos langs je schuurt..
Mihaela is offline  
Oud 30 June 2013, 16:25   #460
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik meen precies dat te doen wat jij boven ook omschrijft, wat je zegt dat jij gedaan hebt.
Ik zie het je niet doen Mihaela, hoeveel tijd wil je nemen om van je rozenstruik een lucifer over te houden ? Je blijft al hangen bij je bedwelmende witte wilde rozen.
Renoir is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.