Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 October 2020, 16:25   #41
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard Aanvulling

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Wat dus volgens mij ontbreekt is de overstijgende trap, over het zelf heen, waar sommigen onder ons, volgens mij, steeds naar wijzen...

Kan het mis hebben natuurlijk
Wat ik nog aanvullend kwijt wilde eigenlijk is dat naar mijn mening ergens naar wijzen iets anders is dan vanuit de positie van waar naar gewezen wordt te functioneren in het aardse vlak...
Ik bedoel wijzen kan elke gek maar functioneren vanuit de plek waar naar gewezen wordt is andere koek, zo leert de ervaring.. JaKnIk

Euh, wat? Welke ervaring? Geen ervaring....
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 16:32   #42
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
In dat geval wat ben je hier dan aan het doen?
Aangeven dat elkaar verstaan en klare taal een onmogelijkheid is wat betreft Waarheidsvinding. Het is maar een mogelijkheid bij recepten doorgeven voor broodjes te bakken.

Daarom juist, in plaats van klare taal nastreven, waarom niet 'vasthouden aan klare taal' doorzien als wat het is: houvast? Die houvast heb je nodig als je trappen op en af wilt, niet om wat je bent te vinden, daar zit het alleen maar in de weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik ben hier bezig met ontcijferen wat je bedoeld te zeggen niet omtrent wat je bent.
Je bent aan het ontcijferen wat ik zeg over wat ons 'wat we zijn' in de weg staat. Maar omdat daar niets aan te ontcijferen valt, ontcijfer je maar iets wat er niet is: welke nieuwe concepten ik hier sta te introduceren.

Wat ik zeg en waarop je begon te reageren is:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Doorpakken bestaat niet, het wil niets zeggen, net als gedegen zelfonderzoek afronden ook niets wil zeggen. Het is maar de betekenisgever die er betekenis aan geeft. En het is maar als de betekenisgever zodanig betekenis geeft aan zichzelf dat de betekenis zichzelf opheft, dat wat overblijft geen betekenis meer is, geen voorstelling meer, geen concept meer.
Wat valt er daar aan te ontcijferen anders dan wat er staat: betekenisgever staat Realisatie in de weg. Realisatie is betekenis omtrent zichzelf opheffen. Wat overblijft is wat men is vooraf aan betekenis, voorstelling, concept.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat niet te verstaan is kun je nalaten te doen.
Er hoeft niets nagelaten te worden. Als jij wilt blijven verstaan, dan hoef je dat niet na te laten. Net als ik niet hoef na te laten er op te wijzen dat verstaan Realisatie in de weg staat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Woorden zijn inzetbaar voor het elkaar verstaan en daar is duidelijke taal voor nodig. Vage taal als 'dat woorden onbruikbaar zijn als het gaat om wat te zijn' is net zoiets zeggen als dat 'de boer voor een koe onbruikbaar is om melk te produceren'.
Helemaal juist. Realisatie heeft dan ook niets met melk produceren te maken. Voor de boer is een koe bruikbaar. Voor Realisatie is verstaan onbruikbaar.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
hier zijn het je omslachtige redeneringen en echt niet simpel te ontcijferen.
Tip: laat het ontcijferen eens achter wege. Zie gewoon wat er staat: de ontcijferraar leidt alleen maar af van wat men werkelijk is.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 16:34   #43
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Afijn, we gaan het zien hoe ver het deelnemen deze keer zal reiken...

Groet!
Dag Rob ... gegroet!
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 16:38   #44
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nee dat kan het niet want je krijgt geen enkele terugkoppeling, je hebt bij het afwezig blijven van een terugkoppeling slechts een aanname werkzaam dat het invloed heeft gehad, dan wel dat iemand niet de moeite heeft genomen. Je weet helemaal niks tot het verkrijgen van respons.
Laurie, denk je nu echt dat ik op terugkoppeling, respons uit ben?
Ieder pakt voor zichzelf door. Daarvan hoeft niets teruggekoppeld te worden.
Ieder onderzoekt zelfstandig zijn eigen ik.
Ik hoef niemand zijn handje vast te houden, ook jou niet.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 16:55   #45
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Lezen ... lezen wat er staat! Er staat indirecte betekenis van de zin 'Dat Zijt Gij'. Wat de betekenis ervan is, is het gedegen zelfonderzoek. Een onderzoek naar de waarheid van gedachten en gevoelens.
Dat is indirect, directer is onderzoek naar waarheid van de gedachtenhouder, gevoelenshouder, getuige, gereflecteerd bewustzijn te zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
De begrippen die ik hanteerde (doorpakken, subjectieve hypnose, beschikbaarheid, ander begin, als van, enz) blijken geen houdbaarheid te hebben wegen onduidelijkheid in het gebruik ervan. Het zijn tenslotte 'loze' begrippen want in de omgang met elkaar bezitten zij geen gedragenheid, hebben geen betekenis.

Ik betwijfel sterk de helderheid en de mogelijkheid om helder te wezen tussen mensen omdat het over reflecties van en door iemand gaat.
Blij dit te lezen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
En dat is precies 'wat ik ben' wanneer ik wakker ben: gereflecteerd bewustzijn. Ik mag dan wel ont'dekken wat het Absolute is in de indirecte betekenis, het realiseren van deze betekenis als getuige van het Absolute moet ik aan mij vooralsnog laten voorbijgaan.
Dit forum is van groot nut voor mij. Het behoedt mij om de dwaasheid van mijn gedachten en gevoelens als waarheden serieus te nemen en het stimuleert mij om tot de uitvoering van gedegen zelfonderzoek over te gaan.
Ook blij dit te lezen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
En Dorje, hoe komt het Absolute jou voor nu je gerealiseerd bent?
Ik heb het Absolute niet gerealiseerd. Het enige dat ik doe is doorpakken op dat wat afleidt van wat al altijd Gerealiseerd is. Het enige dat ik doe is doorpakken op de 'ik' die aan het doorpakken is.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 17:07   #46
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik heb het Absolute niet gerealiseerd. Het enige dat ik doe is doorpakken op dat wat afleidt van wat al altijd Gerealiseerd is. Het enige dat ik doe is doorpakken op de 'ik' die aan het doorpakken is.
Dit is weer....oh, ik heb er geen woorden voor....ja, toch....onzin.

1. dat wat jij het absolute noemt, dat is wat je bent. Het enige wat gerealiseerd kan worden is dat je het bent.

2. Door dat wat je bent buiten jezelf te zetten zul je niet kunnen ontdekken dat je het zelf bent.

3. Waar jij mee bezig bent, halleluja, noemen wij het droste-effect en een droste-effect kan doorzetten tot in de eeuwige eeuwigheid.

Mbt punt 3. wensen wij je dan ook veel succes want wij zien je er voorlopig nog niet uitkomen zo...

Love you en KiSs
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 17:16   #47
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik geef toe dat ik wel nieuwsgierig was en heb de ontwikkeling met buitengewone interesse gevolgd. Behalve dat ik geen zicht heb op het fysiek helende van zulke middelen is het me inmiddels wel duidelijk dat het nagenoeg geen blijvend effect heeft op het hebben van ego en andere kenmerken. Indien ik deze ontwikkeling had afgestopt had ik de conclusie niet kunnen trekken.

Anderzijds was er dan ook na lange tijd geen wisselwerking op dit forum geweest
Snap ik. Helder.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 17:19   #48
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Dit is weer....oh, ik heb er geen woorden voor....ja, toch....onzin.

1. dat wat jij het absolute noemt, dat is wat je bent. Het enige wat gerealiseerd kan worden is dat je het bent.

2. Door dat wat je bent buiten jezelf te zetten zul je niet kunnen ontdekken dat je het zelf bent.

3. Waar jij mee bezig bent, halleluja, noemen wij het droste-effect en een droste-effect kan doorzetten tot in de eeuwige eeuwigheid.

Mbt punt 3. wensen wij je dan ook veel succes want wij zien je er voorlopig nog niet uitkomen zo...

Love you en KiSs
Dat is weer ... klaar en duidelijk !
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 18:26   #49
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Neen, mijn beste, ik heb het enkel over Realisatie, niet over trapjes opgaan, niet over mijn kinderen van school halen, niet over groentjes kweken en broodjes bakken... daar, mijn beste, is klare taal en houvast nuttig. Ik heb het enkel over Realiseren wat je bent en daar ging je vraag trouwens ook over.
Oke.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik heb het Absolute niet gerealiseerd. Het enige dat ik doe is doorpakken op dat wat afleidt van wat al altijd Gerealiseerd is. Het enige dat ik doe is doorpakken op de 'ik' die aan het doorpakken is.
Oke. Succes.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 October 2020, 18:50   #50
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Mbt punt 3. wensen wij je dan ook veel succes want wij zien je er voorlopig nog niet uitkomen zo...
Juist. Het gaat ook niet om mij ergens te zien uitkomen.

Zoals ik schreef heb ik het Absolute niet gerealiseerd. Een vermeend iemand kan niet realiseren wat er altijd al is. Ik kan alleen maar doorpakken op de ik die het Absolute buiten zichzelf zet, om het in jouw woorden te zeggen. Dit afsplitsen is wat er gebeurt als een ik verwikkeld geraakt in de betekenissen die het gaat invullen.

Success dus lieverd.
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:17.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.