Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 25 June 2010, 07:48   #51
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Nathan ik zie je dan ook jezelf onwetende houden door overal vragen bij te stellen. Je neemt dat te woordelijk, niets weten is woordeloos, zonder betekenis en vervolgens laat je zien over te lopen van betekenissen, zoals verlicht, ego, fouten, gebreken, volmaakt, waarheid en ga zo maar door. Je zit boordevol aannames en stellingen.
Leuke invulling die jij daar geeft.

Ik beweer niet zonder ego te zijn. Maar ik ben het ego natuurlijk niet.
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2010, 08:54   #52
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Leuke invulling die jij daar geeft.

Ik beweer niet zonder ego te zijn. Maar ik ben het ego natuurlijk niet.
Invullen is zelf betekenis aan iets geven, terwijl ik dacht alleen maar te vermelden wat ik zie.
Ik zie bijvoorbeeld geen bewering en benoem dan ook niet wat ik niet zie.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 25 June 2010, 11:47   #53
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard Charlatan!?! (3)

De charlatan denkt God te zijn.
De volgelingen maken van hun meester, een volmaakte meester en de hoogste meester.

De charlatan moet wel zonder ego zijn, anders gelooft niemand hem of haar. Hij/zij moet wel VERLICHT zijn.

Twijfel wordt gezien als a-religieus maar de twijfel zorgt er juist voor dat we onze geest blijven onderzoeken op fouten en gebreken. Niet om ons zelf te oordelen en in een hokje te stoppen maar gewoon zien wat er werkelijk aan de hand is in ons leven als mens.
Vrijheid begint bij zien wat is.

Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 26 June 2010, 10:46   #54
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
De charlatan denkt God te zijn.
De volgelingen maken van hun meester, een volmaakte meester en de hoogste meester.

De charlatan moet wel zonder ego zijn, anders gelooft niemand hem of haar. Hij/zij moet wel VERLICHT zijn.

Twijfel wordt gezien als a-religieus maar de twijfel zorgt er juist voor dat we onze geest blijven onderzoeken op fouten en gebreken. Niet om ons zelf te oordelen en in een hokje te stoppen maar gewoon zien wat er werkelijk aan de hand is in ons leven als mens.
Vrijheid begint bij zien wat is.
Daarom is er ook steeds verkondigd NIET te geloven, niet te volgen en niet mee te gaan in allerhand prietpraat. Kijk alleen naar wat je bent.

Maar zo'n tekst is te plaatsen als handtekening en nog doen we niks liever dan geloven en volgen en ouewhoeren over prietpraat.

Geen wonder dat Guru's zich opwerpen er is veel vraag naar.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2010, 10:48   #55
Danique
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Maar zo'n tekst is te plaatsen als handtekening en nog doen we niks liever dan geloven en volgen en ouewhoeren over prietpraat.
Wat blijft er over als alles afgelegd is?
Prietpraat toch?
Het leven van alledag immers.
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2010, 20:07   #56
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Daarom is er ook steeds verkondigd NIET te geloven, niet te volgen en niet mee te gaan in allerhand prietpraat. Kijk alleen naar wat je bent.

Maar zo'n tekst is te plaatsen als handtekening en nog doen we niks liever dan geloven en volgen en ouewhoeren over prietpraat.

Geen wonder dat Guru's zich opwerpen er is veel vraag naar.
Het gaat mij niet om een zwart wit stelling maar om de twijfel.
Zijn we nog wel bereid ergens aan te twijfelen als we ergens op een bepaalde manier in geloven of juist niet in geloven?

Wat is beter een leraar volgen of juist niet volgen en eigenwijs op de bank thuis blijven zitten?
Hoe kijken we naar onszelf?
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2010, 20:17   #57
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caroline Bekijk bericht
Wat blijft er over als alles afgelegd is?
Prietpraat toch?
Het leven van alledag immers.
Dat het prietpraat is wat er overblijft maakt helemaal niets meer uit. Je bent daarentegen wel meer herkenbaar geworden wanneer alles afgelegd is.
Veel van de prietpraat kan je ook niet echt meer boeien, herkenbaarheid van wat je werkelijk bent is *tig keer leuker.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 27 June 2010, 20:23   #58
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Het gaat mij niet om een zwart wit stelling maar om de twijfel.
Zijn we nog wel bereid ergens aan te twijfelen als we ergens op een bepaalde manier in geloven of juist niet in geloven?

Wat is beter een leraar volgen of juist niet volgen en eigenwijs op de bank thuis blijven zitten?
Hoe kijken we naar onszelf?
Twijfel is een prachtig uitgangspunt, geloven is vasthouden aan zaken die al niet houdbaar gebleken zijn.

Het maakt helemaal niet uit waar je dat doet, op de bank of bij een Guru, alleen op de bank zitten en twijfelen is goedkoper.

Niet datgene waar je veel geld aan kwijt bent is de moeite van het aanhoren waard. Integriteit is beter te vinden daar waar er geen geld mee gemoeid is. Geld heeft intrinsiek altijd een belang te dienen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2010, 10:28   #59
Rozenhart
Asprirant lid
 
Rozenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Twijfel is een prachtig uitgangspunt, geloven is vasthouden aan zaken die al niet houdbaar gebleken zijn.

Het maakt helemaal niet uit waar je dat doet, op de bank of bij een Guru, alleen op de bank zitten en twijfelen is goedkoper.

Niet datgene waar je veel geld aan kwijt bent is de moeite van het aanhoren waard. Integriteit is beter te vinden daar waar er geen geld mee gemoeid is. Geld heeft intrinsiek altijd een belang te dienen.
Mensen zijn gewend te betalen voor oplossingen.
Reiki kostte eerst ook geen geld, totdat de ontdekker merkte dat de mensen niets leerden van zijn geboden hulp, terug vervielen in hun fouten. Hij genas ze maar...
Geld kan dus een belangrijke factor zijn maar ook een struikelblok en dan denk ik vooral daarbij aan de ontvanger.
Rozenhart is offline   Met citaat reageren
Oud 28 June 2010, 11:55   #60
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rozenhart Bekijk bericht
Mensen zijn gewend te betalen voor oplossingen.
Reiki kostte eerst ook geen geld, totdat de ontdekker merkte dat de mensen niets leerden van zijn geboden hulp, terug vervielen in hun fouten. Hij genas ze maar...
Geld kan dus een belangrijke factor zijn maar ook een struikelblok en dan denk ik vooral daarbij aan de ontvanger.
Ik ken het fenomeen van veel geld vragen door een vriend. Hij zei desgevraagd helemaal niet zo veel geld te willen voor zijn lezingen. Het gaat hem veel meer om het gedachtengoed.
Maar toen hij weinig vroeg was hij weinig gevraagd, dus je waarde word eraan afgemeten. De mensheid wil bedrogen worden idd.

De ontvanger zal niet graag toegegeven dat hij teveel betaald heeft en is eerder genegen de ontvangen inzichten in waarde te laten toenemen. Maar zoals bij alles wat slechts de oppervlakte enigszins schamper kan schaven zo ook hebben kortstondige inzichten geen blijvende impact.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.