Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Ramana

Ramana Ook wel de grootste wijze van de twintigste eeuw genoemd leefde in India van 1879-1950.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 15 December 2016, 18:38   #51
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nogmaals mijn gedegen zelfonderzoek heeft niets maar dan ook helemaal niets met de jouwe te maken. Ergo je hebt niets aan mijn bevindingen, je hebt de jouwe die daar van afwijken, weliswaar op dezelfde eenheid aansturende.
ik vroeg je niet om over mijn zelfonderzoek te hebben, leer lezen vermoeid zaakje..
Dus, ik herhaal: ieder onderzoek heeft een uitkomst.
Je blijft herhalen dat jouw zelfonderzoek afgerond is, en je hebt het vaak over de stappen.
Ok, grijp je kans dan, en omschrijft 'wat' jij ondervonden hebt, en niet hoe ..
Mihaela is offline  
Oud 15 December 2016, 18:43   #52
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Exact, je kan van hem leren afleren.
Om iets af te leren, moet je eerst inzien wat het scheelt, toegeven.
Inzicht/ toegeven is de eerste stap.

Je 'speak' toont dat je ergens in vast gelopen bent.
Wat buiten ook binnen.. je woorden vertonen je innerlijke.
Je bent rigide in je taal gebruik, onbuigzaam, stug, niet creatief, geen diepte, een arm verzameling van woorden.( gzoz)
Het wordt tijd om waar te nemen, en met nieuwe worden te omschrijven wat je bent.
Waag het..
Ik ben het niet vaak grotendeels met je eens...........

Onderzoek is bedoeld voor de aspirant. Het is het terrein van de geest.
Daar begint het werk in de vorm van een onderzoek.
Het is waardevol en mag als ori?ntatiefase zeker niet worden overgeslagen.

Dit forum speelt een rol in die onderzoeksfase en kan de aspirant een nieuwe kijk op de wereld en zichzelf geven.
Het gevaar schuilt erin dat we in die onderzoeksfase blijven ronddraaien en blijven hangen, als een langspeelplaat.

Een ander gevaar is, dat bij gebrek aan goede leiding allerlei zaken worden onderzocht die niet van belang zijn in het kader van zelfverwerkelijking.
Je hebt daar zelf meerdere malen prachtige voorbeelden van laten zien.
Heel interessant allemaal maar niet ter zake doende.

De onderzoeksfase kan dan ook niet actief worden afgerond oid.
Zij moet door de leidinggevende worden be?indigd door de aandacht naar een volgende fase te geleiden.
In de volgende fase wordt niet meer het terrein van de geest onderzocht maar wordt de aspirant aangespoord om de reis naar binnen te ondernemen, weg van het lawaai van de drukke en bewegende geest met al zijn argumenten, zijn formuleringen, bezwaren en tegenwerpingen en wat dies meer zij.

Als de aspirant de aanwijzingen daaromtrent volgt, dan krijgt de uitwisseling daarover een ander karakter. Hij zal op zijn eigen manier verslag gaan doen van hetgeen hij tegenkomt onderweg en zal zo nu en dan iets vragen.
De leidinggevende zal aan de hand van dit persoonlijk verslag er dieper op ingaan of hem vragen de bevindingen te negeren en verder te gaan met de reis.

Als de reis een zeker stadium bereikt zal opnieuw het karakter van de uitwisseling veranderen. De student zal zoeken naar andere manieren van communicatie omdat woorden tekort schieten. De leidinggevende zal deze fase onmiddellijk herkennen en een nieuwe vorm van communicatie inleiden.

Het is niet gezegd dat er helemaal geen woorden in taal meer gebruikt worden in deze fase maar het zal zich beperken tot eenvoudige mededelingen zoals "ja" en "nee" naast lichaamstaal.

Dit alles wordt de initi?le fase genoemd.

Het is van belang dat de student deze initi?le fase gebruikt om de alledaagse realiteitsbeleving te relativeren en zichzelf voor te bereiden op een nieuwe werkelijkheidsbeleving.

De onderzoeksfase en de initi?le fase zijn niet op een rigide manier van elkaar gescheiden. Integendeel, de student zal voortdurend heen en weer bewegen tussen deze twee werelden. Het doel is echter dat hij stap voor stap de schijngestalten gaat herkennen van hetgeen hij voorheen voor Waar hield.

Vragen staat vrij.

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 15 December 2016, 18:56   #53
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
.
Je prachtige zien.


De onderzoeksfase en de initi?le fase zijn niet op een rigide manier van elkaar gescheiden. Integendeel, de student zal voortdurend heen en weer bewegen tussen deze twee werelden. Het doel is echter dat hij stap voor stap de schijngestalten gaat herkennen van hetgeen hij voorheen voor Waar hield.

Vragen staat vrij.

Hab
Als mijn student Laurens de stappen met succes verloopt, wat overigens een tijdje kan duren, ga ik mijn prachige zien jouw kant richten..
Wacht!
Mihaela is offline  
Oud 15 December 2016, 19:00   #54
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Het gaat goed zo, precies zoals op het draadje
J. Geurtz..
Mihaela is offline  
Oud 15 December 2016, 19:00   #55
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Je prachtige zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als mijn student Laurens de stappen met succes verloopt, wat overigens een tijdje kan duren, ga ik mijn prachige zien jouw kant richten..
Wacht!
Zie hier, in je afhankelijkheid van egostrelende woorden ontgaat je de boodschap die je krijgt.
 
Oud 15 December 2016, 19:04   #56
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als mijn student Laurens de stappen met succes verloopt, wat overigens een tijdje kan duren, ga ik mijn prachige zien jouw kant richten..
Wacht!
Nee, het moet geen tijdje duren! Het heeft al lang genoeg geduurd.
Het is aan jou als leidinggevende om hem de initi?le fase in te leiden.
Dat gebeurt in de traditie gewoonlijk dmv energieoverdracht.
De student krijgt als het ware een stroomstoot die een nieuw vergezicht voor hem kan openen.

Ben je in de juiste conditie om hem die energie te geven?
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 15 December 2016, 19:19   #57
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Het heeft al lang genoeg geduurd.
Weet je wat lang genoeg geduurt heeft?
Iedereen is bezig om de ander te initiëren, sturen, advies geven, corrigeren, dwingen om iets af te ronden, of wat dan ook..
Niemand is verder, of helderder, of leraar, of student.
Wij zijn allemaal forum-leden, niets meer niets minder.

Fijn om te lezen hoe in jouw 'geloof' gaat. Hoe noem jij het trouwens? geloof, filosofie, Advaita Ve..

Je weet het, ik lees je graag, je kan leuk schrijven, maar op het moment dat jij jezelf optilt naar een 'rol' als mentor, of 'verder zijn', vind ik dat kinderlijk en saai.

Ik heb geen leiding nodig, en ook geen studente in mijn klas.
Ik vind het fijn en inspirerend om met mede- mensen in gesprek te gaan. Als het gaandeweg sprake is van inspireren, motiveren, het gebeurt alleen als het ongedwongen is..
Mihaela is offline  
Oud 15 December 2016, 21:37   #58
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik heb geen leiding nodig,
Jawel, dat heb je wel!

Leiding komt echter altijd in een vorm die je niet had verwacht, soms ook in vermomming, omdat je anders niet zou luisteren.
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline  
Oud 15 December 2016, 23:50   #59
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Jawel, dat heb je wel!

Leiding komt echter altijd in een vorm die je niet had verwacht, soms ook in vermomming, omdat je anders niet zou luisteren.
Ik hoop voor jou dat jij een grapje maakt, want anders ben jij degene die in sprookjes gelooft.
Fabeltjes/ mythes vooral, zo ouderwets, en nog steeds een beetje van de kerk.
Ik heb er niets mee, ik geloof in eigen verantwoordelijkheid, en bereidheid om te luisteren naar eigen innerlijke stem.
Ik ga je uit je illusie helpen, ik neem jou waar als iemand die zelf nog moet ontwaken.
Je glinstert vanuit je innerlijke voor een moment, en pronkt vervolgens een week mee. Dat heet ijdelheid, en hoogmoed.
Ik begrijp jouw vriendschap met Rob, jullie zijn daarin gelijken. Twee slapende toffe kerels. Leuke mensen, echt niets mis mee, met nu en dat een moment helderheid, en ondertussen verslaafd aan eigen spiegelbeeld.
Dus bij deze: jij kan mij dat niet geven waarover jij zelf niet beschikt.
Slaap lekker...
Mihaela is offline  
Oud 16 December 2016, 06:03   #60
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik hoop voor jou dat jij een grapje maakt, want anders ben jij degene die in sprookjes gelooft.
Je vergist je, Mihaela. En de vergissing zit daar waar je een onderscheid maakt tussen wat je noemt 'collega's' en 'leraren'. Voor mij bestaat dat onderscheid niet (en wel). In de zin dat dat alles wat ik ontmoet zowel een collega als een leraar is / kan zijn. Wanneer ik een onderscheid zou maken en het een wel zou accepteren en het andere niet, dan wijst dat niet anders dan op een blokkade in mij.

Voor mij betekent dat o.a. dat ik op school zit.

https://www.praktischefilosofie.nl/w...che-filosofie/

Ik vervul daar elke rol die mogelijk is, van leerling, collega, medestudent. En er zijn ook leraren, voor wie ik een dankbare buiging maak omdat zij mij vanuit hun wijsheid iets te melden hebben. En soms ben ik zelf die leraar. Dat kan, als er geen fixatie op of afwijzing is van welke rol dan ook.

Een interessant en echt wezenlijk onderdeel van zelfonderzoek.
Rob is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
'Suffering and the End of Suffering' Aart Eckhart Tolle 4 27 August 2011 16:22


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.