Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 4 February 2012, 19:51   #51
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Ramesh Balsekar was Wayne's guru en Wayne brengt de hele santekraam exact 't zelfde als Ramesh.
Nissargadatta was de guru van Ramesh Balsekar en Balsekar brengt Nissargadatta's Leer via zijn vertaling ervan en komt zo op 't zelfde uit.
Ramesh werd door Nissargadatta verzocht om te gaan 'praten.'
Nissargadatta was 'n leerling van Ramana Maharshi.

Voorts wordt die lijn voortgezet door Tony Parsons en Richard Silvester die Nissargadatta's, Ramesh, en Wayne's Leer hebben gecomprimeerd tot:'Er is niemand.'
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 19:59   #52
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ramesh Balsekar was Wayne's guru en Wayne brengt de hele santekraam exact 't zelfde als Ramesh.
Nissargadatta was de guru van Ramesh Balsekar en Balsekar brengt Nissargadatta's Leer via zijn vertaling ervan en komt zo op 't zelfde uit.
Ramesh werd door Nissargadatta verzocht om te gaan 'praten.'
Nissargadatta was 'n leerling van Ramana Maharshi.

Voorts wordt die lijn voortgezet door Tony Parsons en Richard Silvester die Nissargadatta's, Ramesh, en Wayne's Leer hebben gecomprimeerd tot:'Er is niemand.'
It's a small world after all ...

Ken je dat spelletje waarbij een heleboel mensen elkaar een zin influisteren
en dat aan het eind er niks meer over is van de originele zin?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 20:12   #53
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

Ja, ja maar dat zijn de geboren denkers.
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 20:26   #54
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Ja, ja maar dat zijn de geboren denkers.
Anja zal nog trots op je zijn ...
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 22:33   #55
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
en om het compleet te maken: Eigenlijk meen ik bij een ieder die hier typt, de houding waarover ik boven had, op te merken.
bij sommigen is stelligheid, bij anderen betweterigheid, bij anderen weer iets anders... .. ..

hoort zoiets bij het proces? Denk het wel..

is het de ego die tegen spartelt?
Hoeft niet. Soms is het gewoon de eigen waarneming, dat men meent iets op te merken. Dat is het lastige met persoonlijke perceptie, die is soms gekleurd. Voor mijn gevoel heeft het ook te maken met de gehechtheid aan de eigen waarheid, als men dit opmerkt. Als je de gehechtheid los kunt zien van of het waar of niet is, wordt dat opmerken bij anderen vanzelf minder.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 23:10   #56
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blikje Bekijk bericht
Nissargadatta was 'n leerling van Ramana Maharshi.

'
Volgens mij van Sri Siddharameshwar Maharaj.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 23:16   #57
Von
Asprirant lid
 
Von's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 June 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik moet eerlijk bekennen, toen ik schreef dat iedereen op het forum, in mijn beleving, stellig of ietwat aan zijn eigen waarheid gehecht is, dat ik me afvroeg hoe dat bij jou zit. Jij komt op mij dan wel ontspannen over, dat is wel zo, maar daarnaast meende ik te zien in sommigen gesprekken tussen jou en Renoir, dat jij ook je gehechtheid aan je waarheid vertoonde.
M.i. is het helemaal niet verkeerd om je (voorlopig) ergens aan te hechten.
Als je je nergens aan hecht, kun je m.i. nooit iets leren, beseffende dat het de keuze is van dit moment, deze periode.
Want juist door je ergens aan te hechten (met besef van voorlopigheid) leer je steeds dichter ergens bij te komen.
Wie zich nooit hecht kan m.i. niets leren.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 4 February 2012, 23:20   #58
sagnaar
Jubilaris
 
sagnaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 September 2010
Berichten: 191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
Volgens mij van Sri Siddharameshwar Maharaj.
Zo is dat.
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2012, 08:02   #59
moi
Vicaris
 
Geregistreerd: 15 October 2011
Berichten: 58
Standaard

Nisargadatta Maharaj

'Nisargadatta Maharaj', (overleden 1981) was een spirituele leraar. Hij werd geboren rond 1897 en groeide op als boerenzoon in de Indiase staat Maharastra. Door armoede gedwongen verhuisde hij naar Bombay, waar hij een winkeltje begon en bidi's -Indiase sigaretjes-, ging produceren en verkopen. Hij was een leerling van Sri Siddharameshwar Maharaj, een goeroe van de Navanath Sampradaya, een non-dualistische religieuze stroming. Zijn leraar overleed op lage leeftijd. Hij gaf Nisargadatta als enige instructie mee aan hem te blijven denken en zich te concentreren op de mantra "I am That". Toen hij in de dertig was liet Nisargadatta huis en haard achter en vertrok als wereldverzaker naar de Himalaya. Niemand verwachtte hem ooit nog terug te zien, maar na drie jaar keerde hij terug naar zijn gezin. Hij had de staat van directe realisatie bereikt en was tot het inzicht gekomen dat een werelds bestaan geen beletsel hoeft te zijn voor een spiritueel leven.
Hij werd erkend als goeroe van de Navanath Sampradaya en bouwde op het dak van zijn huis een ruimte waar hij gasten ontving en uitleg verschafte over zijn inzichten. Toen hij wat ouder werd nam zijn zoon de bidiwinkel over, zodat hij alle tijd vrij had. Nisargadatta's onderricht concentreerde zich op de kern van het bewustzijn, het zuivere 'gewaarzijn'. Door iedere vorm van identificatie met de wereld, het lichaam, de persoonlijkheid en het denken consistent af te wijzen, en volledige vereenzelviging met dit gewaarzijn na te streven, zou directe realisatie van een universeel en onpersoonlijk 'Zelf' bereikt kunnen worden. Deze benadering wordt 'Advaita Vedanta' genoemd, ofwel 'non-dualisme'. Nisargadatta had weinig op met Goden, rituelen en verhalen over reïncarnatie. Ook waarschuwde hij regelmatig voor dubieuze goeroes. Door middel van toewijding, meditatie en vooral helder analytisch denken zou de mens de angsten en verlangens kunnen overwinnen die hem beletten zijn ware Zelf te leren kennen. Deze op het verwerven van inzicht en wijsheid gerichte methode wordt 'Gjana-yoga' genoemd.
Vanaf de jaren '60 kreeg Nisargadatta steeds meer westerse spiritueel geënteresseerden op bezoek. In 1982 verscheen zijn belangrijkste boek, 'I am That', dat op basis van het dagelijks onderricht werd samengesteld door Maurice Frydman. Een Nederlandse leerling was de muzikant Alexander Smit, die zich vanaf 1985 onder de naam Sri Parabrahmadatta Maharaj als spiritueel leraar zou ontpoppen, eerst in Utrecht, toen in Baarn en later in zijn woonplaats Amsterdam. Smit stierf op 20 juni 1998 onverwacht aan een hartaanval. Bekendheid verwierf ook Wolter Keers, een discipel van Krishna Menon ofwel Atmananda. Hij vertaalde onder meer 'I am That' in het Nederlands.
Nisargadatta, die heel zijn leven lang stevig had gerookt, overleed in 1981 aan keelkanker. Ook toen hij al ernstig ziek was, bleef hij vrijwel dagelijks onderricht geven. Zijn belangrijkste leerling en opvolger als goeroe binnen de Navanath sampradaya was Ramesh Balshekar, (29-05-1917 - 27-09-2009), een voormalige bankdirecteur die na zijn pensioen bij Nisargadatta in de leer ging en lange tijd optrad als zijn vertaler. Hij overleed op 29 september 2009.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 5 February 2012, 08:21   #60
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Ramesh Balsekar was Wayne's guru en Wayne brengt de hele santekraam exact 't zelfde als Ramesh.
Nissargadatta was de guru van Ramesh Balsekar en Balsekar brengt Nissargadatta's Leer via zijn vertaling ervan en komt zo op 't zelfde uit.
Ik vind Ramesh niet te lezen, dat in tegenstelling tot Nissargaddatta en Wayne.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Ramesh werd door Nissargadatta verzocht om te gaan 'praten.'
En dat is ie toen gaan DOEN ....?
Het zal van N. toch niet ironisch bedoelt zijn?
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 09:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.