Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 January 2018, 12:39   #61
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@puppetji: Als jij weg gaat wordt het weer saai hier. En dan komen de dagen van stilte weer. Laurens mag je wel dankbaar zijn. Jij bent de publiekstrekker die het forum nog wat gaande houdt.
Je hebt gelijk Theo / kweetniet.
Ik heb me sinds 8 december niet meer laten zien hier en de boel was zowat in winterslaap gevallen.
Zelfs geen gedegen zelfonderzoek meer.
Al goed dat ik nog besta.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 11 January 2018, 02:54   #62
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Je hebt gelijk Theo / kweetniet.
Ik heb me sinds 8 december niet meer laten zien hier en de boel was zowat in winterslaap gevallen.
Zelfs geen gedegen zelfonderzoek meer.
Al goed dat ik nog besta.
Ik wil niet vervelend doen..maar heb je dan zoveel bijzonders te melden?
Ik de laatste tijd niet meer. Het voelt alsof alles al is gezegd. Vergelijkbaar met een jaar waarin je zo onder de kerstboom zit en zo met je zwemkleding op het strand. De herhaling van alles werkt mij soms op de zenuwen. Het voegt niets toe het maakt niets helder. Minder is meer. Niets is alles.

Sorry Katerie ik was ons gesprek in het andere topic vergeten.
Daar heb ik ook gereageerd.

Wijziging aangebracht door Ulla op 11 January 2018 om 03:17.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2018, 12:52   #63
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard Ik ben. Ik besta

Ik ben, besta!

"Er is waarheid die door niemand ontkend kan worden en dat is het onpersoonlijke bewustzijn van het bestaan: 'Ik ben. Ik besta.' Dat onpersoonlijke bewustzijn van het bestaan schuilt in elk menselijk wezen. Niemand zal ontkennen dat hij bestaat. Een atheïst mag wel ontkennen dat God bestaat, maar niet dat hijzelf bestaat. Dat onpersoonlijke bewustzijn van het bestaan, 'Ik ben', is de enige waarheid. En die waarheid domineert in de wereld van de verschijnselen, in het leven zoals wij dat kennen. De bron maakt zich niet druk om de waarheid, want de bron is de waarheid. Als een spirituele zoeker de waarheid wil kennen, neemt hij aan dat die voorbij het leven moet zijn of aan het leven voorafgaat, en daarom is de misvatting dat de spirituele zoeker het leven moet transcenderen wijd verbreid. Mijn concept is precies andersom. Ieder spiritueel concept dat niet verwijst naar het leven zoals wij dat kennen, stelt weinig voor. Dus is mijn eerste concept: 'Ik ben' is de enige waarheid, en 'ik ben' is het leven zoals wij dat kennen, ofwel manifestatie in werking."


bron van bovenstaande citaat is het boekje van mijn geliefde goeroe:


ER WAS EENS
Het unieke onderricht van Ramesh S. Balsekar met verhalen en anekdotes
http://www.samsarabooks.com/boeken/er-was-eens/

__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2018, 13:13   #64
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dat onpersoonlijke bewustzijn van het bestaan schuilt in elk menselijk wezen. Niemand zal ontkennen dat hij bestaat. Een atheïst mag wel ontkennen dat God bestaat, maar niet dat hijzelf bestaat.
Het gaat nog verder, de 'Ik' van 'Ik besta' is een inhoud die waarheid technisch een nader onderzoek vergt. Feitelijk blijkt er na dat onderzoek alleen maar sprake van 'zijn' of 'bestaan'.

Maar nogmaals, slik het niet voor zoete koek, lees het niet alleen maar en neem geen genoegen met een verstandelijk begrijpen, maar onderzoek. Ga verder dan waar Balsekar is blijven steken.
  Met citaat reageren
Oud 21 April 2018, 19:19   #65
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat nog verder, de 'Ik' van 'Ik besta' is een inhoud die waarheid technisch een nader onderzoek vergt. Feitelijk blijkt er na dat onderzoek alleen maar sprake van 'zijn' of 'bestaan'.

Maar nogmaals, slik het niet voor zoete koek, lees het niet alleen maar en neem geen genoegen met een verstandelijk begrijpen, maar onderzoek. Ga verder dan waar Balsekar is blijven steken.
Joh, het is niets nieuw wat je typt.
Iedereen weet het al, het gaat totaal om iets anders.
Dat wat je weet ebt soms weg, of glipt voor heel even weg. In de beleving dan. Men beleeft de verbinding niet meer voor heel even..
Dat verschijnsel kent iedereen hier, ook al erkent dat niet iedereen.Toegeven is een vak apart...

Dat gezeur en proberen uit te leggen, doen alsof jij beter weet, is kinderlijk.
Iedereen weet het al!
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2018, 19:32   #66
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Joh, het is niets nieuw wat je typt.
Iedereen weet het al, het gaat totaal om iets anders.
Dat wat je weet ebt soms weg, of glipt voor heel even weg. In de beleving dan. Men beleeft de verbinding niet meer voor heel even..
Dat verschijnsel kent iedereen hier, ook al erkent dat niet iedereen.Toegeven is een vak apart...

Dat gezeur en proberen uit te leggen, doen alsof jij beter weet, is kinderlijk.
Iedereen weet het al!
Door een in ontwikkeling achtergebleven Balsekar te citeren geef je m.i. aan dat de kennis daarbij is blijven steken, niet vreemd dat dus dat er iemand is die meent daarop te moeten wijzen. Je doet het dus ten onrecht voorkomen dat 'iedereen' dat weet, de praktijk is weerbarstiger dan de gedachte. Het 'weten' ebt niet meer weg je moet het dus over iets anders hebben. Alleen bij 'kennis' komt het voor dat het even wordt vergeten en dat men het zich later mogelijk weer herinnert en ja dat is een algemeen voorkomend verschijnsel waar iedereen wel bekend mee is. Dat je problemen hebt met autoriteit is bekend toch komt het voor dat de een beter bekend met iets is dan de ander.
  Met citaat reageren
Oud 21 April 2018, 19:42   #67
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Door een in ontwikkeling achtergebleven Balsekar te citeren geef je m.i. aan dat de kennis daarbij is blijven steken, niet vreemd dat dus dat er iemand is die meent daarop te moeten wijzen. Je doet het dus ten onrecht voorkomen dat 'iedereen' dat weet, de praktijk is weerbarstiger dan de gedachte. Het 'weten' ebt niet meer weg je moet het dus over iets anders hebben. Alleen bij 'kennis' komt het voor dat het even wordt vergeten en dat men het zich later mogelijk weer herinnert en ja dat is een algemeen voorkomend verschijnsel waar iedereen wel bekend mee is. Dat je problemen hebt met autoriteit is bekend toch komt het voor dat de een beter bekend met iets is dan de ander.
Het weten ebt niet weg, sufferd!
Als je met aandacht had gelezen, en niet me je , had je begrepen dat ik over de beleving van de waarheid had, die soms happert..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2018, 19:44   #68
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
. Alleen bij 'kennis' komt het voor dat het even wordt vergeten en dat men het zich later mogelijk weer herinnert en ja dat is een algemeen voorkomend verschijnsel waar iedereen wel bekend mee is.
Nou, jij dus ook.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 21 April 2018, 19:51   #69
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het gaat nog verder, de 'Ik' van 'Ik besta' is een inhoud die waarheid technisch een nader onderzoek vergt.
Verdorie, da's nou een goede beschrijving voor jou: een waarheids-technieker of technicus.
__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 22 April 2018, 19:44   #70
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Laurens:...
Dat gezeur en proberen uit te leggen, doen alsof jij beter weet, is kinderlijk.
Iedereen weet het al!
Laurens heeft zo zijn kinderlijke kijk op de wereld, denkende dat die beter is dan die van andere, wat natuurlijk niet zo is...

__________________
God is alles & goed.
katerie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Geloven dat ik niet besta. Bassie Gedegen zelfonderzoek 33 21 March 2021 13:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 10:22.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.