Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Hans Laurentius

Hans Laurentius Na elf jaar satsangs gegeven te hebben is hij sinds april 2009 gestopt. Sinds 2012 zijn er weer bijeenkomsten.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 June 2015, 23:27   #81
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nee je vertaalt advaita naar een eigen concept en verkracht het daarmee. Het effect van advaita is weg als je vertaalt. Lees dat stukje hierboven betreffende Natan nog maar eens door
Iedereen vertaalt het naar een eigen concept. Hans Laurentius, jij, ik.
Dat waar we het over hebben is non conceptueel. Advaita betekent 'geen twee'.
En dat klopt: in de mens worden 'zijn' en 'niet-zijn' een. Zoals ik het hier schrijf is het een concept. Want de lezer die niet gerealiseerd is, weet niet wat 'zijn' en 'niet-zijn' inhouden. En waarom ze uit elkaar ontstaan. Daarom is een gedegen onderzoek ook noodzakelijk. Om de concepten te begrijpen. En aan de hand van jouw begrijpen of van anderen zie ik waar jullie staan.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:28   #82
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Die dankbaarheid van je hond zou ik eens op waarheid onderzoeken.
Hij kwispelt met zijn staart. Ik versta een beetje honds en dat betekend: dankbaar!
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:31   #83
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Dus jij meent te weten wanneer Ramesh wel en niet in waarheid is...
Oneindig dat soort discussies hier over in 'waarheid' zijn of niet. Ik denk persoonlijk dat je wat in de war bent sinds je aanneemt dat je zoiets als gedegen zelfonderzoek afgerond hebt.
Maar wat maakt het uit hè. Je bent uniek als virtueel advaita-goeroe. Zogenaamd verward of niet verward, gedienstig of niet gedienstig, wat het effect van jouw schrijven is op iemand of niet, het is allemaal de wil van god.

"Helderheid of verwarring

Prem: Ramesh, ik vind het ook fijn om u te horen. Op de een of andere manier kunt u de dingen zo helder beschrijven. Daar bent u uniek in.

Ramesh: Zei je uniek? Hoezo? De Waarheid is slechts Een.

Prem: De Waarheid is Een, maar elke uitdrukking ervan lijkt uniek, en hoewel de resultaten ergens hetzelfde zijn ?

Ramesh: Het resultaat is verwarring of helderheid. Elke leraar is uniek en creëert verwarring of helderheid. Als een onderricht verwarring zaait, waarom is dat dan zo? De leraar had absoluut niet de bedoeling om je in verwarring te brengen.

Prem: Misschien zijn die leraren zelf wel in de war, waardoor?

Ramesh: Waarom zijn die leraren dan in de war? Omdat dat de wil van God is.

Prem: Ja, natuurlijk!

Ramesh: Waarom zijn die leraren in de war? Omdat ze andere mensen in de war moeten brengen. En waarom gebeurt dat? Omdat het de wil van God is. Weet je waarom het de wil van God is? In de Bhagavad Gita staat een vers dat luidt: 'Er is maar één zoeker onder duizenden mensen, en onder diegenen die zoeken weet nauwelijks iemand wie ik in wezen ben.' Al die duizenden zoekers moeten dus in de war zijn. Hoe kunnen ze in de war zijn, tenzij er leraren zijn die ook in de war zijn? Zelfs dat is de wil van God, dat is mijn punt.

Pratima: Of de leraar is niet in de war, maar de leerling is er nog niet klaar voor.

Ramesh: Zeker. Dan is dat de wil van God.
Pratima: We kunnen die arme leraren dus niet overal de schuld van geven.

Ramesh: Je kunt niemand ergens de schuld van geven. Daarom staat er ook in de Bhagavad Gita: 'Je kunt geen zonde begaan, noch kun je iets verdienstelijks doen. Je oorspronkelijke inzicht wordt versluierd door onwetendheid. Daarom denk je in termen van zonde en verdienste.'
Dat is wat Heer Krishna in het begin van de Gita zegt, en hij eindigt met: 'Geef je over aan Mij en ik zal je verlossen van alle zonden die je in al je onwetendheid denkt te begaan.' Dat je denkt dat je geen zonden kunt begaan is ook de wil van God. Dus als je denkt dat je zonden begaat, 'geef je over aan Mij' en ik zal je verlossen van alle zonden. Geef je over. Maar de grap is dat je zelfs over die overgave geen controle hebt. Waarom? Zolang er een individu is dat zegt 'Ik geef me over', is er iemand die zich overgeeft, is er een individueel ego.

Pratima: Dat stelt me gerust, dat de Bhagavad Gita die tegenstelling maakt. Aan de ene kant zegt hij dit, en dan later is het weer het andere. Het is prachtig dat alles een plaats heeft."

(bron).
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:33   #84
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Iedereen vertaalt het naar een eigen concept. Hans Laurentius, jij, ik.
Dat waar we het over hebben is non conceptueel. Advaita betekent 'geen twee'.
En dat klopt: in de mens worden 'zijn' en 'niet-zijn' een. Zoals ik het hier schrijf is het een concept. Want de lezer die niet gerealiseerd is, weet niet wat 'zijn' en 'niet-zijn' inhouden. En waarom ze uit elkaar ontstaan. Daarom is een gedegen onderzoek ook noodzakelijk. Om de concepten te begrijpen. En aan de hand van jouw begrijpen of van anderen zie ik waar jullie staan.
Je brouwt er, zoals gezegd, je eigen toverdrankje van, zoals je er mee omgaat is conceptueel.
  Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:34   #85
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht

"Ramesh:
- Voorbij de concepten ligt de Waarheid! De Waarheid wordt verhuld door concepten en geconceptualiseer.

- Als je spreekt en een gelijkenis gebruikt, is die gelijkenis uitsluitend gebaseerd op objecten. Daarom zei Ramana Maharshi vaak: 'Het enige onderricht is stilte.' Of je nu een concept gebruikt of een gelijkenis of een metafoor ? ze zijn allemaal gebaseerd op objecten.
."

(bron)
Nu nog aan de weet komen wat die Stilte is. Maharshi heeft wel gelijk. In de Stilte is een onhoorbare stem te horen. Een stem die mij heeft opgeroepen om het innerlijk pad te gaan bewandelen. Maar die stem komt nooit te vroeg, nooit te laat, maar precies op tijd. Wie oren heeft, die hore.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:35   #86
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je brouwt er, zoals gezegd, je eigen toverdrankje van, zoals je er mee omgaat is conceptueel.
Ik loop in de voetsporen van miljoenen voor mij?.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:38   #87
Ben
Vicaris
 
Geregistreerd: 19 September 2014
Berichten: 123
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Schuld bestaat niet en mocht je dat denken dan is die je bij voorbaat vergeven door allen die lijden.
Zeker zo. als je uit gaat van goed of fout kun je alleen maar fout doen.
Als duidelijk is (middels gedegen zelfonderzoek) dat goed of fout geen werkelijkheid hebben, dan kun je nooit fout doen.
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:44   #88
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Maar de grap is dat je zelfs over die overgave geen controle hebt.
Men wordt uitgenodigd tot de overgave. Of je het doet mag je zelf weten.
Is de overgave eenmaal daar, dan is er idd geen controle. Er gebeurd iets wat met geen enkel woord te beschrijven is. Het persoonlijke 'zijn' en het 'niet-zijn', zij smelten samen als een zaadcel en een eicel en zijn niet langer twee. Er wordt een nieuwe mens geboren, een wedergeboorte. Nog steeds niet egoloos, want dat was de mens alleen tijdens de 'conceptie'. Het 'zijn en het 'niet-zijn' gaan elkaar laten ontstaan.

Amen.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:45   #89
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Als duidelijk is (middels gedegen zelfonderzoek) dat goed of fout geen werkelijkheid hebben, dan kun je nooit fout doen.
En dus ook geen goed.
__________________
Words of Wizdumb
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2015, 23:45   #90
Theo
Actuaris
 
Theo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 November 2014
Berichten: 589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
En dus ook geen goed.
Als je de wereld van illusies verlaat, verlaat je ook goed en kwaad.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.