Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Ramana

Ramana Ook wel de grootste wijze van de twintigste eeuw genoemd leefde in India van 1879-1950.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 October 2011, 17:15   #81
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Ik ervaar geen achterdocht naar jou toe.
Ik ga er niet van uit dat je mij treitert (waarom zou je?).
En sinds ik ont-dekt heb dat mijn zelfbeeld (= mijn ideeën omtrent mijn "ik") zo veranderlijk als de wind kan zijn, plak ik er geen etiketjes meer op. Dus ook niet "mooi"...
Ik had het niet tegen je Tineke, ik zei iets in het algemeen. Het was ook jouw uitleg aan Lyme, misschien vulde ik je wat aan met mijn visie er op.

Vreemd dat je je aangesproken voelde, ik zie dat alles niet bij jou.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 17:20   #82
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Bijzonder grappig om te zien hoe jij jezelf in bescherming neemt in het kader van jezelf goedpraten mbt tot waar jij mij bezig bent m.i..
Ik heb dan ook al zo'n jaar of tien forumervaring h?. Jij leert dat ook nog wel, je hebt een goede leermeester aan mij.

Wel goed blijven opletten hé !
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 17:27   #83
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Lieve schat....
Hierin herken ik de stem van God DOOR jou...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je mist de aansluiting op de beleving zoals ik die heb en ik bent dus niet, zelfs niet met een uitgebreide uitleg, in staat om je te doen ervaren 'dat god op zoek is naar zichzelf en zichzelf herkend'.
Hierin herken ik de stem van het Tineke dat ik ooit was... Ik was er ooit ook van overtuigd dat God "op zoek was naar zichzelf" Renoir... Ik was toen nog "zoekende" maar wilde mezelf niet (meer) als dusdanig ervaren...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Je daarop volgende filosofietje zal Ulla aanspreken maar ik ervaar geen lust die te lezen, ik ervaar daarbij nog meer weerstand iets nader uit te leggen omdat je op jouw wijze alles al lang denkt te weten. Ik heb alles wat ik er over kwijt wil al gezegd in mijn eerste respons en het is niet mijn verlangen om mijn visie met die van jou in overeenstemming te brengen.
Hierin herken ik de stem van God IN jou, namelijk "laat het dan rusten Renoir"... Laat los en laat iedereen in zijn "weten" (waarheid) vertoeven; vertoef zelf in jouw "weten" (waarheid).
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 17:31   #84
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Hierin herken ik de stem van het Tineke dat ik ooit was... Ik was er ooit ook van overtuigd dat God "op zoek was naar zichzelf" Renoir... Ik was toen nog "zoekende" maar wilde mezelf niet (meer) als dusdanig ervaren...
Het is geen overtuiging Tineke ik zie dat zo.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 17:45   #85
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Hierin herken ik de stem van God IN jou, namelijk "laat het dan rusten Renoir"... Laat los en laat iedereen in zijn "weten" (waarheid) vertoeven; vertoef zelf in jouw "weten" (waarheid).
Het enige wat God in zijn almachtige Eenheid en door zijn alomtegenwoordigheid niet kan Tineke is zichzelf ontmoeten. Het is ten gevolge van het almachtig zijn dat hij zichzelf in hoedanigheden als wij in zoveel diversiteit kan ervaren.

Het is me er kennelijk om te doen dat wij onze goddelijkheid zien als onze ware aard, dat wij niet zijn wat we denken te zijn dat ik me daarvoor inspan. Als het onze opdracht is te zijn wat we zijn blijft dat gewoon bestaan, echter is het niet onze individuele bestemming en onze eigen invloed waarheen wij gaan.

Ik ben hier kennelijk toe aangezet dat te doen wat ik doe. Ik ga niet tegen de wil van God in en zeggen laat de mensen het maar bekijken, ik vervul zijn aan mij toebedeelde rol. Het is niet iets wat ik voor mezelf heb uitgedacht.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 18:17   #86
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik had het niet tegen je Tineke, ik zei iets in het algemeen. Het was ook jouw uitleg aan Lyme, misschien vulde ik je wat aan met mijn visie er op.

Vreemd dat je je aangesproken voelde, ik zie dat alles niet bij jou.
Tja, als je de woorden "je/jij" gebruikt in een bericht aan mij, ga ik er logischerwijs van uit dat je mij (wie dat voor jou ook is) aan het aanspreken bent en dat je iets zegt over de "mij" die jij "ziet"... Als ik in het algemeen wil spreken, dan gebruik ik het woord "men" (of mens), dat maakt het wat duidelijker.
Dit was jouw bericht :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Dat noem ik behulpzaamheid aan de ontmaskering van wat je denkt te zijn en jij misschien achterdocht, of treiteren als je je mooie zelfbeeld ziet worden aangetast.
Aangezien ik zelf geen achterdocht koester naar jou toe (je mag gewoon zijn wie je bent), en ik er evenmin van uitga dat je aan het treiteren bent, mijn zelfbeeld langs alle kanten "aangetast" mag worden wat mij betreft, snap ik niet goed waarom jij (alhoewel met een "misschien") aangeeft dat ik datgene wat jij jouw "behulpzaamheid" noemt, als achterdocht of treiteren zou benoemen. Of was jouw "boodschap" voor iemand anders bedoeld en wilde je dat niet rechtstreeks laten blijken?
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 18:28   #87
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Tja, als je de woorden "je/jij" gebruikt in een bericht aan mij, ga ik er logischerwijs van uit dat je mij (wie dat voor jou ook is) aan het aanspreken bent en dat je iets zegt over de "mij" die jij "ziet"... Als ik in het algemeen wil spreken, dan gebruik ik het woord "men" (of mens), dat maakt het wat duidelijker.
Dit was jouw bericht :

Aangezien ik zelf geen achterdocht koester naar jou toe (je mag gewoon zijn wie je bent), en ik er evenmin van uitga dat je aan het treiteren bent, mijn zelfbeeld langs alle kanten "aangetast" mag worden wat mij betreft, snap ik niet goed waarom jij (alhoewel met een "misschien") aangeeft dat ik datgene wat jij jouw "behulpzaamheid" noemt, als achterdocht of treiteren zou benoemen. Of was jouw "boodschap" voor iemand anders bedoeld en wilde je dat niet rechtstreeks laten blijken?
Ik had niemand speciaal in gedachten of voor ogen toen ik dat schreef.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 18:33   #88
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
De bereidheid om Gods WIL te zijn (door deze te "volgen") is m.i. datgene wat de mens bevrijdt van zijn strijd.
Hoe bedoel je dat?
Bedoel je hiermee misschien een soort van 'overgave' ?

Citaat:
Voor mij is het voldoende God te kunnen ervaren, te weten dat Hij (er) IS...
Wat gebeurd er (gevoel?) als je God ervaart? Hoe weet je dat Hij er is?
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 18:35   #89
Lyme
Asprirant lid
 
Lyme's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 October 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
Waarom? Omdat Lyme daaromtrent iets aan me vroeg. Voor haar was het blijkbaar relevant. Ik zag het als "behulpzaamheid" van mijn kant WiNk
Ik ook! Waarvoor mijn dank.
Ik vind het prettig met je te discussiëren
Lyme is offline   Met citaat reageren
Oud 14 October 2011, 18:59   #90
Maria
Vicaris
 
Maria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tineke Bekijk bericht
De scheiding wordt ervaren d.m.v. het individuele bewust-zijn.
De verbondenheid wordt ervaren door het weten dat we als individueel bewustzijn deel uitmaken van universeel Bewustzijn.
Maar wij ZIJN niet dat universele Bewustzijn. We ZIJN niet God, we zijn goddelijk ?n menselijk, dat vind ik een belangrijke nuance.
God willen zijn kan de mens alleen maar frustreren... Het houdt de mens gevangen in strijd, omdat het tegenstrijdig is aan dat wat de mens effectief is.
Tineke, mag ik je tussendoor iets vragen? Wat versta jij onder "God willen zijn"?

Bij de wetenschap dat ik God ben, of Bewustzijn, voel ik geen frustratie. Ik voel dr eigenlijk niks bij. Ik denk dat de crux zit in dat "willen". Daar zit al iets in van niet-zijn.
Maria is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Vraag over traag Nadje Forum; regels, vragen, idee 15 2 April 2014 09:10
Vraag aan Gargamel Mihaela Forum; regels, vragen, idee 2 30 July 2012 17:35
Technische vraag: plaatjes Nathan Forum; regels, vragen, idee 6 6 May 2010 20:21


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.