Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Alexander Smit

Alexander Smit Alexander Smit (1948-1998) wordt als dé grote guru beschouwd van de Nederlandse Advaita Vedanta.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 April 2013, 18:00   #1
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard Geschenk van het Absolute *

'Ik vind dat dit bij jou hoort', zei de dame van de Advaita Foundation, terwijl ze me een doos oude floppydisks gaf. 'Ik weet niet precies wat erop staat', voegde ze eraan toe. De schijfjes waren van Alexander Smit geweest, Nederlands bekendste advaitaleraar. Ze bleken een grote hoeveelheid transcripties te bevatten van bijeenkomsten die hij in de jaren tachtig en negentig hield. Het merendeel van de teksten is niet eerder gepubliceerd.

Alexander gaf onderricht aan iedereen die geïnteresseerd was in de vraag: 'Wie of wat ben ik nu werkelijk?' Hierbij legde hij een directheid, scherpte en humor aan de dag die ik daarna nooit meer op die manier ben tegengekomen. Het repareren en uitlezen van alle diskettes was een geduldwerkje, maar toen het eenmaal klaar was had ik een behoorlijke verzameling teksten. Een selectie daarvan is in dit boek opgenomen.





Zaterdag 18 mei presenteren we een heel bijzonder boek: Geschenk van het Absolute. Het boek is een selectie uit teksten van Nederlands bekendste advaitaleraar: Alexander Smit.

bron: http://www.jankoehoorn.nl/boekpresen...-het-absolute/
Rob is offline  
Oud 16 April 2013, 18:12   #2
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
'Ik vind dat dit bij jou hoort', zei de dame van de Advaita Foundation, terwijl ze me een doos oude floppydisks gaf. 'Ik weet niet precies wat erop staat', voegde ze eraan toe. De schijfjes waren van Alexander Smit geweest, Nederlands bekendste advaitaleraar. Ze bleken een grote hoeveelheid transcripties te bevatten van bijeenkomsten die hij in de jaren tachtig en negentig hield. Het merendeel van de teksten is niet eerder gepubliceerd.

Alexander gaf onderricht aan iedereen die geïnteresseerd was in de vraag: 'Wie of wat ben ik nu werkelijk?' Hierbij legde hij een directheid, scherpte en humor aan de dag die ik daarna nooit meer op die manier ben tegengekomen. Het repareren en uitlezen van alle diskettes was een geduldwerkje, maar toen het eenmaal klaar was had ik een behoorlijke verzameling teksten. Een selectie daarvan is in dit boek opgenomen.

Zaterdag 18 mei presenteren we een heel bijzonder boek: Geschenk van het Absolute. Het boek is een selectie uit teksten van Nederlands bekendste advaitaleraar: Alexander Smit.

bron: http://www.jankoehoorn.nl/boekpresen...-het-absolute/
Mag ik het boek na jou lezen? WiNk
Guy is offline  
Oud 16 April 2013, 18:15   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Mag ik het boek na jou lezen? WiNk
Als je ff geduld hebt ...?
Rob is offline  
Oud 16 April 2013, 18:21   #4
Guy
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 30 December 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Als je ff geduld hebt ...?
Dat is niet mijn sterkste kant, maar ik heb weinig keus dunkt me.
Guy is offline  
Oud 26 April 2013, 22:17   #5
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Met wat voor bedoeling/verwachting/idee ga jij dit boek lezen Rob?
Ik vraag me af wat mensen die een eindje zijn in hun zelfkennis(zal het voor het gemak even aannemen) "doen" om hun kennis te vergroten, of dat ze het niet meer om die reden doen, maar bv meer voor wat hernieuwde herkenning van "lessen"


Bij meerderen mensen hier vraag ik mij af bv waarom ze op dit forum zitten, is dat nog echt voor mogelijke groei of kennis?
Vaak lijkt het hier meer een hangplek voor "wetenden" die allemaal stevig aan hun "waarheid" vast lijken te houden.
Misschien dat ik niet zo over kom, maar ondanks dat ik op sommige punten een vrij duidelijke mening kan hebben, ben ik reuze benieuwd naar hoe anderen hun waarheid/idee/opvatting gevormd hebben.
Maar al snel lijkt het meer op verdediging en aanval en voor de "veiligheid" word het dan weer leuteren,...
Hans is offline  
Oud 26 April 2013, 22:34   #6
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Met wat voor bedoeling/verwachting/idee ga jij dit boek lezen Rob?
Ik vraag me af wat mensen die een eindje zijn in hun zelfkennis(zal het voor het gemak even aannemen) "doen" om hun kennis te vergroten, of dat ze het niet meer om die reden doen, maar bv meer voor wat hernieuwde herkenning van "lessen"
Dat ik naar de boekpresentatie ga en het boek ga lezen is puur sentiment. Ik heb heel lang geleden Alexander 1 keer ontmoet en dat is voor mij van betekenis geweest. Die betekenis werd me eigenlijk pas weer veel later helder. En dus heb ik het moment van betekenis, middels Alexander, in mijn hart gesloten.

Ik zie het zo. Onderweg naar de top van de berg is er geen ruimte voor sentiment, of laat ik het zo zeggen: dan kan sentiment je in de weg zitten. Onderweg is er maar 1 focus en dat is: boven aankomen. Alles wat in de weg zit moet daar voor wijken. Eenmaal aangekomen is er weer ruimte voor alles waar onderweg geen ruimte voor was.
Rob is offline  
Oud 26 April 2013, 23:01   #7
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht

Ik zie het zo. Onderweg naar de top van de berg is er geen ruimte voor sentiment, of laat ik het zo zeggen: dan kan sentiment je in de weg zitten. Onderweg is er maar 1 focus en dat is: boven aankomen. Alles wat in de weg zit moet daar voor wijken. Eenmaal aangekomen is er weer ruimte voor alles waar onderweg geen ruimte voor was.
Kan wel ingewikkeld zijn om als "klimmer" te proberen niet over sentiment te hebben, terwijl de "toppers" het niet meer in de weg zit,...en dan nog de klimmers die denken aan de top te zitten en andersom,...
Wel een uitdaging voor de klimmer zich niets aan te trekken van de sentimentele topper.
Hans is offline  
Oud 26 April 2013, 23:01   #8
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Dat ik naar de boekpresentatie ga en het boek ga lezen is puur sentiment. Ik heb heel lang geleden Alexander 1 keer ontmoet en dat is voor mij van betekenis geweest. Die betekenis werd me eigenlijk pas weer veel later helder. En dus heb ik het moment van betekenis, middels Alexander, in mijn hart gesloten.

Ik zie het zo. Onderweg naar de top van de berg is er geen ruimte voor sentiment, of laat ik het zo zeggen: dan kan sentiment je in de weg zitten. Onderweg is er maar 1 focus en dat is: boven aankomen. Alles wat in de weg zit moet daar voor wijken. Eenmaal aangekomen is er weer ruimte voor alles waar onderweg geen ruimte voor was.
Wat jij beschrijft Rob ben ik toevallig? deze week tegengekomen op Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=gzSyM6T5hCk

..... ik was diep onder de indruk van deze beelden .....
Virgo is offline  
Oud 26 April 2013, 23:04   #9
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Hoe poept deze man?
Hans is offline  
Oud 26 April 2013, 23:12   #10
Virgo
Asprirant lid
 
Virgo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 March 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Hoe poept deze man?
Moet je aan Aart vragen denk ik...
Virgo is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.