Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 21 June 2013, 10:49   #1
Oneno
Asprirant lid
 
Oneno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 August 2012
Berichten: 0
Standaard Meditatie...

Raad je meditatie aan bij zelfonderzoek? Zo ja, waarom en welke meditatievorm? Zo nee, waarom niet?
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 11:22   #2
Ogenblik-sem
Jubilaris
 
Geregistreerd: 8 September 2011
Berichten: 208
Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=1ChPA...&feature=share
Ogenblik-sem is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 11:55   #3
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ogenblik-sem Bekijk bericht
Wat een leuke standup comedian, hij heeft de lachers wel op de hand zeg.

Die Adyashanti behoort tot de groep roepers die laten weten dat je er al bent. Waarom, als iedereen er dan al is, waarom dan op een stoeltje voor een publiek gaan zitten en zeggen dat je er al bent ( of in zijn woorden where do I have to walk to get to my self, hahaha) ?

Mijn advies aan Adyashanti 'Ga iets nuttigs doen, ga op het strand liggen of zo, iedereen is er immers al'. Of moet het aan de weg timmeren gebeuren om je hypotheek afgelost te krijgen en is het slim een publiek te bespelen om ze te laten dokken voor wat gebakken lucht.

Als we er al zijn dan zijn ook de mensen hier op dit forum er al. Waarom vliegt dat publiek bij hem in de zaal elkaar niet in de haren zoals hier ? Evenals die opstandelingen in Irak en diegene die de opstand neerslaan, dictators die het volk onderdrukken die zijn er ook al. Dus wat moeten we dan nog doen ? Wat heerlijk is dat toch dat we er al zijn, niks te doen.

Er is kennelijk, ondanks dat we er al zijn, iets fundamenteel mis met de wereld, tenzij je zegt ja daar moet je je maar niks van aantrekken, er is niemand, behalve de werking van de dualiteit. De wereld gaat naar de kloten maar ach het is allemaal maar illusie, fictie. Niet dat het mij wat kan schelen dat de wereld naar de kloten gaat hoor, ze doen maar.

Want 'wie' is dat wat de wereld naar de kloten helpt ? Juist ja dat IETS dat bovenop hetgeen wat we al zijn is gelegd. Hoe zou je dat IETS dat zo hebberig en machtsbelust is willen noemen ? Oja egootje. En staat misschien dat egootje wat we zijn in de weg ?

Heel misschien, een ietsiepietsie klein beetje in de weg om te kunnen ervaren wat we zijn ?

Dus als we de aard van dat egootje, z'n machtswellust en z'n hebberigheid, zouden doorgronden zou er dan al niet wat kunnen veranderen aan het naar de kloten gaan van de wereld ? Om dat te weten te komen moet je er onderzoek naar doen, zelfonderzoek.
Oh nee dat hoeft helemaal niet want we zijn er al. Jij bent al waarheid, nou wat een mooie waarheid dat is genieten zo elke dag met wat wij met z'n allen zijn.

Dus doe maar lekker niks, je bent er immers al.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno Bekijk bericht
Raad je meditatie aan bij zelfonderzoek? Zo ja, waarom en welke meditatievorm? Zo nee, waarom niet?
Om op je vraag terug te komen, ik heb nooit aan meditatie gedaan want ik ben er te onrustig voor, maar als het je helpt bij het in je zelf keren zou ik dat zeker gebruiken.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 12:16   #4
Oneno
Asprirant lid
 
Oneno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 August 2012
Berichten: 0
Standaard

Ik gebruik voornamelijk meditatie om mijn gedachtestroom tot rust te brengen en bewuster aanwezig te zijn van het huidige moment. Het bied meer ruimte om tot nieuwe inzichten te komen, creatiever en productiever te denken.
Maar ook omdat het gewoon heerlijk, relaxed en ontspannend is.

Zelf mediteer ik in de vorm van Aandacht. Pure aandacht geven voor alles wat zich manifesteert(waarnemingen) in het moment/bewustzijn, maar dat kan ook enkel gericht zijn op een object zoals de ademhaling, hartslag of kaarsvlam.
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 12:46   #5
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno Bekijk bericht
Ik gebruik voornamelijk meditatie om mijn gedachtestroom tot rust te brengen en bewuster aanwezig te zijn van het huidige moment. Het bied meer ruimte om tot nieuwe inzichten te komen, creatiever en productiever te denken.
Maar ook omdat het gewoon heerlijk, relaxed en ontspannend is.

Zelf mediteer ik in de vorm van Aandacht. Pure aandacht geven voor dat wat zich manifesteert(waarnemingen) in het moment/bewustzijn, maar dat kan ook enkel gericht zijn op een object zoals de ademhaling, hartslag of kaarsvlam.
Ja, ik zou willen dat ik het ook kon, ik heb zelfs meerdere cursussen gevolgd om het te leren doen. Indertijd deed ik zelfonderzoek samen met een paar anderen en een van hen zweerde bij meditatie. Ik probeer met kaarsen en geurstokjes een rustige sfeer te scheppen, maar eigenlijk lukt het me alleen met wandelen in de bossen hier vlakbij om tot rust te komen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 13:14   #6
Oneno
Asprirant lid
 
Oneno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 August 2012
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja, ik zou willen dat ik het ook kon, ik heb zelfs meerdere cursussen gevolgd om het te leren doen. Indertijd deed ik zelfonderzoek samen met een paar anderen en een van hen zweerde bij meditatie. Ik probeer met kaarsen en geurstokjes een rustige sfeer te scheppen, maar eigenlijk lukt het me alleen met wandelen in de bossen hier vlakbij om tot rust te komen.
Renoir, jou zou het ook lukken hoor :) Op het moment dat je onrustig word in een meditatie, moet je niet meteen opstaan of tegen die onrust verzetten, maar gewoon het rustig accepteren en aandacht geven aan dat wat onrustig is in jou/bewustzijn. Daar hoef je niets voor te doen, slecht waarnemen. Als je geduldig genoeg bent zal die onrust uiteindelijk uitdoven en overgaan tot kalmte.

Of ook wel gewoon liefde geven aan die onrust in plaats van afgunst.
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 13:41   #7
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Ik mediteer al jaren elke ochtend 30 minuten. Heerlijk en heel ontspannen.
Je observeert je gedachten. Je ervaart diepe rust en Zijn.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 13:55   #8
Oneno
Asprirant lid
 
Oneno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 August 2012
Berichten: 0
Standaard

Zelf ben ik toch wel een voorstander van meditatie al helemaal betreft zelfonderzoek. Het jana-yoga bijvoorbeeld is een weg die voornamelijk via het denken gaat, niets mis mee, maar het neemt wel risico's met zich mee dat waar het omgaat uiteindelijk alleen maar bij een rationeel weten blijft, en dat echte herkenning eigenlijk geen sprake van is.
Bij meditatie creëert men een soort van 'afstand' van gedachtes en neemt de kracht van gedachtes af, waardoor er een helderder waarnemen ontstaat van dat wat is.
Oneno is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 14:03   #9
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=3Qptyt0-S9U

Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 21 June 2013, 14:15   #10
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oneno Bekijk bericht
Zelf ben ik toch wel een voorstander van meditatie al helemaal betreft zelfonderzoek. Het jana-yoga bijvoorbeeld is een weg die voornamelijk via het denken gaat, niets mis mee, maar het neemt wel risico's met zich mee dat waar het omgaat uiteindelijk alleen maar bij een rationeel weten blijft, en dat echte herkenning eigenlijk geen sprake van is.
Bij meditatie creëert men een soort van 'afstand' van gedachtes en neemt de kracht van gedachtes af, waardoor er een helderder waarnemen ontstaat van dat wat is.
Inderdaad leidt meditatie tot helder waarnemen van Zijn. Neemt niet weg dat je door de diepte in te duiken toch geconfronteerd wordt met gedachtes, en dit is nuttig voor zelfonderzoek.
Trouwens, omdat ik al jaren mediteer, merk ik dat de meditatieve sfeer van Zijn zich tijdens dagelijks leven handhaaft.
Lia is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
De zin van meditatie Nathan Boeddhisme 42 2 March 2015 19:23
Meditatie oefening. Aart Overige religie 111 17 March 2013 11:59


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 16:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.