Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek Zin en onzin aangaande gedegen zelfonderzoek

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 April 2015, 13:03   #1
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard Zelfonderzoek...

Hoe 'onderzoek' je jezelf als alles in beweging is? Je hebt nimmer dezelfde gedachten, gevoelens en je lichaam veroudert met de dag.
Wat je nu gelooft kan morgen anders zijn en je gevoelens voor iemand kunnen als een blad aan een boom omslaan.
Je kunt wel jezelf observeren, je kunt alert zijn, gevoelig voor wat is. En daar is dan ook het inzicht dat geen conclusie is. Maar het puur aanwezig zijn.
Inzicht wat niet binnen het moment zelf is, is niets meer dan een bepaald standpunt ten opzichte van wat is. Geen licht buiten de grot maar in de grot.
Inzicht veroudert met het moment. Inzicht hoort bij het leven zelf. Elk moment heeft zijn eigen waarheid en dat is de Waarheid.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 4 April 2015, 12:01   #2
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Hoe 'onderzoek' je jezelf als alles in beweging is? Je hebt nimmer dezelfde gedachten, gevoelens en je lichaam veroudert met de dag.
Wat je nu gelooft kan morgen anders zijn en je gevoelens voor iemand kunnen als een blad aan een boom omslaan.
Je kunt wel jezelf observeren, je kunt alert zijn, gevoelig voor wat is. En daar is dan ook het inzicht dat geen conclusie is. Maar het puur aanwezig zijn.
Inzicht wat niet binnen het moment zelf is, is niets meer dan een bepaald standpunt ten opzichte van wat is. Geen licht buiten de grot maar in de grot.
Inzicht veroudert met het moment. Inzicht hoort bij het leven zelf. Elk moment heeft zijn eigen waarheid en dat is de Waarheid.
Al doende en gaandeweg..en de rest van je gedachten zou ik zelf aan grondig zelfonderzoek onderwerpen. Jezelf steeds de vraag stellen hoe absoluut waar het eigenlijk allemaal is.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2015, 08:42   #3
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Jezelf steeds de vraag stellen hoe absoluut waar het eigenlijk allemaal is.
Ook maar volgens mij vooral hier en nu.
Niet zozeer 'allemaal' maar dat wat zich dan opdringt via het zelfbeeld. Een bepaalde gedachte.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2015, 10:36   #4
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Ook maar volgens mij vooral hier en nu.
Niet zozeer 'allemaal' maar dat wat zich dan opdringt via het zelfbeeld. Een bepaalde gedachte.
De vraag is en blijf of we zelf waar zijn of enkel verbeelding en als je van jezelf aanneemt dat je alleen in de verbeelding van een dieper zijn, die jijzelf bent, zou bestaan, dan blijft voor mij de vraag waar de wereld bleef toen ik van bewustzijn nog geen appel had gegeten...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 April 2015, 11:44   #5
Ulla
Jubilaris
 
Ulla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 January 2011
Berichten: 178
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Ook maar volgens mij vooral hier en nu.
Niet zozeer 'allemaal' maar dat wat zich dan opdringt via het zelfbeeld. Een bepaalde gedachte.
Ja, daar komt het op neer. En soms bevind zich "allemaal" zomaar in een nu moment.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 11:31   #6
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Zelfonderzoek versus zelfobservatie?

Wat valt er te onderzoeken als alles alleen maar nu is, zoals het is? Maar je kunt wat is wel direct observeren. En in dat observeren is tijd afwezig, want als het klokje tikt, is er sprake van een of ander onderzoek.
Ware observatie is zonder tijd en centrum. Dan ben je wat je waarneemt. Als er sprake is van angst, dan is er niemand die dat onderzoekt en in dat directe zien is verlichting voor wat is. En er niet buiten.
Je eigen gedachten onderzoeken heeft geen zin als er sprake is van afstand. En als er sprake is van volledige aandacht, is er ook direct sprake van zelfkennis. En zelfkennis is niet iets achteraf. Inzicht hoort bij het leven zelf.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 12:25   #7
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Natan Bekijk bericht
Zelfonderzoek versus zelfobservatie?

Wat valt er te onderzoeken als alles alleen maar nu is, zoals het is? Maar je kunt wat is wel direct observeren. En in dat observeren is tijd afwezig, want als het klokje tikt, is er sprake van een of ander onderzoek.
Ware observatie is zonder tijd en centrum. Dan ben je wat je waarneemt. Als er sprake is van angst, dan is er niemand die dat onderzoekt en in dat directe zien is verlichting voor wat is. En er niet buiten.
Je eigen gedachten onderzoeken heeft geen zin als er sprake is van afstand. En als er sprake is van volledige aandacht, is er ook direct sprake van zelfkennis. En zelfkennis is niet iets achteraf. Inzicht hoort bij het leven zelf.
Je vertoeft weinig in het nu, vanwege het in stand houden van allerhande beslommeringen rond het zijn van een iemand. Dat wat je bezig houdt waarom je niet in het nu bent dat is te onderzoeken.

Je spant met dat 'wat valt er te onderzoeken als alles alleen maar nu is' de kar (weer eens) achter de wagen. Dat veelvuldige gebruik van 'als' betekend dat je het niet weet het zijn maar veronderstellingen, want ook al speelt alles zich af in het nu je bent niet aanwezig door beslommeringen elders.

Indien er sprake is van angst gaat de aandacht uit naar de ondervinder daarvan, dus er is al iemand die het naar zich heeft toegetrokken en is er geen sprake van dat directe zien. En dat wat het naar zich toetrekt is of zou het onderwerp van dat zelfonderzoek moeten zijn opdat het aan inhoud verliest.

Je redenatie is alleen maar inventief en bepaald niet steekhoudend bij gebrek aan de juiste parameters, maar afgaande op eerdere publicaties zal het je niet storen anderen zulke onzin op de mauw te spelden met als gevolg weer jarenlang tevergeefs zoeken in de verkeerde richting.
  Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 12:35   #8
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Indien er sprake is van angst gaat de aandacht uit naar de ondervinder daarvan, dus er is al iemand die het naar zich heeft toegetrokken en is er geen sprake van dat directe zien. En dat wat het naar zich toetrekt is of zou het onderwerp van dat zelfonderzoek moeten zijn opdat het aan inhoud verliest.
Als er sprake is van geestelijke angst gaat daar de aandacht direct naar toe, er is namelijk geen 'ondervinder'. Die is juist het onderdeel van het probleem.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 12:40   #9
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Zelfonderzoek houdt zich volgens mij bezig met de innerlijke geschiedenis van de mens. Observatie houdt zich bezig met wat nu is. Het maakt niet uit wat. Je onderzoekt niets, wat eigenlijk alleen maar gespletenheid verder in de hand zal werken. Ik en mijn leven, ik en mijn probleem, ik en het andere,...
Bij observatie is de waarnemer, het waarnemen en het waargenomene een. Zo simpel is Dat.
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2015, 13:02   #10
Natan
Asprirant lid
 
Natan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2015
Berichten: 0
Standaard

Zelfkennis vraagt geen onderzoek maar observatie zonder ik. Puur bewustzijn zelf. Tijdloos zijn. Hier en nu dring je door tot wat is en daar gaat geen tijd/analyse aan vooraf. Er is niemand die iets beheerst tijdens de observatie, tijdens het observeren. Observatie heeft geen begin en end. Want je bent er al en er is al sprake van observatie maar mogelijk dringt dat niet echt tot je door. Het enige wat telt: ben je alert?
__________________
'Watch Your Step!'
Natan is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ramana - Zelfonderzoek jan Advaita 4 31 August 2011 16:53


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.