Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 March 2021, 06:23   #1
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard Laurens zijn strijdtoneel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Prima is voor mij iets dat als onomstotelijk goed wordt gezien...
de enige weg is gewoonweg dat zonder het 'ik', 'ik' er nooit zal geraken...
Wanneer je ergens wilt geraken heb je inderdaad een 'ik' nodig. Het 'ik' is eveneens het ding dat weerstand gaat bieden zodra het doorkrijgt aan zichzelf te zullen verliezen. Alle weerstand hier gezien om onderzoek te doen is van 'ik'. Je kunt hier het complete arsenaal aan truukjes zien waarvan 'ik' zich bedient om vooral maar niet naar zichzelf te hoeven kijken. Je daarop attenderen is waarvoor dit forum.bedoeld is. Maar ook hiertegen verzet het 'ik' zich met hand en tand. Is het een tijdje vermakelijk, het begint na verloop van tijd irritant te worden. Ik heb geen zin meer in al dat 'ik' gedoe. Na de oogst van vanavond gelezen te hebben denk ik dat het beter is dit forum op non actief te zetten. Als je maar de betweter (dat geld voor iedereen hier) wenst uit te hangen en geen zelfonderzoek wenst te doen, waarom ga je je niet ergens anders zitten te vervelen.

Wanneer je wilt weten 'wat' je bent, hetgeen alvast uit de school geklapt niet je 'ik' is moet je het instrument dat je daarvoor al een leven lang hebt gecultiveerd daartoe aanzetten. Het 'ik' moet het 'willen' gedegen zelfonderzoek te doen. Niet 'wat je bent' is de kapitein op je schip, nee dat is dat belachelijke instrument 'ik' waarvan je zo torenhoog opgeeft. Dat irritante dingetje beheerste tot nu toe je leven en je zou moeten willen dat daar verandering in komt. Je hebt geen idee wat je aan energie wint wanneer het niet langer de baas over je is.

Dus om te willen weten wat je bent heb je je 'ikje' nodig om je daartoe aan te zetten. Daarna moet het eigenlijk al meteen ook weer vertrekken, want als je verder wilt met zelfonderzoek geeft 'ik' aan 'tot hier en niet verder'. Het altijd waakzame 'ikje' zal spoedig merken dat het aan invloed gaat verliezen en dat wil het dus niet. Je mag van 'ikje' alles onderzoeken, maar kom niet aan 'ikje' zelf, dan is je huis te klein.

Om die reden moet je aan waarheidvinding gaan doen. Waarheid moet je leidraad worden onderzoek te doen, niet wat 'ikje' daarvan vindt. Ikje zal je nooit voorbij zichzelf helpen. Ikje heeft een belang, het instand houden van zichzelf.

Waarheidvinding is gedachten verwerpen die alleen subjectief waar blijken te zijn. Persoonlijke waarheden blijven we niet langer koesteren, weg er mee. Zo gaandeweg bemerk je dat onveranderlijke waarheid nu je leidraad is geworden. Niemand kan je meer wat wijs maken je begint te 'weten' wat waar is en wat niet. Niemand kan daar enige invloed op uit oefenen en het mooiste is je leert dat wat waar is overal te herkennen. Na een zin lezen 'weet' je dit is onzin. Wat een verademing.



Wat advaita niet is, is al dat 'ik' geleuter.
 
Oud 20 March 2021, 10:35   #2
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wanneer je ergens wilt geraken heb je inderdaad een 'ik' nodig. Het 'ik' is eveneens het ding dat weerstand gaat bieden zodra het doorkrijgt aan zichzelf te zullen verliezen. Alle weerstand hier gezien om onderzoek te doen is van 'ik'. Je kunt hier het complete arsenaal aan truukjes zien waarvan 'ik' zich bedient om vooral maar niet naar zichzelf te hoeven kijken. Je daarop attenderen is waarvoor dit forum.bedoeld is. Maar ook hiertegen verzet het 'ik' zich met hand en tand. Is het een tijdje vermakelijk, het begint na verloop van tijd irritant te worden. Ik heb geen zin meer in al dat 'ik' gedoe. Na de oogst van vanavond gelezen te hebben denk ik dat het beter is dit forum op non actief te zetten. Als je maar de betweter (dat geld voor iedereen hier) wenst uit te hangen en geen zelfonderzoek wenst te doen, waarom ga je je niet ergens anders zitten te vervelen.

Wanneer je wilt weten 'wat' je bent, hetgeen alvast uit de school geklapt niet je 'ik' is moet je het instrument dat je daarvoor al een leven lang hebt gecultiveerd daartoe aanzetten. Het 'ik' moet het 'willen' gedegen zelfonderzoek te doen. Niet 'wat je bent' is de kapitein op je schip, nee dat is dat belachelijke instrument 'ik' waarvan je zo torenhoog opgeeft. Dat irritante dingetje beheerste tot nu toe je leven en je zou moeten willen dat daar verandering in komt. Je hebt geen idee wat je aan energie wint wanneer het niet langer de baas over je is.

Dus om te willen weten wat je bent heb je je 'ikje' nodig om je daartoe aan te zetten. Daarna moet het eigenlijk al meteen ook weer vertrekken, want als je verder wilt met zelfonderzoek geeft 'ik' aan 'tot hier en niet verder'. Het altijd waakzame 'ikje' zal spoedig merken dat het aan invloed gaat verliezen en dat wil het dus niet. Je mag van 'ikje' alles onderzoeken, maar kom niet aan 'ikje' zelf, dan is je huis te klein.

Om die reden moet je aan waarheidvinding gaan doen. Waarheid moet je leidraad worden onderzoek te doen, niet wat 'ikje' daarvan vindt. Ikje zal je nooit voorbij zichzelf helpen. Ikje heeft een belang, het instand houden van zichzelf.

Waarheidvinding is gedachten verwerpen die alleen subjectief waar blijken te zijn. Persoonlijke waarheden blijven we niet langer koesteren, weg er mee. Zo gaandeweg bemerk je dat onveranderlijke waarheid nu je leidraad is geworden. Niemand kan je meer wat wijs maken je begint te 'weten' wat waar is en wat niet. Niemand kan daar enige invloed op uit oefenen en het mooiste is je leert dat wat waar is overal te herkennen. Na een zin lezen 'weet' je dit is onzin. Wat een verademing.



Wat advaita niet is, is al dat 'ik' geleuter.
Laurens, nog dit, indien ik wil meegaan in jouw redenering... De beste manier om het 'ik' de mond te snoeren is het te laten denken dat het kapitein aan boord is, terwijl jij achter zijn rug om, wel degelijk naar waarheid zoekt...
En weet dat het 'ik' je gewild of ongewild de pijnpunten aanwijst waar de mens, en ik zeg niet alleen het 'ik', gevangen zit in dit aardse tranendal...
Zo is het overduidelijk voor mij geworden dat het niet het 'ik' maar het verstand is, dat ons 'ik' verlatingsangst, doodangst aanpraat...
Dus dat ingezien, is mijn 'ik' bevrijdt van die angsten en kunnen wij mekaar terug open in de ogen kijken...
Ook ingezien dat dat verstand in feiten niets weet en alleen maar kan aanschouwen, inlichten en ons bewust doen worden, maar oplossingen moet je van dat verstand niet verlangen, die oplossingen komen enkel van een dieper zelf en zoals je zegt Zo gaandeweg bemerk je dat onveranderlijke waarheid nu je leidraad is geworden. Niemand kan je meer wat wijs maken je begint te 'weten' wat waar is en wat niet. Niemand kan daar enige invloed op uit oefenen en het mooiste is je leert dat wat waar is overal te herkennen. Na een zin lezen 'weet' je dit is onzin. Wat een verademing.

Dus Laurens ergens zijn we tot eenzelfde conclusie gekomen, maar ik heb, misschien in tegenstelling met jullie, onderzocht (degelijk onderzoek zou Bassie zeggen) waarom dat zogenaamde 'ik' zo van zijn neus maakt en de oorzaken gevonden en die weggenomen... en daarna heb ik vastgesteld dat dat bevrijd 'ik', zolang ik niet bevrijd ben van mijn aardse toestand, mijn grootste vriend en zelfs mijn leiddraad is... want het blijft steeds en opnieuw wijzen op de pijnpunten van dit bestaan, maar ook op de pluspunten ervan...
marie is offline  
Oud 20 March 2021, 11:23   #3
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Laurens, nog dit, indien ik wil meegaan in jouw redenering... De beste manier om het 'ik' de mond te snoeren is het te laten denken dat het kapitein aan boord is, terwijl jij achter zijn rug om, wel degelijk naar waarheid zoekt...
Je bent misleid Marie.

Citaat:
En weet dat het 'ik' je gewild of ongewild de pijnpunten aanwijst waar de mens, en ik zeg niet alleen het 'ik', gevangen zit in dit aardse tranendal...
Het 'ik' is de oorzaak van het menselijk drama. Het is niet het slachtoffer.

Citaat:
Zo is het overduidelijk voor mij geworden dat het niet het 'ik' maar het verstand is, dat ons 'ik' verlatingsangst, doodangst aanpraat...
Dat wordt allemaal veroorzaakt door 'ik'.

Citaat:
Dus dat ingezien, is mijn 'ik' bevrijdt van die angsten en kunnen wij mekaar terug open in de ogen kijken...
Hier is niet ver genoeg onderzocht, een compromis met 'ik' is niet mogelijk.

Citaat:
Ook ingezien dat dat verstand in feiten niets weet en alleen maar kan aanschouwen, inlichten en ons bewust doen worden, maar oplossingen moet je van dat verstand niet verlangen, die oplossingen komen enkel van een dieper zelf en zoals je zegt
Verstand is een domme kracht in dienst van 'ik'.

Citaat:
Zo gaandeweg bemerk je dat onveranderlijke waarheid nu je leidraad is geworden. Niemand kan je meer wat wijs maken je begint te 'weten' wat waar is en wat niet. Niemand kan daar enige invloed op uit oefenen en het mooiste is je leert dat wat waar is overal te herkennen. Na een zin lezen 'weet' je dit is onzin. Wat een verademing.
Zo ver ben je niet.

Citaat:
Dus Laurens ergens zijn we tot eenzelfde conclusie gekomen, maar ik heb, misschien in tegenstelling met jullie, onderzocht (degelijk onderzoek zou Bassie zeggen) waarom dat zogenaamde 'ik' zo van zijn neus maakt en de oorzaken gevonden en die weggenomen... en daarna heb ik vastgesteld dat dat bevrijd 'ik', zolang ik niet bevrijd ben van mijn aardse toestand, mijn grootste vriend en zelfs mijn leiddraad is... want het blijft steeds en opnieuw wijzen op de pijnpunten van dit bestaan, maar ook op de pluspunten ervan...
Je gedegen zelfonderzoek heeft een verkeerde wending genomen, je 'ik' is de kapitein gebleven.
 
Oud 20 March 2021, 12:45   #4
marie
Actuaris
 
Geregistreerd: 7 July 2014
Berichten: 426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je bent misleid Marie.

Het 'ik' is de oorzaak van het menselijk drama. Het is niet het slachtoffer.

Dat wordt allemaal veroorzaakt door 'ik'.

Hier is niet ver genoeg onderzocht, een compromis met 'ik' is niet mogelijk.

Verstand is een domme kracht in dienst van 'ik'.

Zo ver ben je niet.

Je gedegen zelfonderzoek heeft een verkeerde wending genomen, je 'ik' is de kapitein gebleven.
Dus jij gelooft in het aardse paradijs voordat de mens op aarde geboren werd???
De struggle for live bestond niet... Hongersnood, droogte, natuurrampen (oei de Big Bang vergeten) waren maar om te lachen...

Neen, Laurens, de mens is enkel een bijkomend element in de evolutie, het verstand heeft het oorspronkelijke plan doorkruist, niet meer en niet minder, al is het verstand zelf ook een punt van het plan...
Maar geen enkele revolutionaire vooruitgang is er gekomen zonder sporadische terugval en zonder een nieuwe struggle for live...
Het 'ik' is er totaal verstrikt in geraakt; maar het 'ik' is niet de oorzaak; het 'ik' zal die interne strijd moeten overwinnen wil de mensheid overleven...
marie is offline  
Oud 20 March 2021, 12:50   #5
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Na de oogst van vanavond gelezen te hebben denk ik dat het beter is dit forum op non actief te zetten.
Oh, gaat het forum sluiten?
Dat is sneu want ik ben hier nog geen maand en ben nog niet volledig tot zelfkennis gekomen, het is allemaal nog maar fragiel bij mij.
Waar moet ik nu naar toe?
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline  
Oud 20 March 2021, 12:54   #6
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Oh, gaat het forum sluiten?
Dat is sneu want ik ben hier nog geen maand en ben nog niet volledig tot zelfkennis gekomen, het is allemaal nog maar fragiel bij mij.
Waar moet ik nu naar toe?
Naar het Boni-forum? Als Laurens de boel sluit dan kan ik dat billijken.
Degenen die zijn afgerond hebben geen belang bij dit forum en de rest die weigert zelfonderzoek te doen hebben er ook niks aan. Dus zit Laurens alleen maar wat slap ge-OH te faciliteren.
__________________
De ogen zijn verschillend, het licht is hetzelfde.
Bassie is offline  
Oud 20 March 2021, 12:55   #7
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Oh, gaat het forum sluiten?
Dat is sneu want ik ben hier nog geen maand en ben nog niet volledig tot zelfkennis gekomen, het is allemaal nog maar fragiel bij mij.
Waar moet ik nu naar toe?
Misschien naar het boeddhistisch forum waar Dorje al velen ikken uit elkaar heeft laten spatten.
Fer is offline  
Oud 20 March 2021, 12:55   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Oh, gaat het forum sluiten?
Dat is sneu want ik ben hier nog geen maand en ben nog niet volledig tot zelfkennis gekomen, het is allemaal nog maar fragiel bij mij.
Waar moet ik nu naar toe?
Dit is de voorpret voor een time out of een ban.
Ik voorzie donkere tijden voor Mihaela. Als ze haar snaveltje niet dicht houdt, moet ze een ander boom zoeken..
Het zou wat zijn, forumloos.
Mihaela is offline  
Oud 20 March 2021, 12:57   #9
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Misschien naar het boeddhistisch forum waar Dorje al velen ikken uit elkaar heeft laten spatten.
Nee man, daar val je direct in slaap. Ik ben maar twee keer daar geweest, achter Dorje aan, maar daar loopt iedereen keurig netjes achter elkaar in de rij.
Mihaela is offline  
Oud 20 March 2021, 13:00   #10
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Naar het Boni-forum? Als Laurens de boel sluit dan kan ik dat billijken.
Degenen die zijn afgerond hebben geen belang bij dit forum en de rest die weigert zelfonderzoek te doen hebben er ook niks aan. Dus zit Laurens alleen maar wat slap ge-OH te faciliteren.
Jij moet toch ook een plek hebben waar je mensen kan bashen. He moet het dan met jouw drang om mensen op een dwingende manier te helpen?
Mihaela is offline  
Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.