Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 1 August 2024, 09:56   #1
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard Let op, zelfonderzoek is geen gedegen zelfonderzoek

Dit is zelfonderzoek:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gimini

Zelfonderzoek is een krachtige tool om jezelf beter te leren kennen. Door diep in jezelf te graven, kun je je sterke punten, zwakke punten, waarden, overtuigingen en doelen ontdekken. Deze kennis stelt je in staat om:
Gerichte verbeteringen aan te brengen: Als je weet waar je wilt groeien, kun je specifieke acties ondernemen om je doelen te bereiken.
Beter omgaan met uitdagingen: Door je eigen patronen te begrijpen, kun je beter omgaan met stress, conflicten en andere moeilijkheden.
Sterkere relaties opbouwen: Zelfkennis helpt je om je eigen behoeften beter te communiceren en empathie te tonen voor anderen.
Meer voldoening te ervaren: Door te leven in overeenstemming met je waarden, kun je een gevoel van doel en betekenis ervaren.
Hoe kun je aan zelfonderzoek doen?

Er zijn veel manieren om aan zelfonderzoek te doen. Hier zijn een paar suggesties:
Houd een dagboek bij: Schrijf regelmatig over je gedachten, gevoelens en ervaringen.
Mediteer: Meditatie kan je helpen om je innerlijke wereld beter te begrijpen.
Praat met een therapeut of coach: Een professioneel kan je helpen om dieper in jezelf te graven.
Doe persoonlijkheidstests: Deze tests kunnen je inzicht geven in je sterke punten en voorkeuren.
Stel jezelf vragen: Denk na over vragen als: Wat zijn mijn waarden? Wat motiveert me? Wat zijn mijn grootste angsten?
Reflecteer op je verleden: Kijk naar je ervaringen en leerlessen uit het verleden.
Onthoud: Zelfonderzoek is een levenslange reis. Het is belangrijk om geduldig te zijn met jezelf en te genieten van het proces.
Gedegen zelfonderzoek is niet met persoonsverbetering bezig maar zoekt naar het waarheidsgehalte van de eigen aannames. Door subjectieve, individuele waarheden te onderzoeken op waarheid en te elimineren als zijnde onwaar(heid) is uiteindelijk tot Waarheid te komen. Subjectief beleefde waarheid is altijd discutabel, vandaar ook dat geleuter op fora waaraan je je dus allesbehalve moet overgeven.

Je kunt duizenden boeken lezen, honderden Youtube filmpjes bekijken, 20.000 guru's bezoeken, AI raadplegen, hele fora volschrijven, indien je dat niet praktiseert blijft het bij nutteloos gezwam.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud 1 August 2024, 10:20   #2
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Ik heb het idee dat de soort kennis/inzicht/weten/begrip dat we van binnenuit ontwikkelen, via studie, reflectie, via meditatie, ook niet ontsnapt aan perspectief gebondenheid.
Citaat:
Ik sta achter dat idee. Alles wat we van binnenuit of van buitenuit ontwikkelen is gebonden aan dat innerlijk perspectief.
Citaat:
Voor mij is dat geen diskwalificatie van die kennis.
Citaat:
Dat is duidelijk. Ik zie dat je het niet diskwalificeert, enkel relativeert en dat vind ik helemaal terecht, voor elke kennis/inzicht/weten/begrip/ervaring.
Citaat:
Maar of het echt zo is dat we de zaken zien zoals ze werkelijk zijn, zoals de teksten beweren? Ik ben daar wel wat ongemakkelijk mee.

Citaat:
Terecht. Wat wij zien is nooit de zaken zien zoals ze werkelijk zijn. Het is altijd subject ziet object, en dat is al een vertekening op zich. Als je ziet dat alles opkomt, is dit zien wel dichter bij de werkelijkheid zoals die is, kan er heel wat lading wegvallen. Daar gaat het om.

Bron
Blablabla en het gaat maar door dat geleuter...

Wanneer je geleerd hebt te zien wat er ego-technisch gaande is dan zie je in de dialoog dat het niks anders is dan elkaar als idee accepteren en bevestigen. Dat is wat ego's doen, elkaars bestaan oproepen en bevestigen. Dat voltrekt ziet niet alleen in eenheid maar ook in vijandigheid. Alleen eenheid wordt ervaren als vertrouwd en warm en vijandigheid als onveilig en bedreigend. Maar het doet allebei hetzelfde, namelijk het ego bevestigen in zijn bestaan. Vandaar ook het rottige gevoel dat je krijgt als je niet serieus wordt genomen, je zichtbaarheid verdwijnt. Steve en langkwaat zijn in dialoog en jouw reactie gaat helemaal verloren, hoe voelt dat. Onder zulke omstandigheden neem je zelfs vijandigheid nog voor lief, dat ziet je tenminste nog wel staan.

Citaat:
Misschien is het beter er maar niet over na te denken maar kan het niet laten.
Citaat:
Het is sowieso beter. Denken heeft als methode maar een zeer beperkt nut, eens die beperking bereikt, moet het best zoveel mogelijk achterwege gelaten worden. Hoe? Daar zijn vele methodes voor. Ontdek welke bij je passen en investeer daar in, in plaats van in het denken rondjes te blijven draaien.
Op weg naar een nieuwe investering...
Gedegen zelfonderzoek brengt je niks, levert niks op, het is geen goede investering.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.