Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Bewustwording > Inzichten
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Inzichten Elk inzicht is een smoesje.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 March 2017, 21:57   #51
Anne
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 11 January 2017
Berichten: 0
Standaard

Zo ... Draadje gelezen.
Ik vind het heel mooi beschreven kweetniet. Chapeau!

Jouw eerste berichtje vind ik heel herkenbaar.
Gegeven dat een persoon inzicht heeft, kan het gebeuren dat deze dingen doet die die persoon niet wilt. Tenslotte marionet.

Ook dat begenadigd zijn. Ik heb wel moeite met 'uitverkoren' enz. Het geeft blijk van arrogantie; kijk mij eens. Anderzijds is dit een sluit mogelijkheid.
Ik bedoel. Zou een Hitlerfiguur 'verlicht' kunnen geraken. Ergens hoop ik van niet, ook al is dit ego, gedachte.

Lex had het over Dharma, integriteit. Integriteit leidt tot verlichting, oa. (Lex vertelde over nog wel meer dan Dharma alleen. Even terzijde.). Dus Lex gaat dan wel uit van keuze.

Het Zelf bepaald Karma, want geen vrij wil. Het Zelf bepaald ook de genade, jij wel verlicht en de ander niet. Tenslotte marionet. Ik herken zeker het gegeven dat je weet dat je bewust bent, verlicht bent.

Maar daarnaast. Teilhard de Chardin. Als er een bepaald punt overschreden is, dan volgt er weer ontwikkeling. Alleen zegt dit nog niets over keuze.

Zou het niet en-en kunnen. Over mijn genen heb ik niets te zeggen, maar over mijn fenen(fenotype) en memen(alles wat opgeslagen is) misschien wel.

Er is geen vrije wil maar wel keuze? Er zijn gedachten, niet van mij, maar als persoon kies ik. Is mijn keuze van uit het Zelf sprekend?
Ik kom er nog niet uit ...

Ik vind verlicht zijn zo ontnuchterend. Ik, ego, hoop dat ik begenadigd ben en dus positieve uitkomsten toegevallen krijg. En een Hitlerfiguur niet. Maar 'Uw wil geschiedde'.

Goed, dit alles zegt verder niets over non-dualiteit.
Gedachtes zijn twee, dus ja ... Niemand beweerd dat het leven eerlijk is.
Anne is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2017, 00:09   #52
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Zeker kan een Hitler figuur verlicht worden. Mij lijkt echter de kans niet zo groot. Als ik naar een hedendaags Hitler figuur kijk zoals Trump, dan zie ik een man die Trump speelt. Hij is in mijn optiek steeds verder die ego-rol ingezogen en is in een totale schijnwereld belandt.

Blijkens mijn eigen bevindingen is er wel iets aanwezig wat we als wil kunnen kenmerken. Maar hij -de wil- is niet vrij. De werkelijke Trump is ondergeschikt gemaakt aan de Trump die in zijn ego-rol zit. In feite ben je uitverkoren als je je werkelijke 'ik? ontdekt. Maar met dat soort kwalificaties ben je wel aan het verdelen.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2017, 03:31   #53
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht
Zou een Hitlerfiguur 'verlicht' kunnen geraken. Ergens hoop ik van niet, ook al is dit ego, gedachte.

... Ik, ego, hoop dat ik begenadigd ben en dus positieve uitkomsten toegevallen krijg. En een Hitlerfiguur niet. Maar 'Uw wil geschiedde'.
Postzegeltje, je kleeft toch nog stevig aan je envelop (briefomslag) hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Can you know that Hitler didn't bring more people to realization than Jesus?...
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2017, 03:41   #54
katerie
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Blijkens mijn eigen bevindingen is er wel iets aanwezig wat we als wil kunnen kenmerken. Maar hij -de wil- is niet vrij.

en gij met uw eindeloos gezwam over niet-doen en hij -de wil- verdient als eerste een jaarlijks lidgeld op dit forum te betalen als het aan mij lag.
Als ik Laurens was, liet ik jou mijn server-ruimte niet gratis verder vervuilen.
Start je eigen forum waar niemand kan aanmelden.

Enough is enough. Laurens heeft geen ballen, want als president van een land of een forum moet je een beslissing kunnen nemen. Duwen op die rode knop, zeg ik.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 March 2017, 09:04   #55
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anne Bekijk bericht

Ook dat begenadigd zijn. Ik heb wel moeite met 'uitverkoren' enz. Het geeft blijk van arrogantie; kijk mij eens.

Ja de Joden doen dat.
Zij zijn volgens zichzelf, het uitverkoren volk.
Zijn ze nog wel even zoet mee........
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.