Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Kennis omtrent mijzelf
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 May 2016, 16:48   #1
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard Staat van geest

John Cleese legt uit wat meditatie is en hoe de geest werkt:

https://youtu.be/xSwErqhs3GU

Hij geeft tussen neus en lippen door ook nog even wat aanwijzingen over wat we zijn en hoe we daar dichter bij in de buurt kunnen komen.

Geniaal en zeer diepzinnig.

Veel plezier!

Hab
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 28 May 2016, 17:08   #2
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
John Cleese legt uit wat meditatie is en hoe de geest werkt:

https://youtu.be/xSwErqhs3GU

Hij geeft tussen neus en lippen door ook nog even wat aanwijzingen over wat we zijn en hoe we daar dichter bij in de buurt kunnen komen.

Geniaal en zeer diepzinnig.

Veel plezier!

Hab


Ik zal er zelf als eerste commentaar op leveren.
Als iemand de behoefte voelt om het hele interview te zien en te horen dan raad ik dat van harte aan.

Cleese laat vanaf het eerste moment zien dat "he can walk the talk".
Let in het bijzonder eens op de ongemakkelijke houding (staat van geest) van Twan Huijs, versus die van Cleese.
Twan is voornamelijk met zichzelf bezig - ego noemen de meeste mensen dat hier op dit forum - terwijl Cleese zich in een oogwenk ontdoet van een fout soort zelfbewustzijn en zich ontspant en geen zorgen heeft over wat men van hem denkt of vindt.

Hij denkt ook nauwelijks na over wat hij zegt, hetgeen uitmondt in een sprankelende waterval van scherpzinnige observaties, vrijwel zonder enige hapering of aarzeling.

...en er valt meer te zien en te genieten!!
__________________
Ik?! Basta!
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 3 June 2016, 08:37   #3
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Mooi Hab. Voor wie (met mij) de hele uitzending wil zien:

http://www.npo.nl/college-tour-speci.../VPWON_1234760
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 9 July 2016, 12:43   #4
Kweetniet
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 1 July 2016
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
I

Cleese laat vanaf het eerste moment zien dat "he can walk the talk".
Let in het bijzonder eens op de ongemakkelijke houding (staat van geest) van Twan Huijs, versus die van Cleese.
Twan is voornamelijk met zichzelf bezig - ego noemen de meeste mensen dat hier op dit forum - terwijl Cleese zich in een oogwenk ontdoet van een fout soort zelfbewustzijn en zich ontspant en geen zorgen heeft over wat men van hem denkt of vindt.

Hij denkt ook nauwelijks na over wat hij zegt, hetgeen uitmondt in een sprankelende waterval van scherpzinnige observaties, vrijwel zonder enige hapering of aarzeling.
Cleese brengt dat wat hij zegt direct in de praktijk. Daar het geen doe-activiteit is maar de natuurlijke staat van zijn kan het niet anders of hij 'doet? dit al jaren. (Eigenlijk doet hij niks, maar dat terzijde)

Ik heb zijn uitleg over meditatie niet bekeken, maar ik verbaas mij er over dat (sommige) mensen zeggen dat meditatie concentratie van de geest is. Dat is het nu juist niet!

Alleen je opmerking over ego begrijp ik niet. Twan is presentator en zijn mind werkt op volle toeren. Hij luistert aandachtig en tracht wellicht al een reactie te formuleren. Als ik iemand tracht te volgen die een uitleg geeft, (over een zakelijk iets bijvoorbeeld) dan kan ik ook niet anders dan met de hersens aan het werk te gaan. Ga ik echter iemand in spirituele zin trachten te volgen dan neem ik een andere modus aan. Ik brengt dan de mind in een kalme, ontspannen staat.

Maar dit heeft niets met ego te maken. Het heeft te maken met de vraag of je het onderbewuste ja/nee wilt gebruiken.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 4 December 2017, 11:10   #5
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
John Cleese legt uit wat meditatie is en hoe de geest werkt:

https://youtu.be/xSwErqhs3GU

Hij geeft tussen neus en lippen door ook nog even wat aanwijzingen over wat we zijn en hoe we daar dichter bij in de buurt kunnen komen.

Geniaal en zeer diepzinnig.

Veel plezier!

Hab
Ik zie dit nu pas.
Zo simpel eigenlijk, gewoon aanwezig zijn..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Neem afstand van de geest habbuthabnot Beginnend zelfonderzoek 31 28 March 2017 09:48


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 14:39.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.