Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 23 October 2018, 11:52   #1
Ornis
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 19 October 2018
Berichten: 0
Standaard Agapein Ornis - Actief Archief

Hier plaats ik alles wat ik bijzonder vind en wil bewaren.

Reacties stel ik op prijs.

Ornis is offline  
Oud 23 October 2018, 11:53   #2
Ornis
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 19 October 2018
Berichten: 0
Standaard

Discussies in forum : Vraag en Aanbod
Topic: Is er leven na de dood?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wezenlijk zou de vraag wat is leven, wat is dood wel moeten spelen en zou alles misschien zelfs daarrond moeten draaien...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Zelfs op het niveau van de "waarneembare realiteit" (deze ogenschijnlijke wereld met alle mensen en dieren en planten en stenen etc erop) - kan je vaststellen dat er op een bepaald niveau geen dood bestaat.

Sowieso is er wetenschappelijk geen moment van "dood". Op het moment dat je door de arts wordt doodverklaard borrelt het in je lijf nog volop met leven. Dood is wat dat betreft een afspraak.

De atomen waaruit je bent opgebouwd die sterven niet. Het lichaam gaat in ontbinding en de atomen verbinden zich opnieuw en nemen andere vormen aan. Na een x aantal jaren (wat ik heb gelezen varieert van 50 tot 1000 jaar) bevat ELKE vorm op aarde vanaf de grootte van ongeveer een bloem atomen die nu in jouw lichaam zitten. In die zin ben je dus ??k onsterfelijk. En teruggeredeneerd ben je ook nog eens ALLES wat tot 50-1000 jaar geleden er ook al was, dat zit allemaal in je lichaam nu. Je hebt cellen van de oermens tot die van Hitler in je lijf zitten. Wij allemaal.

De advaita-uitspraak "je bent nooit geboren en gaat ook nooit dood" is dus ook op dit niveau gewoon waar.

En wat is dan leven? Dat is ook maar een definitie. We noemen een mens leven en een rots niet. Maar de rots kent ook atomen die verbindingen aangaan en weer afbreken (zij het langzamer). Alleen heeft de rots geen metabolisme en kan hij zichzelf niet voorplanten, en dat is waarom we het geen "leven" noemen. Maar ga je dieper kijken dan is er geen verschil tussen de rots en de mens. Dat denken we maar.
Edit:
Bovenstaande heb ik inmiddels gebruikt in mijn reactie in datzelfde topic.

Wijziging aangebracht door Ornis op 23 October 2018 om 14:24.
Ornis is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.