Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 September 2020, 09:36   #1
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard Inzicht in ego-werking *

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Weer zo'n ego dingetje, dat naar je opkijken, dat jou wellicht aanspreekt, mij doet het dat niet. .
Ik zie dat mensen daar gevoelig voor zijn.

Eens je ego leert kennen, en zijn werking ziet, kan je bij jezelf zien hoe het werkt. Dat houdt niet altijd in dat je gedrag veranderd, maar je bent een stapje dichterbij.

'Doorzien' kan duiden op jezelf niet meer in de ego werking kwijt raken.

Ik zie hoe het werkt, ik zie ook welk gedrag afkomstig is uit welk emotie, en ook zie ik de onderliggende identificatie bij mezelf. Maar het is niet doorbroken de lus,want het blijft zich herhalen. Dus niet volkomen doorzien..
Door de bereidheid om steeds aan te gaan, eerlijk toegeven, wordt alles steeds genuanceerder, en het is zeker steeds minder heftig. Zelfs kan ik regelmatig de keuze maken, om niet in op te gaan, en vaak ontstaat er de impus niet meer om de strijd aan te gaan, vanuit het ego.
Het ego gaat regelmatig op vakantie, lijkt het.
Mihaela is offline  
Oud 2 September 2020, 12:19   #2
Laurens
Geen lid
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Ik zie dat mensen daar gevoelig voor zijn.

Eens je ego leert kennen, en zijn werking ziet, kan je bij jezelf zien hoe het werkt. Dat houdt niet altijd in dat je gedrag veranderd, maar je bent een stapje dichterbij.

'Doorzien' kan duiden op jezelf niet meer in de ego werking kwijt raken.

Ik zie hoe het werkt, ik zie ook welk gedrag afkomstig is uit welk emotie, en ook zie ik de onderliggende identificatie bij mezelf. Maar het is niet doorbroken de lus,want het blijft zich herhalen. Dus niet volkomen doorzien..
Door de bereidheid om steeds aan te gaan, eerlijk toegeven, wordt alles steeds genuanceerder, en het is zeker steeds minder heftig. Zelfs kan ik regelmatig de keuze maken, om niet in op te gaan, en vaak ontstaat er de impus niet meer om de strijd aan te gaan, vanuit het ego.
Het ego gaat regelmatig op vakantie, lijkt het.
Je wordt hier op ego geattendeerd met de bedoeling te doorzien in welke opzichten die je allemaal belemmerd. Ego is namelijk het grootste struikelblok om geen gedegen zelfonderzoek te doen. Afgezien daarvan is het handig om te zien welke eisen het aan jou en je omgeving stelt. Het is niet alleen jij maar een heel stelsel aan ego's die het een en ander met elkaar hebben afgesproken en waarop hoge verontwaardiging volgt wanneer iemand deze afspraak niet nakomt.
Gedragsverandering is helemaal niet de bedoeling, evenmin als ego in toom proberen te houden. Je ontneemt jezelf daarmee juist de kans om te zien wat de bedoeling er van is, namelijk doorzien waar het je allemaal belemmerd. Als dit de les is die je met betrekking tot het ego door deelname aan dit forum hebt geleerd dan is het de verkeerde. Ego zal daardoor wellicht meer in de pas gaan lopen, de strijd niet aangaan, maar onderhuids blijft het broeien.
 
Oud 2 September 2020, 13:04   #3
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Je wordt hier op ego geattendeerd met de bedoeling te doorzien in welke opzichten die je allemaal belemmerd.
Dat is wat zelfkennis en zelfonderzoek tracht. Ik attendeer mezelf daarop, door zelfonderzoek te doen!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Ego is namelijk het grootste struikelblok om geen zelfonderzoek te doen. .
Dat is vanzelfsprekend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Afgezien daarvan is het handig om te zien welke eisen het aan jou en je omgeving stelt. .
Dat is inderdaad wat ego doet. Het is niet handig maar noodzakelijk, zoals ieder ander ego-werking dat onder ogen gezien dient te worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Het is niet alleen jij maar een heel stelsel aan ego's die het een en ander met elkaar hebben afgesproken en waarop hoge verontwaardiging volgt wanneer iemand deze afspraak niet nakomt..
Het is wat ego doet, en dus impliciet de mensheid( ego's bij elkaar).
Het is geen makkelijke klus, maar geen onmogelijke. Alles dient onderzocht te worden.
Je zie het hier op het forum hoe men steeds rekening houdt met elkaars broze ego's.
Als iemand het met ons eens is, zijn wij blij, als iemand het er mee oneens is, krijg je ruzies.
Owee als iemand gedegenzelfonderzoek in twijfel neemt, of het beledigt. Dan is je ego helemaal van streek, ga je dreigen, en bannen geven..
Tja, het ego is snel uit zijn doen..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Gedragsverandering is helemaal niet de bedoeling, .
Dat is zeker niet de bedoeling, maar wel het gevolg van zelfonderzoek. Hoe meer je jezelf ( ego) doorziet, onstaan er veranderingen. Aan het begin, bij mij in ieder geval, kleine veranderingen, en langzaam maar zeker, steeds grondiger. Het kan niet anders.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
evenmin als ego in toom proberen te houden. .
Het is zeker niet de bedoeling, maar wel het gevolg. Het is niet dat het ego bewust in toom wordt gehouden, maar door de verkregen inzichten en de helderheid, raakt het ego ondergeschikt.. De essentie wordt zichtbaar, het ego verliest zijn streken, en zijn macht.
Bij mij gaat dat zo iig, wel langzaam, maar zeker..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Je ontneemt jezelf daarmee juist de kans om te zien wat de bedoeling er van is, namelijk doorzien waar het je allemaal belemmerd. .
Precies waar ik mee bezig ben. Als jij ongeduld ervaart in het volgen van mijn proces, zoek het maar bij jezelf uit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Als dit de les is die je met betrekking tot het ego door deelname aan dit forum hebt geleerd dan is het de verkeerde.
Wat ik op dit forum geleerd heb, is dat ego's, zonder uitzondering, hun strijdigheid ontkennen, en dat ze allemaal een ander de les willen lezen.
Een fantastische les, en heerlijk dat ik aan het ego-gestoei heb deel kunnen nemen..
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
Ego zal daardoor wellicht meer in de pas gaan lopen, de strijd niet aangaan, maar onderhuids blijft het broeien.
Dat weet je als de beste. Ik weet dat ook, maar ik ontken het tenminste niet.
Allemaal ego-trukjes dat hier doorzien worden..
Doortastend, en opnieuw en opnieuw..
Mihaela is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 01:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.