Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 January 2021, 23:11   #11
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Is er iets mis met controle? Wat dan?
Wat is er goed aan controle?
Sam is offline  
Oud 19 January 2021, 23:16   #12
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Volgens mij is alles betrekkelijk.
Je kan een 'grens' aangeven, vanuit ruimte en openheid.
Wat betreft 'geraaktheid en triggers' ben er niet vrij van.
Ik maak wel een keuze om me daar niet meer op te richten, en bewust mijn focus niet meer op de persoon te richten, maar op de inhoud.
Dat omdat ik nu daar klaar voor ben.

Hoe is dat bij jou?
Niets mis met grenzen aangeven. Maar in het kader van zelfonderzoek nu gelijk 112 bellen? ;)

Zonder dollen: prima om je grenzen aan te geven. In het kader van zelfonderzoek idd altijd goed om ego-behoefte aan controle te onderzoeken.

De inhoud, kan los van personen die iets benoemen, ook inhoudelijk, al lijkt het off-topic toch iets toevoegen aan zelfonderzoek. En iets helder maken wat voortkomt uit de (interne) strijd van een ik-je.

Geldt voor ons allen....
Sam is offline  
Oud 20 January 2021, 11:13   #13
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob
Is er iets mis met controle? Wat dan?
Is de oorsprong van 'controle' altijd uit identificatie, of is er ook sprake van een natuurlijke instinctieve grens aangeven, zonder lading?
De instincte is iets natuurlijk.
Controle vanuit angst/ spanning, een grens aangeven omdat er 'een beeld' bedreigd wordt, is geen natuurlijke instincte.
Mihaela is offline  
Oud 20 January 2021, 14:48   #14
Bassie
Kasuaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 775
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Voor Bassie geldt hetzelfde, hij zegt dar hij geen grens ervaart, maar hij heeft steeds over de users.

Kabu was weer op dreef, en jij en Bassie deden ook gelijk mee, en via de Moderatie heb ik een kans gecreëerd, voor ons allen, om daar naar te kijken.
Laurens had het over jouw onderzoek als gepriegel in de marge.
Ik zie nu wat hij bedoelt. Sam, Bassie en Renoir zijn innerlijke grenzen voor jou. Sam schijnt dezelfde te zijn als Renoir. Wat kan jou dat in hemelsnaam schelen?

Wat ik steeds doe is vergelijken.

Hier vergeleek ik mijn eigen onderzoek met dat van Frans Langenkamp welke namens Boeddha schreef. Ik zag de zwakke punten in zijn betoog omdat ik hem vergeleek met mijzelf. Verder interesseert Frans Langenkamp mij niet, het gaat om zijn presentatie van zelfonderzoek.

Frans Langenkamp is geen grens voor mij. Ik bekijk louter zijn zelfonderzoek. Zoals ik die van jou ook bekijk (Inderdaad gepriegel in de marge) of zoals ik Kabu's onderzoek bekijk. (Psychedelica is niet de weg.)


De user Mihaela is steeds maar bezig grenzen aan het opwerpen in zijn ik/jij denken. Mihaela vs Bassie, Mihaela vs Sam, Mihaela vs Renoir. Zolang jouw denken ik/jij bevat zijn er grenzen.
Bassie is offline  
Oud 21 January 2021, 08:49   #15
Rob
Actuaris
 
Rob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela
Is de oorsprong van 'controle' altijd uit identificatie, of is er ook sprake van een natuurlijke instinctieve grens aangeven, zonder lading?
De instincte is iets natuurlijk.
Controle vanuit angst/ spanning, een grens aangeven omdat er 'een beeld' bedreigd wordt, is geen natuurlijke instincte.
En daarom is er niets mis met controle. Het is neutraal.
Het gaat er om welk doel er gediend wordt.

Datzelfde geldt voor grenzen aangeven.
Rob is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 00:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.