Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gedegen zelfonderzoek > Beginnend zelfonderzoek
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Beginnend zelfonderzoek Wil ik weten 'wat' ik ben, of verblijven in 'wie' ik ben.

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 January 2021, 14:25   #1
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard De Wil van ons ego *

en de Wil van ons Ware Zelf.

Citaat:
De wil van het Ego is simpelweg iets willen. Die wil kan bijvoorbeeld ontstaan als gevolg van een idee, een verlangen, een besluit, een intuïtieve ingeving. Zo kunnen we bijvoorbeeld als gevolg van een intuïtieve ingeving het besluit hebben genomen om een boodschap te gaan doen en dat vervolgens gaan doen door onze wilskracht erop uit te oefenen.
Dat volgen van onze wilskracht is echter wat anders dan het volgen van de Wil van ons Ware Zelf, de impuls tot manifestatie in het hier en nu. Die Wil kan er zijn om die intuïtief ingegeven boodschap te gaan doen, maar kan er ook niet zijn. Als die er niet is, dan wil die Wil kennelijk iets anders. Wat die dan wil, merk je vanzelf. Dat kan van alles zijn. Die Wil van het Ware Zelf is niet iets willen of iets niet willen, ook al zou het zo genoemd kunnen worden. Maar dit is iets wat geschiedt, wat kennelijk de bedoeling is. We zouden dit onderscheid kunnen maken door niet te zeggen 'ik wil dit wel of niet' maar door te zeggen Ã*k merk dat dit nu gebeurt of 'er is de impuls tot dit of dat'. Het loslaten van de wil van het ego en de overgave aan die van het Ware Zelf is voor velen erg moeilijk.
uit: Zijn, de ideale wereld.



Voordat we mensen of je zelf gaat voordragen voor het gedegen onderzoekscertificaat is het raadzaam eens te kijken naar meer realistische voorwaarden voor uitreiking van dit papier.

Er zijn mensen die stellen dat een mens niet zonder ego kan. Maar na dat veelvuldig geprezen gedegen onderzoek of de BDE mag toch wat meer verwacht worden, bijvoorbeeld dat de identificatie met het ego stopt.

Maar waaruit blijkt dan dat die ego identificatie is gestopt?

Ik zou dan antwoorden ( als leek ) dat de wil van het ego dan niet meer wordt gevolgd maar de Wil van het Zijn. Een beetje zoals hierboven is gepoogd te verwoorden.

Hoe zien de Verlichten hier op dit forum dat, is dit ook hun realiteit of wordt hier door mij BS verkondigd?

Wijziging aangebracht door Peer op 22 January 2021 om 15:05.
Peer is offline  
Oud 22 January 2021, 15:39   #2
Nowee
Vicaris
 
Nowee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 September 2017
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer
Maar waaruit blijkt dan dat die ego identificatie is gestopt?
Identificatie stopt waar kennis niet langer gebruikt wordt als een instrument tot verdediging van zichzelf maar in dienst wordt gesteld van het werkelijkheidsbeginsel. Door onderzoek naar wat werkelijk is stopt de gerichtheid op controle en het willen overheersen van wat is al is de dreiging van identificatie altijd aanwezig (het voor eigen rekening rijden).
De verdediging of identificatie blijkt uit het onvoorstelbaar en alomtegenwoordig gevaar van de natuur waartegen het individu, het ego zich wil beschermen door controle over de natuur.
Nowee is offline  
Oud 22 January 2021, 16:12   #3
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard Wie is geroepen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee
@Peer:...

...waartegen het individu, het ego zich wil beschermen door controle over de natuur.
Aha, 'controle over de natuur', we komen terug bij de Avatar film uit en mijn bericht van 5 sept. '20 over the tree of Souls!

Zoals al veelvuldig vermeldt door mij speelt ayahuasca een centrale rol in de film maar is de scene waarin Jake door middel van een ayahuasca ceremonie wordt ingewijd tot Navi' er uiteindelijk uitgelaten door de regisseur.
De reden kunnen we zien aan de reacties van de verlichten op dit forum.

Wie is er immers geroepen zijn DIEPSTE MENSELIJKE ANGSTEN TE ONT-DEKKEN?
Dat zijn er maar weinig. Daar moet men een echte krijger voor zijn.
Echter, als we in staat en moedig genoeg zijn om in deze emotie te duiken, kunnen we ons bevrijden van veel van wat ons beknot.
kabu is offline  
Oud 22 January 2021, 19:02   #4
Peer
Vicaris
 
Geregistreerd: 2 January 2021
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu
Aha, 'controle over de natuur', we komen terug bij de Avatar film uit en mijn bericht van 5 sept. '20 over the tree of Souls!

Zoals al veelvuldig vermeldt door mij speelt ayahuasca een centrale rol in de film maar is de scene waarin Jake door middel van een ayahuasca ceremonie wordt ingewijd tot Navi' er uiteindelijk uitgelaten door de regisseur.
De reden kunnen we zien aan de reacties van de verlichten op dit forum.

Wie is er immers geroepen zijn DIEPSTE MENSELIJKE ANGSTEN TE ONT-DEKKEN?
Dat zijn er maar weinig. Daar moet men een echte krijger voor zijn.
Echter, als we in staat en moedig genoeg zijn om in deze emotie te duiken, kunnen we ons bevrijden van veel van wat ons beknot.
Lenoir schreef:
Citaat:
Het belangrijkste symbool in de film. De geest van het bos (Eywa) stopt haar (Neytiri) om de pijl op Jake af te schieten. Het geeft, volgens de toelichting' het verschil aan in het Na'vi bewustzijn en het menselijk bewustzijn. Zij is in staat om naar de natuur te luisteren iets wat wij mensen hebben afgeleerd te doen. Ze geeft zich over aan de 'divine will' het opperwezen Eywa (zonder de personificatie van dat woord). Niet mijn maar uw wil geschiede.
Dat sluit exact aan bij 'De wil van het ego" versus 'De wil van het Zijn/Ware Zelf zoals betoogt in het boek Zijn, de ideale wereld.

Ik zal eens zien of ik een dezer dagen de film ga bekijken.

__________________
Peer is offline  
Oud 22 January 2021, 19:38   #5
kabu
Actuaris
 
Geregistreerd: 31 August 2020
Berichten: 502
Standaard The Hidden Spirituality of Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer
Ik zal eens zien of ik een dezer dagen de film ga bekijken.
Wat, heb jij die film nog niet gezien?
Man, ga jij genieten.
kabu is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 17:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.